Få dagsøvn som ikke ødelegger nattesøvnen:

- Ikke sov om dagen hvis du sliter med nattesøvnen

- Ikke sov mer enn en halvtime

- Prøv å ikke ta duppen din senere enn 17.00

Sovner du ofte på sofaen etter middag? Behovet for en liten dupp har faktisk sin helt naturlige forklaring.

- Det finner sted et økt søvnbehov om ettermiddagen. Dette ser man for eksempel i bilulykkestatistikken, sier professor ved Det psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen Ståle Pallesen.

Sett i forhold til antall biler på veien, er ulykkesfrekvensen høyere på ettermiddagen enn tidligere på dagen.

- Så ja, det er en økt fysiologisk basert søvnighet om ettermiddagen, sier han.

Anbefales ikke daglig

Dette betyr likevel ikke at professoren anbefaler alle å ta en middagslur.

- Hvis du har søvnmangel og skal gjøre noe viktig om kvelden, som krever årvåkenhet eller at du er i god form, kan det være sunt og bra å sove. Kanskje skal du kjøre bil over lengre strekninger eller delta i en idrettskonkurranse, sier Pallesen.

Er det derimot en helt vanlig dag, anbefaler han heller at du venter til kvelden.

Svekker søvnbehovet

- En middagslur svekker det oppbygde søvnbehovet ditt, som bidrar til å sikre en god nattesøvn, sier Pallesen.

En annen ulempe er at du går inn i dyp søvn dersom høneblunden blir for lang, og når du våkner fra dyp søvn er du ganske omtåket og groggy.

- Det kan ta lang tid å komme ut av denne tilstanden. Gjerne flere timer, sier han.

En middagslur eller ettermiddagsdupp bør derfor aldri vare lengre enn 20-30 minutter. Sett på vekkerklokken slik at du ikke forsover deg.

Reduserer trettheten

Også lege Bjørn Bjorvatn ved Bergen Søvnsenter advarer mot dårlig nattesøvn etter middagsluren.

- Hvis man har underskudd på søvn og sliter med å holde seg våken, vil en lur åpenbart redusere trettheten. Dette er naturlig nok viktig for blant annet bilførere, men ulempen kan være at nattesøvnen forstyrres. Noen kan også bli ganske dorske etter en slik lur, selv om lengden på luren selvsagt vil ha betydning for om disse ulempene blir fremtredende, sier Bjorvatn.

Signe Narvesen

Søvn gir god forbrenning

Søvn påvirker muskelvekst og restitusjon, og sørger for at vi får god forbrenning.

En liten høneblund

Powernap er et begrep som er blitt ganske vanlig. Dette er en kort søvn som brukes som et supplement til normal søvn, og søvnen kan gjerne skje i arbeidstiden - i en stol, på gulvet eller med hodet på skrivebordet.

Søvnen bør vare 10-30 minutter, og skal ifølge tilhengerne være bra både for hjertet og hjernen fordi stressnivået ditt reduseres og du får fysisk og mental avspenning.

Søvn øker også muskelvekst for deg som trener.

Kan være nyttig

- En powernap gir umiddelbar effekt i form av mindre søvnighet, og vi anbefaler det for eksempel ved nattearbeid. Sliter man med å sove om natten, bør man imidlertid være forsiktig med dagsøvn, mener Bjorvatn.

En liten høneblund på skrivebordet kan da redusere søvntrykket om natten, og vil dermed være med på å forverre søvnproblemene ytterligere. Det å droppe middagsluren kan da hjelpe deg å bli kvitt søvnproblemene.

- Har man derimot ingen søvnproblemer, kan imidlertid en lur være både nyttig og bra, legger han til.

Ikke bare for eldre

Og hvis du tror at ettermiddagsduppen er et bestefarsfenomen, tar du feil. Det er ikke bare eldre mennesker som hviler etter middagen.

- Blant små barn opptil tre år, bør mer eller mindre alle ta seg en eller flere høneblunder i løpet av dagen. Når man er eldre enn dette, er ikke dette noe man bør eller må gjøre - selv om mange likevel napper. Det er nok imidlertid en myte at det bare gjøres av gamle og små barn, for vi vet for eksempel fra vår forskning at dette er et ganske utbredt fenomen blant ungdom, sier Pallestad.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!