TRO PÅ DEG SELV: Har du orden på selvfølelsen, takler du også stormen.

TRO PÅ DEG SELV: Har du orden på selvfølelsen, takler du også stormen. © Foto: Scanpix

Selvtillit - selvfølelse

10 tips for bedre selvfølelse

Lever du livet ditt etter andres pipe, undergraver du deg selv.

Mia Törnblom er ekspert på kropp og helse, og skriver for svenske Aftonbladet . Hun sier at det er umoderne å føle seg utilstrekkelig, og gir en rekke tips til hvordan du kan komme i kontakt med den gode selvfølelsen.

1. Skill alltid på begrepene selvfølelse og selvtillt

- Selvfølelse er det samme som å være bevisst sin egen verdi, og er et mål på sjelens kondisjon.

2. Tren på å bekrefte deg selv

- Hver kveld skriver du ned tre ting som du har gjort bra i løpet av dagen. Er du en person med høyt prestasjonsnivå kan det være at du kanskje for en gangs skyld tok det rolig, og ikke gjorde noe som helst. Ta utgangspunkt i egenskaper som modig, generøs, snill og omtenksom. Du trenger ikke være modig hele dagen for å kunne si noe bra om deg selv. Tenker du at du virkelig har tråkket uti det i to minutter, kan katastrofefølelsen melde seg. Vri det heller om og gjør to-minutters gode opplevelser til en kanondag.

3. Ikke sammenlign deg med andre

- Sammenlign deg heller med deg selv, og bli gjerne inspirert av andre. Men du skal aldri føle deg dårligere enn noen andre fordi de får noen ting bedre til. Med god selvfølelse slipper du å følge deg dårligere eller bedre enn noen andre.

4. Ta valg for egen skyld - ikke andres

- Velg å gjøre det du selv vil enn å prestere for å imponere andre. God selvfølelse tillater deg å følge egne drømmer og ønsker.

5. Lev som du lærer

- Gå gjennom dine egne normer og verdier. Hva er rett og riktig for deg? Så må du gjøre det du kan for å leve etter disse. Synes du at drittsnakk egentlig ikke er ok, men snakker dritt selv, vil det påvirke selvfølelsen din negativt.

6. Vær glad i deg selv

- Mange behandler seg selv ille. Men det du trenger er å behandler deg selv som noen du bryr deg om. Trøster du andre i situasjoner hvor de gjør noe dumt, bør du også trøste deg selv i samme situasjon i stedet for å bebreide deg selv. Nyt de 97 prosentene som var fantastiske, og ikke uroe deg over de tre prosentene som gikk i vasken.

7. Du duger!

- Det er umoderne å kjenne seg utilstrekkelig. Slutt med det. Tenk heller at du er en herlig en som gjør så godt du kan, og det holder virkelig mål. Det er en av de viktigste måtene å forbygge at man blir utbrent. Alle har mål for seg selv, men din verdi fastsettes ikke i hvor raskt du lykkes i å nå målene. Våre tanker er viktige, de er våre følelser, og følelsene ender opp som våre handlinger. Tar du ansvar for dine egne tanker, er du på god vei til bedre selvfølelse.

8. Frigjør deg fra skam og skyld

En riktig god selvfølelse får du ved å frigjøre deg fra å føle skam og skyld. All verdens kriger på jorden er rett og slett ikke din feil, og du trenger ikke bruke tankene dine på dem. Har du gjort noe får å skade eller såre andre, forsøk heller å gjøre det godt igjen. Tilgi deg selv og tenk at alle har gjort noe de ønsker ikke skulle ha skjedd.

Skriv ned det fæle du føler du har gjort på et papir og brenn det opp. Du trenger ikke å stå til rette for en rekke mennesker.

9. Lev nå!

Tren på å være her og nå i stedet for å henge fast i det som er forbi, eller uroe for deg som kommer i morgen. Du kan bare påvirke situasjonen din her og nå. Øv på å nyte livet. Noen lengte etter fredagen og ferie. Bruk heller kreftene på å leve akkurat nå.

10. Stå opp

Valgmulighetene er mange, og det er en uendelig frihet. Men det krever også en balanse i oss, for å takle alle disse valgene. I vår tid kreves det mer selvfølelse for å takle livet på livets vilkår. For å ha det godt på veien mot målene dine må du være bevisst på hva du tenker og mener.

Om livet er en plage i fem år på veien mot et mål, vil du neppe kunne nyte resultatet når du er kommet frem.

Kilde: Aftonbladet.se

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

På forsiden av Velvære

UPASSENDE LATTER: Jo mer du prøver å stoppe, desto mer ler du. Den upassende latteren har imidlertid sin helt naturlige forklaring.=

Derfor ler du når du ikke burde

Det er så pinlig, men umulig å unngå.

G-PUNKTET: Ekspertene er uenige om hvorvidt G-punktet har noe å si for orgasmeopplevelsen. Er det bare et teoretisk punkt på klitoris?=

- G-punktet er en dum ting å bli opphengt i

Punktet kan ikke gi orgasme, ifølge ekspert.

hormonspiral

Et av de sikreste prevensjonsmidlene beskytter også mot kreft

Prevensjonsmiddelet som gir deg i pose og sekk.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Drikken du ikke tror du vil like

Men, som du garantert vil elske. Du blander øl og...?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Velvære

Kvinnens skjulte underliv

Vi har samlet det du trenger å vite om kvinnens underliv.

Slik får du perfekt avføring

Konsistensen på avføringen har absolutt mye å si for trivselen på toalettet.

Slik får du sove i varmen

Dette gjør du når du føler at soverommet koker.