- Smør deg med så mye krem at du virkelig kjenner at du har smurt deg, råder hudlege Bjørn Bondevik ved Dr.Bondeviks hudklinikk i Oslo .

En av de vanligste feilene ved solbrenthet og solskader er nettopp at for lite solkrem benyttes, og da blir heller ikke faktoren så høy som det står på tuben.

Ønsker du å være ute i solen, men unngå bivirkningene som for eksempel solbrenthet, rødhet, soleksem, pigmentflekker, for tidlig hudaldring - og i verste fall hudkreft, bør du lytte til ekspertens råd.

UVA og UVB

UVB-stråler er enkelt fortalt kortbølgede stråler som kun når ned i overhuden. UVA-stråler derimot er langbølgede og når helt ned i underhuden.

UVB-stråler gjør at du produserer nytt pigment, som gjør deg brun - men også solbrent. På kort sikt gjør UVB-strålene huden varm, rød og solbrent. På lang sikt kan de imidlertid gi celleskader og fremskynde hudens aldring, slik som UVA-strålene gjør.

UVA-stråler kan forårsake soleksem, pigmentforandringer og for tidlig aldring (rynker), ettersom disse strålene trenger dypere ned i huden.

Det er derfor veldig viktig at solkremen beskytter mot både UVB og UVA.

Solkremen skal inneholde UVA-beskyttelse

Alle solkremer beskytter mot UVB-stråling. UVB måles etter en europeisk standardisert metode, kalt Colipa-metoden. UVB-beskyttelsen står merket som SPF (Sun Protection Factor). Jo høyere SPF, jo bedre beskyttet er du mot solforbrenning.

Nå skal også alle solkremer beskytte mot UVA-stråler. Det finnes foreløpig ingen internasjonal standard for fastsettelse av UVA-faktoren, men se etter et merke for UVA-beskyttelse på solkremtuben.

LES PÅ PAKKEN: Solfaktor (SPF som viser beskyttelse mot UVB-stråler) står godt uthevet, men sjekk også om kremen beskytter mot UVA-stråler.

LES PÅ PAKKEN: Solfaktor (SPF som viser beskyttelse mot UVB-stråler) står godt uthevet, men sjekk også om kremen beskytter mot UVA-stråler. © Foto: Produsenten

Hvor mye er nok?

En håndfull anbefales av både Kreftforeningen og mange av solkremprodusentene. En liten barnehåndfull passer til hele kroppen for et barn, og en voksens håndfull skal være passelig mengde for hele kroppen på en voksen.

Øre, nese og hender

Særlig ører, nesen og hendene er særlig utsatt i påskesolen eller den første vårsolen. Nese og ører har en tendens til å bli raskt knallrøde og flassende.

Hendene blir sjelden solbrente, men får raskt pigmentflekker. Så tar du av deg vottene under langrennsturen, husk å påføre solkrem på hendene.

Solfaktor 35-40

Hudlege Bondevik råder deg til å bruke høy faktor på påskefjellet. Snøen reflekterer opptil 70 prosent av solen, og gjør strålingen veldig kraftig. Du er dermed så utsatt for solbrenthet og solskader at du må opp i solfaktor 35-40 for at huden skal få ordentlig beskyttelse.

Smør deg ofte

Hvor ofte du skal smøre deg, kommer an på aktivitetsnivået ditt. Spurter du avgårde på langrennskiene dine så svetten spruter, bør du smøre deg ekstra ofte.

Hver annen time er en god generell tommelfingerregel.

Les også: Kast solkremen fra i fjor

Menn vs kvinner

Menn er generelt dårligere til å smøre seg enn kvinner. Men selv om menn har litt tykkere hud enn kvinner, bør de bruke samme høye solfaktor som kvinner, råder Bondevik.

Slutte med solkrem når du er blitt brun?

- Nei, du kan ikke slutte å smøre deg når du har blitt brun, svarer hudlege Bondevik kontant.

- Huden er riktignok bedre beskyttet fordi den har produsert mer pigment, så du kan gå litt ned i faktor. Men ikke la huden være helt ubeskyttet i solen, sier hudlegen.

Få flere gode smøretips av hudlegen i videoen over.

Solkrem

SMØRING: Jevnlig påføring av solkrem er helt nødvendig. © Foto: Bulls

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!