At det er mange helsefordeler ved regelmessig sex, er blitt konstatert opp og i mente av verdens forskningselite. Men av og til butter det, og lysten blir borte. Særlig er det kvinner som opplever dette.

Fem enkle grep kan hjelpe dere ut av "tørken".

1. Trim der nede

Ved å trimme underlivet, skjedeveggen og bekkenbunnsmuskulaturen, kan du øke lystfølelsen også.

God styrke i bekkenbunnen kan være et av de viktigste elementene for den kvinnelige libido.

For når muskulaturen der nede er i god form, vil sexen kjennes bedre for både ham og henne, og for begge kjønn er det vist at jo sterkere bekkenbunnsmuskulatur, jo kraftigere orgasme.

Woman embracing man, looking at camera=

STRESS: Stress og uro virker inn på kvinners sexlyst. God, sensuell massasje kan bidra til at hun slapper av. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

- Det er vanlig at kvinner opplever økt lyst på sex under svangerskapet fordi bekkenbunnsmusklene blir stående i spenn, siden hele vekten av barnet hviler på disse musklene. Musklene henger som en hengekøye under de indre organene i bukhulen, forklarer sexolog Gro Isachsen til Klikk.no.

- Svært mye spenst og styrke i denne muskulaturen forsvinner under et svangerskap og en fødsel. Det er påvist at inntil 80 prosent av vekt og styrke blir borte av påkjenningene muskulaturen da utsettes for.

Har du spørsmål om sex, lyst og nytelse? Spør sexolog Gro Isachsen her.

2. Spis "energisk" mat

Å sikre at kroppen er i balanse ved å holde et sunt kosthold, er alfa og omega for å ha overskudd i hverdagen. Lave energinivå, mineral- eller vitaminmangler og for lite trening, kan også gå ut over sexlysten. Finner du den riktige balansen, er mye gjort.

- Omega3-fettsyrer virker åreutvidende. Derimot virker Omega6 sammentrekkende. Så vi må ha en balanse mellom disse, sier ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski til P4.

Balansen finner man i følge ham, ved å spise mye fet fisk og ikke alt for mye brød. Poleszynski fremhever at sexlysten ikke kommer umiddelbart.

Hvis du tror du får i deg for lite vitaminer, bør du kjøpe et tilskudd som inneholder magnesium (som bidrar til å transportere oksygen til muskulaturen) og vitamin B6 og niacin, som øker østrogennivåene.

Fra før er det også kjent at vannmeloner har en Viagra-effekt ved at stoffet Citrullin, som vi finner i melonskallet, reagerer med kroppens egne enzymer og danner den potensfremmende aminosyren arginin.

- Arginin booster salpetersyre, som får blodkarene til å slappe av - den samme effekten som Viagra har, sier forsker Bhimu Patil til vitenskapsportalen Science Daily.

Føler du ikke helt for å knaske melonskall, kan du forsøke andre og mer velsmakende matvarer og urter som er kjente for å øke blodsirkulasjonen og lystfølelsen - som ginseng, golko biloba og jamsrot.

3. Slapp av

Stress og uro er ofte de største bremseklossene når det kommer til god sex.

- Det er utallige faktorer som kan utfordre sexlysten vår og her må en være rause og overbærende med hverandre, sier spesialist i sexologisk rådgivning Ellinor Larsdotter Svisdal til Klikk.no.

- Er det ekstra travelt på jobben, går du rundt og er bekymret for noe eller er du kanskje gravid? Ja, i så fall kan det påvirke lysten din.

Å gi hverandre en god, sensuell massasje, avstresser kroppen og setter i gang produksjonen av oxitocin - kroppens eget "kjærlighetshormon" og endorfiner - kroppens eget morfin. Disse hormonene kan få deg i humør før du aner ordet av det.

- Vi har for mye i hodet til å merke vår egen kropp, sier sexolog og parterapeut Tonje Bråten ved rådgivningstjenesten Mann & Kvinne.

- Sex er ikke noe vi må gjøre for å få dagen etter til å gå bedre. Vi forbereder oss til neste dag, og er slitne og trette når det endelig er sengetid. Da er det lett å tenke man skal gjøre det "en annen gang". Så har det gått flere uker, plutselig.

4. Les noveller

Selv om erotisk litteratur har funnes i alle tider, har markedet for romantiske noveller og romaner er eksplodert de siste årene. Flere har kommet seg på nett.

Ved å lese erotika skrevet av profesjonelle forfattere, trigges både fantasien og lysten. Når du føler deg tøff nok, kan du forsøke å dele dette med partneren din så dere kan lese sammen.

- Dette setter igang hjernen til oss damer og er god stimuli for oss. Å lese erotiske noveller er kjempebra og noe vi kvinner burde gjøre mer av. Menn fantaserer mye mer enn oss kvinner, sier Bråten.

5. Ta på hverandre

For å bygge opp intimitet kan det hjelpe å ta pause fra sex en stund, og heller gjøre alt det dere gjorde da dere var nyforelsket: Holde hender, kysse, holde rundt hverandre. Når dere kommer nærmere hverander på dette viset, bygger dere opp sterkere følelser for hverandre og styrker båndet dere i mellom. Etter litt tid kan disse følelsene overføres til soverommet.

- Å holde intimiteten og det fysiske ved like i et forhold er kjempeviktig, mener Bråten.

- Det er faktisk dokumtert at par som er fysiske med hverandre har større sjanse for å klare det enn andre. Jeg råder alle par til å kysse minst 5 minutter hver dag. Det er en enkel "tommelfingerrelgel" for å holde intimiteten frisk, sier Bråten.

Les også:

Snakk mer om klitoris

Slik kjennes en orgasme

Den ultimate fantasiguiden

Unge menn er for dårlige i senga

Les hele saken

Manglende lyst

Bli kåt igjen!

Sviktende sexlyst trenger ikke bety at følelsene for partneren er borte.

Sjekk om du er avhengig av sex

- Jeg er sexavhengig

«Hilde» (43) hadde sex 17 ganger på én dag. - Dette er en lidelse, sier hun.