fresh salmon steak on white dish, low DOF, close-up=

Den perfekte ereksjonsmeny

Titusenvis av norske menn sliter med potensen. Diabetes, stress, hjerte-karproblemer og høyt blodtrykk er vanlige årsaker. Oppsøk lege om du føler deg truffet, i mellomtiden anbefaler vi:

  • Frokost: Havregrøt med litt bær holder humør og blodsukker stabilt, fibrene reduserer kolesterolet som forbedrer blodsirkulasjonen mens bærene gjør at årene holder seg smidige.
  • Lunsj: Hva med laks, avokado og noen tomatskiver til lunsj? Laksen er full av Omega-3, avokado bidrar med E-vitamin mens lykopen i tomaten beskytter prostata. Snakk om fullverdig måltid!
  • Middag: Grillet kylling (aminosyren arginine bidrar til at musklene rundt blodårene slapper av og gir dermed økt blodgjennomstrømning) og en dessert med frukt og grønt som beskytter hjertet og sørger for at blodet blir pumpet skikkelig.

(Kilde: Ernæringsekspert Emma Wells/Men's Health).

Faktum er at menns sædkvalitet er nesten halvert det siste tiåret. I ett av fire tilfeller der par ikke kan få barn, skyldes det mannen. Og etter fylte 24 år minsker sannsynligheten for å bli far innen seks måneder med to prosent årlig.

Sædkvaliteten blant hovedgrunnene

Elendigheten stopper ikke med graviditeten; rundt en av syv ender i ufrivillig abort og sædkvaliteten er blant hovedgrunnene. Det er likevel ingen grunn til å gå for adopsjon eller fosterbarn. Med en liten endring av menyen kan du fremdeles bidra til økt befolkningsvekst.

Her får du godsakene som gir førsteklasses sæd og ditto muligheter for å bli en lykkelig pappa om ni måneder.

Sink er fruktbarhetsbomben fremfor noen. Ja, uten sink utvikler kjønnsorganene seg unormalt. Mineralet styrker antall sædceller, bevegeligheten, volum, hormonnivå, arvestoffer, celledeling og sexlyst. I tillegg til å forme ytre lag av halen på sædcellen. Sink sørger for nødvendige patroner i revolveren og 15 mg daglig er minimum,

Er dere ekstra utålmodige gjør det ingen ting med dobbel dose. Amerikanske forskere har funnet ut at menn mister opp til ni prosent av sitt daglige sinkinntak pr. utløsning.

Supre sinkkilder er korn og kornprodukter, melkeprodukter og kjøtt. Prøv krabbe, østers, lever, bønner (hvite, tørkede), hvetekim, peanøtter og havrenøtter.

Her kan du lese flere kostholdssaker

Coffee beans around cup of coffee. Focus is on the top of the cup. Small depth of field=

Dette bør du unngå:

  • Koffein reduserer sædmengden da det tar knekken på testosteronet. Gå for koffeinfri te eller kaffe.
  • Soyaprodukter har en negativ effekt på sædkvaliteten.
  • Alkohol (igjen!) er negativt. 80 prosent av alkoholikere er sterile og uforklarlig dysspermia (lavt innhold, dårlig bevegelse og høyt nivå av unormale sædceller) øker i takt med alkoholkonsumet. Spriten hindrer også kroppen i oppta sink og B12 vitamin, svekker produksjonen av testosteron og bidrar til impotens.
  • Ifølge brasiliansk forskning skrumper dessuten ballene. Alkohol er altså neppe noen farbar vei å gå for deg som ønsker en arving.

Halen ramler av

Mineralet selen er en forutsetning for å produsere testosteron som igjen styrer sædproduksjonen. Selen er med på å øke mengde, bevegelighet og reduserer antall handikappede svømmere.

Mangel på selen gjør at halen til sædcellene ramler av og svekker arvestoffene (DNA). Gode kilder er krabbe, nyre, blåskjell, sild, svinelever, paranøtter, solsikkefrø, korn og melkeprodukter.

Japanske forskere slår fast at vitamin B12 gir bedre sædkvalitet. B12 opptrer nesten alltid sammen med folsyre og sammen er de dynamitt. Vitaminet sørger for at cellene til enhver tid har nok av den aktive folsyreformen som er så viktig i stoffskiftet. Yoghurt naturell, egg og fersk laks er gode kilder. Makter du innimellom en levergryte er det et stort pluss.

C-vitamin forebygger sammenklumpede sædceller som er en vanlig hindring for farskap. C-vitamin hjelper cellene til å klare svømmeturen på egen hånd, øker mengden og reduserer unormalheter. 100 mg daglig anbefales og kildene er mange. Frukt, bær & grønt er gjengangere og gode varianter er nyper, solbær, blåbær, kiwi, jordbær, multer, sitrusfrukter, rips, poteter og tomater. Aller best om du satser økologisk, for sprøytemidler svekker sædkvaliteten.

MODEL RELEASED - MODELLKLARERT Illustrasjonsfoto: Gravid kvinne. Graviditet. Foto: Bjørn Sigurdsøn=

Hennes bidrag:

  • Sink er vesentlig for celledeling og eggløsning.
  • Vitamin B6 styrker sexlysten og bidrar til eggutviklingen. Grillet laks, poteter og spinat er gode kilder.
  • E-vitamin minsker risikoen for ufrivillig abort og beskytter fosterutviklingen.
  • Folsyre reduserer risikoen for spina bifida (medfødt utviklingsforstyrrelse i ryggmargen).

For øvrig bør hun holde seg unna:

Røyking: Halverer sjansen for å bli gravid.

Alkohol: Måtehold duger (husk at kvinner tåler mindre enn menn).

Stress: Jo mer avslappet, dess større sjanse for at hun tar imot sædcellene. Skjedesekretet blir mindre surt og sædcellene har bedre muligheter for å overleve.

Les også:

Hvor sunn går det an å bli på 30 dager?

- Slutt å hakke på mannen

Byggesteiner

Fettsyrer bygger blokker for prostaglandiner som finnes i mange vev. Lavt nivå gir svekket fruktbarhet og dårlig sædkvalitet. Prostaglandinene styrker sædcellenes evne til å befrukte egget. Spis tunfisk, makrell, laks, en daglig dose nøtter og frø og du blir konge på haugen.

Aminosyrer er proteinets byggesteiner. Rødt kjøtt og melkeprodukter er helmaks (men overdriv ikke inntaket). Ved siden av naturlige hormoner, regulerer aminosyrene arginin og histidin vår seksuelle yteevne. Arginin bedrer blodomløpet i penis mens histidin regnes som nøkkelen til seksuelle opplevelser og orgasmer.

Q10 styrker energi og gir sædcellene ekstra krefter så de lettere når målet. Litt får du i deg via maten, men ekstra kosttilskudd anbefales (50 mg daglig).

E-vitamin øker sædkvaliteten, men vær forsiktig med for store doser grunnet bivirkninger. Mandler, müsli, tomat og avokado er gode E-kilder.

Her kan du lese mer om sex og samliv i Klikk.no

Her kan du lese mer om mannens helse i Klikk.no

Dette skjer med kroppen når du er gravid

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!