Mental veiledning

Coacher deg på mobil

Kanskje en pep-talk hver morgen får deg til å tenke mer positivt?

TIPS FOR PSYKEN: Ekteparet bak mobilcoachingen tror tjenesten kan gi kundene økt selvfølelse og egenverd.
TIPS FOR PSYKEN: Ekteparet bak mobilcoachingen tror tjenesten kan gi kundene økt selvfølelse og egenverd. Foto: Foto: Crestock/Darren Baker
Sist oppdatert
COACH: Ann Elin Schüssel og mannen Jeroen har sammen skapt den nye tjenesten som gir deg råd om livet på mobilen.
COACH: Ann Elin Schüssel og mannen Jeroen har sammen skapt den nye tjenesten som gir deg råd om livet på mobilen. Foto: Foto: Sigmund Clementz
COACH-EKTEPAR: Jeroen Schüssel og kona Ann Elin ønsker å nå ut til flere med den nye mobiltjenesten.
COACH-EKTEPAR: Jeroen Schüssel og kona Ann Elin ønsker å nå ut til flere med den nye mobiltjenesten.

Dette er en coach

En coach er en samtalepartner som bevisstgjør mennesker om hvordan de kan øke kontrollen i eget liv og hente ut flere av sine iboende ressurser samt oppnå sine mål.

Coacher blir særlig brukt i næringslivet, men flere og flere privatpersoner får øynene opp for at det kan være nyttig å snakke med en coach en eller flere ganger.

Noen ganger kan du føle at du mangler overskudd, at du ikke klarer å leve i nuet og nyte livet. Men hva om en coach ringte deg hver morgen og ga deg noen gode, motiverende råd?

Ann Elin Schüssel er utdannet i USA og har sammen med ektemannen Jeroen, som også er coach, startet tjenesten Mobilcoaching, som skal hjelpe deg med akkurat dette.

Nettmøte fredag 19.desember klokken 11.30 med coach Ann Elin Schüssel.

Bli coachet gjennom julestria. Still spørsmål her!

Til vanlig gir coachene råd og visdomsord og inspirerer kundene til å tenke på nye måter. Dette skal hjelpe folk til å takle hverdag, jobb og livet ellers på en bedre måte.

Tominutters coaching

Ikke alle tar seg råd eller tid til å gå jevnlig til en coach. Da kan kanskje en mobilcoach være et godt alternativ.

- Våre gullkorn er nok nyttige for langt flere enn dem vi har som kunder i dag. Å nå ut til flere er noe av bakgrunnen for initiativet, sier Jeroen Schüssel til klikk.no.

Mobilcoachen ringer brukerne av tjenesten hver morgen klokken åtte og snakker i to minutter om dagens tema. Tjenesten er automatisert, og rådene er innspilt på forhånd.

Hør et eksempel her.

Bedre selvfølelse

- Nyere hjerneforskning viser at dersom vi fokuserer på en positiv endring i 30 dager, skjer det faktisk noe i hjernen vår. Det kan for eksempel være at du lærer deg til å si nei til å jobbe overtid for å få mer tid til barna, eller at du tar deg tid til å trene, sier Ann Elin Schüssel.

Hun er opptatt av det hun kaller positiv psykologi, og at man selv kan være med på å bestemme hvordan dagen skal være ved å endre tankegang og sette seg selv i et optimistisk modus.

- Jeg tror coaching kan gi større selvfølelse og egenverd, og at du kan tenke at du vil leve etter noen valg som gjør livet bedre for deg.

Les også:

Dette betyr drømmen

Slik blir du en vinner

Fokus i førjulstiden

- Kanskje får du dårligere selvfølelse fordi du sier ja til overtid hele tiden, og ikke får vært hjemme med barna. Hvis du klarer å tenke at hvis du sier nei til overtid, sier du ja til å være med barna dine, og du føler deg som en bedre mor eller far når du går hjem, sier Schüssel.

Hun mener det i førjulstiden kan være viktig å rette oppmerksomheten mot indre ro og takknemlighet, og skape balanse og overskudd for en selv.

