Tilbake til oversiktsartikkelen

Denne trinnvise testen kan du utføre hjemme. Hvis du føler ubehag, eller merker at du blir ekstra kortpustet, stopp opp, og skriv ned tiden og pulsen hver måned helt til du merker en forbedring.

Metode

Bruk en stødig kasse eller et trappetrinn med en høyde på rundt 40 cm. Har du trapp i huset, er det vanligvis andre trinn fra gulvet som er riktig høyde.

Gjør følgende:

1. Stå med føttene rett foran trinnet, start tidtaking, og begynn å gå opp og ned, med høyre bein først. Mønsteret blir slik: høyre fot opp, venstre fot opp, høyre fot ned, venstre fot ned. En hel bevegelse skal ta ca. tre sekunder. Pass på at føttene plasseres trygt på trinnet og at du står helt oppreistnår du er oppe.

2. Bytt til venstre bein etter halvannet minutt (uten å stanse). Alle har en side av kroppen som er dominerende, og det kan føles unaturlig å begynne med det motsatte beinet, men hold ut. Det handler om å få balanse i kroppen.

3. Stopp når det har gått nøyaktig tre minutter, og tell pulsslagene i 15 sekunder. Gang med fire for å få antall slag per minutt.

Sammenlign med denne tabellen (slag pr. minutt/alder):

Under 110 slag = 20 år

110-120 = 25 år

121-130 = 35 år

131-140 = 45 år

141-150 = 55 år

151-160 = 65 år

Over 160 = 75+

Noter resultatet og regn ut gjennomsnittet av de ti testene.

God pekepinn

Forfatterne av Yngre og flottere på 8 uker, Tim Bean og Anne Laing, presiserer at testresultatene gir en indikasjon på hvordan det står til med helsa og din fysiske form:

"Når du har fullført alle testene, får du en ganske god pekepinn på hvor gammel kroppen din er i biologisk forstand."

Farlig feilkilde

De advarer imidlertid mot å legge ensidig vekt på gjennomsnittsresultatet:

"Hvis du scorer veldig lavt på én test, kan det indikere en alvorlig tilstand som umiddelbart trenger å behandles. Kontakt fastlegen hvis du er i tvil."

Råd om trening og kosthold

I boka Yngre og flottere på 8 uker er det også beskrevet tester som måler forventet levealder.

Hoveddelen av boka handler om hvordan du kan trene, spise og pleie huden for å forbedre såvel biologisk alder som forventet levealder.

Tilbake til oversiktsartikkelen

Tilbake til Klikk Helse

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!