Sex på film har eksistert siden filmens fødsel i begynnelsen av 1920-årene.

I USA ble filmene som gikk på kino delt inn i to grupper, hardcore og softcore, altså den hardere og den snillere varianten. Hardcore-filmene kan nok regnes som porno, mens den mykere varianten gjorde et forsøk på å flette inn sexscener på en naturlig måte. Sexen sto heller ikke i sentrum av handlingen.

SE BILDER HER

På kino i Norge fikk vi aldri se hardcore-varianten av sex på det store lerretet, men den tamme varianten med noe nakenhet og liksom-samleier ble tillatt. Som vanlig ligger nok Norge etter USA, og det var mye som ikke slapp gjennom sensuren. Likevel skjedde det en forandring på 70-tallet.

Deep Throat
I 1972 kom filmen "Deep Throat" (faktisk en av de mest lønnsomme filmene noensinne - den kostet 24 000 dollar å produsere og tjente fem millioner dollar), som var den første filmen i denne sjangeren som fikk virkelig suksess.

Om sexscenene var ekte nok, var det ikke porno - i det minste ikke hardcore. Det kan diskuteres om filmen er porno eller ikke, men den ble ikke lansert som det. Dårlig kamuflert eller ei; Deep Throat ble en stor suksess.

Allerede før den tid hadde svenskene vært ute med slike filmer, først i i 1967 med Jag är nyfiken - gul og Jag är nyfiken - blå i 1968. De svenske regissørene Stefan Jarl og Lindqist ble kjente med filmen "Dom kallar oss mods", eller "They call us misfits", som den heter på engelsk.

Det var i 1968, og man kan bare tenke seg hvordan Statens Filmkontroll som det het den gang, reagerte på at to svenske tenåringer skulle ha sex foran kamera.

Filmkontrollen slapp ikke engang "Den gode, den onde og den grusomme" gjennom sensuren, og den ble totalforbudt i 1966.

Ikke fikk vi lov til å se klassikeren "Return of the Living Dead" i 1985 heller, og banning og sterke voldsscener blir fremdeles kuttet bort i enkelte tilfeller. Og sex er jo som kjent ikke noe bedre.

På samlebånd
Men utgivelsen av Deep Throat fikk noe til å skje med filmmarkedet, selv om resultatene varierte.

Filmindustrien hadde fått opp øynene for at en blanding av vanlig film, ispedd ekte sex, kunne gi gode inntekter, og spydde ut blant annet Behind The green Door (1972) The Devil In Miss Jones (1973), Resurrection of Eve (1973), og High Rise (1973).

Et kuriøst innslag er filmen Novecento, på engelsk 1900. Den kom i 1976, og her er både Robert DeNiro og Gerard Depardieu med!

Mange av filmene på 70-tallet var i stor grad teatralske, som Sansenes Rike (1976), der folk fikk se både oralsex, gruppesex og vanlige samleier. Denne filmen har senere fått kultstatus, og Madonna har uttalt at dette er den mest erotiske filmen hun noen gang har sett.

Lenge forsøkte filmskaperne forsøkte å krysse kinofilm med erotiske filmer. Men det var ikke før 70-tallet at det tok av med denne type film: da kom nemlig videofilmen.

Endelig kunne publikum se film i sin egen stue, uforstyrret av andre. Dermed, i 1981, kom Caligula.

Voldtekt og incest
Caligula handler om en romersk hersker, sønn av keiser Augustus, og i filmens teaser heter det: "Hva ville du gjort om du kunne bestemme over liv og død og hele verden?"

Filmen ble finansiert av Penthouse magasinet, men fikk ikke den suksessen man hadde regnet med.

Likevel er det en film folk ikke glemmer. Den kom i flere versjoner, og ble blant annet sluppet på det europeiske markedet usensurert. Da fikk publikum se alt fra sexorgier, masturbering, oralsex, anal fisting, urinering, incest, voldtekt og både kvinnelig og mannlig homoseksualitet.

Det var Penthouse som sørget for skuespillere til disse scenene, som ble redigert inn senere.

Pornobølge
Gjennom 80- og 90-tallet blomstret pornoindustrien, mens vanlige filmer med ekte sex kjempet for å overleve.

Mange filmer endte i søpla, men det var faktisk i Europa filmskaperne først og fremst fortsatte å dytte grenser.

Flere filmer med sex ble sluppet på det europeiske markedet, som Paul Verhoevens Spetters (1981), som inneholdt fellatio. Paul Verhoeven fikk forøvrig sukess i Hollywood senere, men det hadde nok ikke noe med disse filmene å gjøre.

Devil in The Flesh (1986), The Man-Eater (1989), All Ladies Do It (1992) og Camping Cosmos (1996) er noen av de filmene som blir trukket frem på obskure nettsider om live sex i spillefilm. Lolo Ferrari spiller for øvrig i sistnevnte film.

Stuerene
På slutten av 90-årene og begynnelsen av 2000 ble det forandringer på hvordan man så på slike filmer. Filmene ble anerkjent og sett på som kunstneriske, og favnet bredere enn før.

I kjølvannet av det har det blitt laget kanskje flere filmer enn noensinne, og mange av dem får skryt av å være skikkelige filmer, og ikke pornofilmer som vil late som om de er noe annet. Nå skal handlingen stå i sentrum, og den ekte sexen kan man kanskje se på som et pluss.

Skandinaviske utgivelser
Så til nærmere breddegrader. For Skandinavia har også bidratt til trenden, først i den svenske filmen "Thriller - en grym film" som kom i 1974.

Den er forøvrig en av filmene som har inspirert til Kill Bill, og ikke bare er sexen ekte, når hovedpersonen i filmen mister et øye, utførte de handlingen på et lik. Her skulle alt være så autentisk som mulig.

I Idiotene av Lars Von Trier fant de det også på sin plass å vise ekte penetrering når det var en del av historien, selv om von Trier har fortalt at det ble brukt stand ins i disse scenene.

Også svenske Lukas Moodysson har kommet med film som har ekte sexscener, i Ett hål i mitt hjärta (2004). Filmen fikk for øvrig svært gode kritikker i Sverige.

Skylder på reality
Mens noen filmer har blitt ansett som porno, har andre blitt trukket frem som kunstverk der sex er en del av det kunstneriske uttrykket.

Og da kan man undre seg hvor grensen går.

For øvrig får reality-TV får mye av skylden når sjangeren diskuteres på nettet. TV-titternes behov for mer, råere og villere underholdning gjør at ekte sex blir en naturlig ting å vise, uten at det nødvendigvis er relatert til porno.

Og mens vi undrer hvor grensen går, kan det være greit å se selv for å kunne gjøre opp en egen mening.

Disse filmene blir beskrevet som intelligente filmer - men med sexy innhold:

Michael Winterbottom (9 Songs), Vincent Gallo (The Brown Bunny), Lukas Moodysson (Ett hål i mitt hjärta, på engelsk A Hole In My Heart), Jane Campion (In The Cut) og Penny Woolcock (The Principles Of Lust).

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!