For de fleste av oss høres det helt umulig ut å dra seg ut av sengen i sekstiden for å trekke på seg treningstøyet, drikke et par glass vann, spise en banan og så dra ut på trening.

Når sant skal sies, så føles det litt umulig de første gangene også, men etter bare et par morgener går det bedre. Da har hjernen arkivert at du faktisk kommer deg greit i gang, at det ikke er vondt og at du vinner hele dagen etter morgenøkten. Da kan det være mulig å stå opp igjen.

Det mest fornuftige er å bestemme deg for en fast dag og aktivitet hver uke. Skriv økten inn i almanakken og unngå tidlige møter eller annet som kan komme i veien. Det tar tid å skape en ny vane, så gi deg best mulig forutsetninger for å lykkes. Det gjør du ved å holde morgenøkten din hellig - den gjennomføres uten å vurdere skulking hver eneste uke. Pakk klær og alt som behøves kvelden før, så trenger du ikke å gjøre annet enn å stå opp og komme deg av gårde når vekkerklokka ringer.

Gevinstlisten er lang

Det er mange gode grunner til å trene om morgenen. For det første får du unna treningen og har hele dagen etter jobb til å gjøre akkurat hva du vil. Det er en merkelig deilig følelse at det ikke er noe du synes at du burde gjøre når kvelden kommer, for det er allerede gjort!

En annen god grunn er den gode samvittigheten du har hele dagen, for alle vet jo at de som trener om morgenen er ekstra sunne? Det synes jeg godt du kan erte kollegene dine litt med. Du kan jo nevne helt tilfeldig i lunsjen at "j eg tenkte på det da jeg trente i morges."

BEHAGELIG: Spinning er en treningsform som passer bra om morgenen. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

Jeg får stadig spørsmål om det er bedre å trene før frokost fordi man angivelig skal forbrenne mer fett da. Dette er ikke noe å tenke på praktisk sett, det er i så fall snakk om minimale forskjeller, så ikke bruk denne påstanden som motivasjon. Du forbrenner mest når du orker å ta i, og påstanden om at du forbrenner mer fett før frokost fordi kroppen er tom for karbohydrater, er bare tull. Du har karbohydratlagre i lever og musklene, og godt er det. Om disse lagrene skulle bli helt tomme noen gang vil du kjenne det ved at du blir ekstremt treg, og bare klarer å jobbe med omtrent 50% av kapasiteten din.

Jeg vil anbefale én morgenøkt hver uke. Det er passe for de fleste av oss som ikke er typiske A-mennesker.

Sett av en fast dag og rydd morgenen denne dagen. Du behøver faktisk ikke å stå opp så mye tidligere enn vanlig. Legg frem treningstøyet og pakk bagen dagen før. Stå opp slik at du rekker å kle på deg, fylle vannflasken og komme deg av gårde. Snik deg ut før det skal spises frokost eller kjøres til barnehage eller skole. Du kan gjerne pakke en banan eller noe annet lett som du spiser på veien til trening, og husk å drikke vann. Kroppen er en tanke dehydrert etter en lang natt.

Tren enkelt og greit

Alle treningsformer kan bedrives grytidlig om morgenen, men det vil antagelig føles tungt å trene vekter før 07.00, og kompliserte aerobictimer er nok heller ikke saken.

Du kan selvfølgelig ta deg en joggetur eller gå med staver hjemmefra, da sparer du tiden på reiseveien også. Nå som sommeren står for døren er dette en super start på dagen.

På treningssentrene er det én aktivitet som vinner over alle andre om morgenen, spinning. Innendørssykling eller spinning er den ubestridte ener blant de morgenfriske, og det kan jeg godt forstå. Det føles ikke så verst å komme inn i en sal med litt dempet belysning og sette seg på en sykkel. Da har du din egen sone (sykkelen) slik at du slipper å deise borti andre mennesker, du kan konsentrere deg om enkle, effektive bevegelser, og du kan lukke resten av verden ute mens du fokuserer på instruktøren og musikken. Du blir dratt med.

Etter timen er du en helt annen person, da kan du til og med vurdere å smile til sidemannen. Så går turen rett i dusjen og ut til en enkel frokost (de fleste sentrene har dette som gratis service) som noen har laget for deg. Deilig!

Stikkordene er altså sunn tidsbesparelse og en liten, privat seier hver uke. Husk bare å innarbeide det som en rutine hver eneste uke uten unntak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

12 supre slanketips

Aldri mer overspising

Har du til vane å overspise, for så å føle deg elendig etterpå? Slik får du kontroll en gang for alle.

5 tips til sunnhet og velvære

Maks helsegevinst i ferien

Nå ønsker vi oss aktive feriedager med påfyll av energi! Her er tipsene kroppen din vil elske.