- Elektromotorer er store strømforbrukere og står for nærmere 40 prosent av verdens samlede strømforbruk, forteller daglig leder Ulf Sekkelsten. Derfor sier det seg selv at det er store miljømessige gevinster å hente på å effektivisere disse. «Energy using Products» - direktivet (EuP) stiller nye strenge krav til energieffektivitet i industrien. Nå er det i Europa kun lov å importere og produsere energigjerrige IE3-motorer, evt. IE2-motorer såfremt de er utstyrt med en frekvensomformer. Selv om prisene er litt høyere enn forrige generasjon el-motorer, vil man spare inn prisøkningen i løpet av noen få år på grunn av det reduserte energiforbruket. Sett i lys av at gjennomsnittlig levealder for en el-motor er på cirka 20 år, så vil innførselen av IE3-motorer være positivt for både miljøet og økonomien.

BEVI er rustet for fremtiden: Daglig leder Ulf Sekkelsten til venstre, og lagersjef William V D Lippe Schiøtt, er klare for å møte fremtidens nye krav og utfordringer.

Har motorer på lager

Dog vil det ta litt tid før den nye teknologien er innført over alt, dels som følge av motorenes lange levetid, og dels fordi lagerførte IE2-motorer kan selges inntil lageret for disse er tømt. Når man ser inn på BEVIs lager, så får man virkelig et inntrykk av hvor mange næringer som benytter seg av el-motorer, men hovedkundene er den marine næringen og landbasert industri. Norgeslageret inneholder cirka 3000 motorer, hvor de største kan veie opptil 1,5 tonn.

BEVI har både europeiske og kinesiske leverandører. Sekkelsten understreker at kvaliteten på begge disse er meget gode, men at Kina fremdeles leverer rimeligere enn Europa. Imidlertid er det mange som av ulike årsaker foretrekker europeiske leverandører, og det er selvsagt en betydelig forskjell på leveringstidene. Imidlertid samarbeider BEVI Norge tett med sine søsterselskaper i Danmark og Sverige, så det er derfor sjelden at leveringstiden er en faktor av betydning da alle disse selskapene har et betydelig lager med både europeisk og kinesisk produserte motorer.

Har teknisk kompetanse

Lagerholdet er av stor betydning og 60 til 80 prosent av det som forlater firmaet er standardmotorer som må bearbeides for å imøtekomme kundens behov. Vi har svært høykompetente lagermedarbeidere, som i tillegg til å ha stålkontroll på lagerbeholdningen, også innehar en betydelig teknisk kompetanse, understreker Sekkelsten.

 

Fakta:

BEVI ble startet i 1931 i Blomstermåla/Sverige og er i dag et av Skandinavias ledende foretak for salg og service av elektriske drivutrustninger for maskinprodusenter, prosessindustrier og kraftverk. Firmaet er i dag en del av den store Addtech-familien.

For mer informasjon besøk: http://www.bevi.no/

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!