- I prinsippet er det greit å dele det meste med venner på Facebook og i andre sosiale medier. Du bør derimot tenke gjennom om det du deler virkelig tåler dagens lys, sier Hans-Petter Nygård-Hansen.

Han er kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og gründer av firmaet KommFrem.

Passer dette i VG?

Start med å vurdere om du eksponerer du deg selv, eller eventuelt dine barn, på en fordelaktig måte.

Og kan det du deler på noen måte bli brukt mot deg?

- Hva om det du delte plutselig dukket opp på forsiden av VG? Hvordan ville omgivelsene dine da reagere?, spør han.

Nygård-Hansen mener utfordringene til mange i dag er at de ikke er klar over at det de legger ut, potensielt er tilgjengelig for hele verden.

Det betyr at det du deler, lett kan bli brukt mot deg.

Tips for å unngå å bli oppfattet som irriterende på sosiale medier

  • Ikke del for intime detaljer
  • Sett på filteret hvis du deler noe som egentlig egner seg best for vennene dine
  • Tenk gjennom hvordan omgivelsene dine ville reagert om de fikk disse opplysningene på VGs førsteside
  • Dropp statusoppdatering og deling av bilder når du er påvirket av alkohol
  • Husk at mottakeren tolker budskapet sitt på sin måte
  • Tenk at bildet du gir på nett skal gjenspeile hvordan du vil fremstå som person også offline

Kilder: Halvdan Haugsbakken og Hans-Petter Nygård-Hansen

Ulike grenser

Han syns likevel det er umulig å sette en grense for hva som er for personlig å dele med nære og fjerne venner på nett.

- Det jeg syns er altfor personlig, kan være helt naturlig for sidemannen min. Personlig ser jeg ikke poenget med å dele med omverdenen at jeg har støvsuget stuen og hengt ut klesvasken, mens andre syns det er helt innafor, sier han.

Mange loggfører også treningen sin på Facebook.

Han legger til at det å dele personlige historier også fungerer som en slags terapi for noen.

Kanskje var det nettopp det, at de har delt historien sin, som gjorde at de kom gjennom en vanskelig tid.

- Det kan for eksempel være knyttet til en skilsmisse, at du har mistet noen i familien eller en sykdom, sier han.

Hvordan vil du fremstå?

Halvdan Haugsbakken ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU mener at hvor mye du deler, handler om hvordan du vil fremstå som person.

- Slik du ønsker å fremstå og opptre i offline-verden, bør kanskje være en indikator på hvordan du presenterer og deler informasjon i online-verden, sier han.

Dette handler om grenser.

Skal du være en informer, som først og fremst deler mer informasjon, eller en meformer, som i størst grad poster oppdateringer som har med deg selv å gjøre?

Haugsbakken legger til:

- Hva du deler eller peker til, sier noe om hva som er OK for deg å dele på Facebook eller andre sosiale medier. Ellers er det alltid et spørsmål om volum; er det for mye eller for lite informasjon?

Personlig mener han at det er ganske upassende å dele altfor intime detaljer om seg selv på sosiale medier og syns derfor disse bør droppes.

Du behøver heller ikke være pålogget hele tiden.

Dette kan folk irriterer seg over

  • For detaljerte beskrivelser av dagen din
  • Mye egenreklame for bloggen din, diktene dine, kunstutstillingen din eller firmaet ditt
  • Det at du har altfor mange venner da dette virker overflatisk
  • At du må være først ute med alle nyheter
  • Dårlig språk, skrivefeil og mange grammatiske feil
  • At du legger ut bilder og tagger dem i tide og utide
  • Kryptiske statusoppdateringer som ikke får noen forklaring
  • Skrytete oppdateringer som får livet ditt til å fremstå bedre enn andres
  • Personlige meldinger som legges på veggen til en venn slik at den er offentlig for alle
  • Spillinvitasjoner når de ikke spiller spill

Ikke engasjer deg

Noen syns likevel at selv middagsbilder, beretninger om husvask og inngående informasjon om babyens utvikling kan bli for mye av det gode.

I så fall bør de gjøre noe med dette selv.

- Syns vennene dine at du deler for mange middagsretter, er det flere grep de kan gjøre. Det enkleste er å ikke engasjere seg i Facebook-postene, så vil middagene også forsvinne ut av veggen etter hvert. Alternativt kan de velge å skjule postene fra deg, så slipper de å irritere seg, sier han.

Det handler altså ikke så veldig mye om hva du deler og ikke, men mer om hvilke forventninger venner, bekjente og andre relasjoner har til det du deler.

- Det jeg irriterer meg over, kan andre finne interessant, så personlig syns jeg folk flest skal få lov til å velge selv hva de deler. Så får det være opp til vennene å vurdere om de syns det er verd å engasjere seg eller ikke. Facebook og sosiale medier speiler samfunnet på alle måter, og ikke alt er like interessant for alle, sier han.

Mottakeren tolker budskapet

Haugsbakken kan heller ikke komme med noe fasitsvar på hva som bør deles og ikke.

- Dette handler igjen om hvordan du ønsker å bli oppfattet av andre. Hvis man deler for mange upassende detaljer om seg selv, kan dette få en uant, selvforsterkende effekt fordi mottakere av et budskap tilskriver og tolker mening i mange ulike retninger, sier han.

Det som kan være en triviell ting for den som skriver det, kan av andre bli tolket som upassende.

- Men det er ganske klart at deling er en offentlig handling som kan føre til at folk snakker om og diskuterer det du har delt. Dette bør du alltid ha i mente. Konsekvensen av dette er at deling kan føre til at folk blir sterkt selvsensurerende og reiser gjentatte spørsmål om tvil, legger han til.

Når det gjelder deling av bilder og informasjon om barn, anbefaler Haugsbakken å være sterkt kritisk til hva du deler.

Syns du det blir mange irriterende poster?

  • Ikke engasjer deg i den irriterende vennens poster. Da forsvinner de fra veggen din
  • Skjul postene fra irriterende venner
  • Husk at det du syns er irriterende, kan være interessant for andre

Bruk filteret

En mulighet, hvis du får tilbakemeldinger på at du deler for mye, er å bruke filtrene på Facebook.

Alle må ikke få se alt.

- Noen bør nok spørre seg selv om det de deler virkelig er verdt å dele med alle og ikke bare noen. Det handler nok i mange tilfeller om manglende kunnskap. Majoriteten av de tre millioner nordmennene som er på for eksempel Facebook er nok ikke klar over at det de deler og ytrer potensielt kan fanges opp av alle, sier Nygård-Hansen.

Spør derfor deg selv før du poster noe om dette er noe alle på Facebook må se.

Må alt du deler deles offentlig, eller holder det å dele det med vennene dine eller kanskje bare en gruppe av de aller nærmeste?

- Igjen, hva ville omgivelsene dine si dersom dette dukket opp på førstesiden til VG? På generelt grunnlag vil jeg ellers si at det kan være fornuftig å redusere ytringer og debattinnlegg til et absolutt minimum hvis du er påvirket av alkohol. Det som kan virke fornuftig og saklig etter en flaske vin eller fem utepils, er som oftest ikke like fornuftig 12 timer senere, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!