Jo mer man kan forlenge forspillet og den seksuelle spenningen, jo bedre. Prøv dette opplegget som anbefales av mange fagpersoner.

Større og kraftigere nytelse

Samlivsrådgivere tipser om det som kalles sensitivitetstrening. Vi skal likevel konsentrere oss om det som kalles genitial sensitivitetstrening som er mer seksuell og inkluderer massasje av kjønnsorganene; betegnelsen erotisk massasje kan også benyttes.

- Massasjen kan brukes som et forspill, eller som en mer nytelsesorientert måte å ha sex på, der begge tilfredsstiller den andre uten at egen tilfredsstillelse blir satt til side, sier Gro Isachsen, sexolog, faglig leder av Klinikk Sexologen.

- Under en erotisk massasje går du litt ut og inn av den seksuelle spenningen, selv om kroppen blir veldig aktivert av gode berøringer. Seksualitet skal jo være nytelse, det er ikke noe du skal få til eller prestere, og det å bruke lang tid frem til orgasmen øker nytelsen, sier Margrete Wiede Aasland, spesialist i sexologisk rådgivning ved Institutt for klinisk sexologi og terapi og Institutt for pedagogisk sexologi og terapi.

Mer berøring

- Fokus på mer berøring, tid, nytelse og kroppskontakt gjør også at mannen utsetter orgasmen, og dermed kan du komme samtidig med partner og nyte begges orgasme.

Det sier Haakon Aars, lege i psykiatri og spesialist i klinisk sexologi ved Institutt for klinisk sexologi og terapi og forfatter av boken Menns seksualitet.

Isachsen anbefaler både menn og kvinner nytelsesfokusert kontra målorientert sex. Sensitivitetstrening lærer å bli godt kjent med sine egne og partnerens erogene soner, å formidle hvordan kjærtegnene kjennes, og bruke god tid på å nyte.

EROTISK MASSASJE: Kroppen blir veldig aktivert av gode berøringer, hevder samlivsrådgiver. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Erotisk massasje

Wiede Aasland mener at erotisk massasje er det riktigste begrepet når vi snakker om sensitivitetstrening for et par som har det bra sammen, men som ønsker å få det enda bedre. Sensitivitetstrening gir assosiasjoner til det mer seksualterapeutiske opplegget, som gjerne pågår over en periode på seks uker.

- Lenger forspill, lenger vei med mye kos, kyssing, stryking på hverandre og små pauser kan gi bedre og sterkere nytelse og orgasmer, sier Wiede Aaasland.

Hun påpeker også at alle kan ha nytte av sensitivitetstrening, både par som har mistet lysten og par som har det bra sammen.

Holde lenger før utløsning og orgasme

Aars forteller at sensitivitetstrening er et godt råd til menn som ønsker å holde lenger før utløsning og orgasme.

- Han blir oppmerksom på hele partneren og ikke bare penetrering og prestasjon. Det gjelder å flytte fokus fra bare penis og ønske om å komme fort, og heller gjøre ting langsomt og nyte, sier Aars, som har skrevet boken Menns seksualitet (Cappelen Damm, 2011).

Rent fysiologisk har kvinner en litt mer langsom tenningskurve enn menn, og trenger mer tid til å tennes.

- Så ofte er de på vei til å tennes når han kanskje allerede har kommet, som ikke er særlig bra for henne.

Fremgangsmåte

Isachsen foreslår følgende opplegg for sensitivitetstrening, og forteller at man gjerne må avansere etter at man har prøvd det noen ganger, og bruke munnen på deler av kroppen.

Begynn med baksiden av kroppen

Begynn med baksiden av kroppen og kjærtegn suksessivt nedover; ikke glem nakke, hals, armer og hender. Når dere kommer til ekstra følsomme områder, kan dere nå dvele ved dem, for eksempel rumpa, baksiden av lårene, mellomkjøttet, pungen, hele kjønnsorganet og hos henne også klitoris.

Stryk og trykk med fingrene og håndflatene om hverandre og konsentrer dere etter hvert om områder som mottakeren gir uttrykk for er spesielt følsomme.

Dere kan også bruke inner- og yttersiden av hånden, fingertuppene og neglene eller andre materialer til å kjærtegne partneren med. Stryk opp og ned og rundt i sirkelbevegelser. Bruk gjerne alle bevegelser som kjennes ekstra gode for mottakeren.

Fortsett fra rumpa og videre nedover baksiden av kroppen på vanlig måte. Mange setter også stor pris på kjæling på øvre del av lårene og rundt den delen av kjønnsorganene som er tilgjengelig fra baksiden av kroppen. Noen liker godt å bli berørt rundt anus. Fortell hverandre om hva som er godt, og hva som ikke er det.

Fortsett med forsiden av kroppen

Når dere kommer til forsiden av kroppen, setter mottakeren grenser for hvor lenge for eksempel brystene skal kjærtegnes. Prøv også forsiktige strykende bevegelser og lett klyping; bruk håndflaten rundt brystet, kjæl med fingrene eller et mykt materiale.

Men ikke dvel ved brystene om mottakeren ikke har dette som en erogen sone. Kjæl forsiktig nedover magen og lårene. Kjennes kjærtegnene riktig gode for mottakeren, hender det at han får ereksjon, mens hun kan bli fuktig i skjeden.

KJÆRTEGN: Stryk forsiktig først, før du begynner å kjærtegne direkte rundt kjønnet. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Å kjærtegne han på forsiden

Er han den mottakende part, kjærtegn pungen med lette bevegelser. Hold forsiktig rundt testiklene og stryk over huden her. Så går du videre til penisen og stryker den både med sirkelbevegelser og forsiktige opp-ned-bevegelser. Legg merke til hans reaksjoner.

Dra gjerne forhuden over hodet og kjenn hvor glatt huden kjennes her. Kjærtegn spesielt undersiden av penishodet. Strengen og området rundt er spesielt følsomme hos de fleste menn. Det er også penishodet. Kjenn etter hvordan penisen forsvinner inn i kroppen hans.

Les også: Her er mannens erogene soner

Å kjærtegne henne på forsiden

Når det blir hennes tur til å motta kjærtegn på forsiden, må du gi henne god tid før du begynner å kjærtegne for direkte rundt kjønnet. Husk på at hun hele tiden kan avbryte om kjælingen ikke kjennes riktig eller hun synes det blir for intimt.

Stryk først forsiktig med en finger over hele kjønnet. Kjenn deretter forsiktig på de indre kjønnsleppene. Gjør deg godt kjent med hvordan de ser ut, men konsentrer deg etter hvert om klitorisen.

Spør henne hvor og hvordan kjæling kjennes best. Det kan være på venstre eller høyre side, eller midt oppå klitoris. Fortsett deretter med sensitivitetstrening ned mot føttene og avslutt med en lett fotmassasje.

Les også: Her er kvinnens erogene soner

Kilde: "Mer lyst, takk" av Gro Isachsen (Cappelen Damm; 2010)

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!