Prosjektdirektør Marianne Moe i Ergo group har vært med på å prøve tjenesten.

- Jeg lar meldingene gå til mobilsvar, slik at jeg i ro og fred kan høre på meldingen på vei til jobb, sier Moe.

Tema som treffer

Noen av temaene treffer bedre enn andre.

- Budskapet om å sette pris på veien fram til målet i stedet for bare å tenke at jeg skal på det og det møtet, så skal jeg dit, og så på et nytt møte. Det traff meg. Samme dag spurte en venninne om vi rakk å ta en kaffe til lunsj. Ellers ville jeg kanskje ha sagt nei, men så tenkte jeg på rådet om å ha det litt gøy på veien, og svarte at jeg kunne møte venninnen min til kaffe, sier Moe.

Karina Arnsen har fått med seg hele avdelingen sin ved Ullevål universitetssykehus på å teste mobilcoaching.

- Først var jeg litt skeptisk. Jeg tenkte at i en tradisjonell coaching-situasjon er det klienten som setter agendaen. Men etter å ha prøvd det synes jeg det er et spennende konsept som jeg har fått mye ut av, sier Karina Arnsen.

Hør et eksempel her.

Heftig diskutert

På sykehuset har morgenmeldingene fra Ann Elin Schüssel vært heftig diskutert i det åpne landskapet.

FØLER SEG TRUFFET: Noen av de som har prøvd tjenesten, synes at noen av rådene er for generelle, mens de andre ganger føler seg veldig truffet av det som blir sagt.
FØLER SEG TRUFFET: Noen av de som har prøvd tjenesten, synes at noen av rådene er for generelle, mens de andre ganger føler seg veldig truffet av det som blir sagt. Foto: Foto: Crestock

Ann Elin Schüssel (46)

Ann Elin Schüssel (46) er utdannet og sertifisert coach fra California i USA. Etter å ha jobbet noen år som jurist og advokat valgte hun å følge hjertet og satse på det hun brenner for, nemlig å arbeide for at andre også skal få et godt liv. Dette har vært fagfeltet hennes i mer enn 10 år.

Schüssel har tusenvis av individuelle samtaler bak seg og har jobbet på oppdrag fra både næringsliv og privatpersoner. I tillegg til å holde kurs for næringslivet har hun, sammen med ektemannen Jeroen Schüssel, drevet landets første internasjonale coachingskole, CTI Norway, i en årrekke.

Ann Elin Schüssel har skrevet bøkene "Hva vil du - din indre oppdagelsesreise" og "Coaching - effektfull ledelse".

Er coach og inspirator for programmet Studio 5 på kanalen FEM.

- Noen synes det blir for generelt, andre føler seg veldig truffet. Vi finner alltid situasjoner i arbeidshverdagen som kan knyttes til noe mobilcoachen har sagt, sier Arnsen.

Tjenesten koster foreløbig 150 kroner for 30 dager. I pilotprosjektet har det vært forskjellige temaer. Schüssel-ekteparet utvikler nå flere spor, slik at det blir mulig å velge et tema, for eksempel innenfor jobb og karriere, som man vil lytte til hver dag.

Ståle Fredriksen, lege og forfatter av boken "Uflaks", mener at det er viktig at de som bruker mobiltjenesten, bare har såkalte hverdagsproblemer.

- Kan gjøre vondt verre

- Det er ikke tvil om at en slik tjeneste kan hjelpe folk som for eksempel synes det blir vel hektisk i julestria. Men for dem som har alvorligere psykiske problemer, kan denne tjenesten gjøre vondt verre, sier Fredriksen, som snart er ferdigutdannet psykiater.

- De som er psykisk syke, vil ikke klare å endre på sykdommen ved å tenke positivt. Følelsen de da sitter igjen med, er at "det er min skyld, jeg klarer ikke å endre tankegangen min, og da har jeg fortjent å ha det slik jeg har det", sier Ståle Fredriksen.

I artikkelen - Bekymret for fremtiden kan du se hvilke finanskriseråd coach Ann Elin Schüssel ga samboerparet Lone og Maria.

Les mer på:

Klikk Helse

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også