Bensin-selvtenner om to år

"Ny" teknologi skal gi motoren din bedre effekt og lavere forbruk.

Foto: © 2007 General Motors
Sist oppdatert

I riktig gamle dager var det ganske vanlig med selvtennende bensinmotorer, altså maskiner uten tennplugg, som i stedet tenner når kompresjonen ble høy nok. På grunn av den høye kompresjonen blir luft- og bensinblandingen mer homogen i sylinderen. I teorien skal dette gi en flammeløs og mer fullstendig og renere forbrenning med jevnere temperatur i hele sylinderen, bensin- og luftblandingen kan være magrere og gi høyere effektivitet, og forbruket og utslippene blir lavere uten at det går ut over kraften. Bensinen forbrennes ved lavere temperatur, så varmetapet blir mindre. Dessuten har den ikke noe gasspjeld, som jo også er en brems i en motor.

Ulempene er at det til nå har vært vanskelig å forutse og kontrollere når blandingen antennes, kreftene kommer plutselig og i store mengder, og i tillegg i et smalt turtallsområde. Og det krever at de vanlige eksosrensesystemene fungerer, siden det blir litt mer CO og hydrokarboner.

Homogeneous Charge Compression Ignition-teknologien, eller HCCI som dette kalles, blir noe sånt som " kompresjonstenning med homogen blanding" på norsk. Nå ser dette ut til å være på vei tilbake, takket være moderne teknologi som gjør det lettere å både kontrollere og utnytte det som skjer i sylinderen. Du har tidligere kunnet lese om Mercedes-Benz´ DiesOtto-bensinmotorprosjekt; en turbomatet 1,8-liter som tenner uten tennplugg og som gir fra seg mye kraft samtidig som den drikker lite. Volkswagen har vist to forskjellige homogen-selvtenningskonsepter, som ventes i 2015. Og flere er på gang.

Opel - og moderselskapet General Motors - har nå utvidet testprogrammet for sin HCCI-motor, og kjører nå tester av en Vectra med denne teknologien i. Motoren er en modifisert 2,2-liter på 180 hk, og til nå viser den 15% reduksjon i forbruket.

Opels HCCI-motor har direkteinnsprøytning av bensin på toppen av sylinderen, og variabel ventilstyring på både innsugs- og eksossiden, elektronisk kontrollerte, variable kamaksler, og sensorer som overvåker og teknikk som endrer sylindertrykket skal gi tilstrekkelig kontroll og utnyttelse av det som skjer. På lavere turtall og med bare litt pådrag ledes litt av eksosen tilbake til forbrenningskammeret, for å få opp temperaturen. Den har riktignok tennplugger også; de brukes ved kaldstart og for å hjelpe til når motoren jobber hardt.

Og de sier at en slik motor skal komme i Insignia allerede i 2010, siden dette systemet - når det er ferdig utviklet - enkelt kan overføres til allerede eksisterende motorer.

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også