Anne Selvik, psykolog:

1 Se naturen og observer endringene. Kikk på menneskene rundt deg og registrer endringene i humør og klesstil både hos deg selv og andre. Prøv også å se deg selv utenfra.

2 Rist av deg vintermørket og isolasjonen ved å arrangere en liten sammenkomst med gode venninner. Unn deg litt nytelse og ivaretagelse av egne behov. Kjøp deg gjerne et nytt antrekk hvis det kan gi deg en god følelse.

3 Jobb med eventuelle bekymringer. Unødvendige bekymringer reduserer livskvaliteten. Hvordan vite hva som er nødvendige og unødvendige bekymringer? Nødvendige bekymringer er de som fører til bevegelse, de situasjonene der du avverger noe negativt gjennom å endre på betingelsene i situasjonen. For eksempel ved å sikre hjemmet hvis det er småbarn i huset, bruke mindre penger hvis du lever over evne eller ivareta helsen bedre hvis du utsetter kroppen din for belastninger som kan føre til sykdom. Unødvendige bekymringer er de som du ikke kan gjøre noe med, eller tanker omkring ting det er lite sannsynlig at vil skje. Ikke ta sorgene på forskudd hvis det ikke er reelle muligheter for å forebygge katastrofene.

4 Jobb med negative tankemønstre gjennom restrukturering og positiv tenkning. Hvis du får en negativ tanke kan du prøve å utfordre denne tanken med en mer positiv eller nøytral tanke. Finnes det alternative hypoteser til din negative tankegang? For eksempel: Kan det være at følelsene dine ikke er riktige, og at de ikke er bevis på at det vonde du føler er sant?

5 Lær deg å puste og slappe av gjennom enkle avslapnings- og puste­øvelser. Fokuser på pusten din i noen minutter. Ta etter hvert med deg hele kroppen i puste­øvelsen. Kjenn hvordan roen brer seg når du puster helt fra tærne og til toppen av hodet. Prøv en enkel muskel­avspenningsøvelse gjennom å spenne muskelgrupper, én etter én, i cirka fem sekunder, for deretter å slappe av i et halvt minutt.

Sunniva Borge, homeopat og akupunktør:

6 Våren er en gunstig tid for indre rengjøring, fordi det ikke er for varmt eller for kaldt. Ta en detox-kur og bli kvitt gifter og avfallsstoffer. Om vinteren er kroppen litt i dvale, og det er derfor ikke optimalt å sette den i gang med store oppgaver da. Ifølge kinesisk tankegang er vår og høst den beste tiden for utrensning. Jeg synes «Method Draine Detox», som du får i helsekostbutikker, fungerer bra når man vil gjøre dette selv. Den er enkel å gjennomføre, smaker godt og er effektiv. Et annet godt alternativ er å drikke Yogi-te som er basert på indisk naturmedisin.

7 Forebygg og styrk helsen med akupunktur. I Norge venter vi ofte til vi har blitt syke med å foreta oss noe for helsen. I Kina for eksempel er det mer vanlig å forebygge. Ta en styrkende akupunkturbehandling for å balansere kroppen mellom årstidene.

8 Etter en lang periode med kulde og mørke føler man seg ofte litt grå og gusten. Det er lov å jukse litt. Ta Betakaroten, som setter fart på kroppens eget fargepigment. Da er du også bedre rustet til å tåle solen. Betakaroten fungerer så bra fordi den har provitamin A i seg.

9 Solens helbredende kraft er stor. Naturlig lys har til alle tider hjulpet mot depresjon. Sollys gir D-vitamin, melatonin og serotonin som er viktige for humør, søvn, energi og søthunger. Du bør få lyset i øynene, så unngå for mye solbrillebruk. Gå ute i lyset minst 20 minutter hver dag, ta D-vitamin i pilleform eller ørlite grann solarium.

10 Våren betyr en ny start for naturen. Kan det også være en ny start for deg? Om du har ting du har utsatt - gjør det nå! Da vil ikke disse tingene ligge der og blokkere. Det er mye lurere å gå i gang med gode forsetter om våren enn på den mørkeste tiden, da vi gjerne setter oss nyttårsforsetter. «Vår-forsetter» er mye mer gunstig om man virkelig vil innføre nye, gode vaner.

Tina Jakobsson, allmennlege:

11 Beveg deg regelmessig, også gjennom den kalde årstiden. Skippertaks-trening gjør langt mindre nytte enn den regelmessige - men er selvfølgelig mye bedre enn ingen trening¿  

12 Vær ute etter at du er ferdig på jobb. Ikke dra hjem for å lage middag. Gjør det heller enkelt ute, og utnytt sollyset.

13 Spis masse frukt og grønnsaker, og drikk mye vann. Når alt blomstrer og spirer ute, la vitaminbombene fra grønnsakdisken gjøre det samme for kroppen.

14 Det evige rådet som vi ikke kommer utenom: Stump røyken. Alle de deilige vårduftene blir så mye mer intense om du ikke røyker.

15 Vær litt ekstra sammen med venner som ikke har det så greit for tiden. For som med høytider, er våren en årstid der forventningene om lykke er på sitt høyeste. Da blir det spesielt vondt ikke å være del av det store, felles «vårsleppet».

Vibeke Landaas, ernæringsfysiolog:

16 Spis ofte! Ingen får energi av å gå lenge uten mat. Små, hyppige mål­tider er bedre enn få og store.

17 La vitamintab-lettene bli i skapet, og fråts heller i sesongens beste appelsiner og andre frukter og grønnsaker med knallfarger.

18 Husk tran, eller annen fiskeolje med D-vitamin, hver dag - for små og store.

19 Gå tur i lunsjen et par dager i uken, samt i helgen. Dagslys gjør godt!

20 Dropp ekstremdietter som du uansett ikke kan holde over tid. Du har fortsatt god tid til å få kroppen i god form med vanlig sunn mat.

Janne Skarpeid Hermansen, stylist:

21 Vær bevisst på at hudens behov forandres avhengig av årstidene, og at huden under solrikere perioder behøver mer fukt enn fett. Invester i en god fuktighetsgivende dagkrem for ansiktet med minimum solfaktor 15. Du vil se at brunfargen holder seg jevnere, og det forebygger også pigmentflekker.

22 Pøs på med B-vitaminer! Det gir glansfullt hår, sunn hud og flottere negler. Spis masse fullkornprodukter, belgfrukter og rå grønnsaker, eller suppler med ekstra vitaminpiller.

23 Forbered huden for vårsolen ved å peele huden én gang i uken. Peelingen vil stimulere huden, fjerne døde hudceller, og gi ansiktet fornyet glød. Påfør huden fuktmaske som gjør huden mykere og sterkere.

24 Naturlig sminke hører våren til. Farg og form brynene. Det er det viktigste i et ansikt!

25 Kjøp en pastell-farget rouge med litt skimmer i. Det gir en naturlig, frisk glød. Det gir energi å se frisk ut! Og ikke undervurder kraften av glimt i øyet!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!