- Allerede etter tre dager hadde jeg gått ned to kilo, forteller Lene Mari Rian (32).

Da to uker på den nye superkuren var over, kunne hun notere en nedgang på fire kilo, og magemålet hadde krympet med 6 centimeter. Lårene målte hun aldri, men plutselig passet en bukse som hadde hengt i skapet i flere år.

Den nye kombikuren til Vektkonsulentene.no består i å faste, det vil si spise maks 500 kalorier, to dager i uken, mens du på de resterende dagene spiser smartkarbo-kost. Smartkarbo vil si færre og sunnere karbohydrater, mer protein, sunt fett og fiber enn hva nordmenn flest spiser i dag. Du spiser olivenolje, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, frø, fullkorn, ost og yoghurt, mens mengden av raske karbohydrater, som pasta, ris, fint brød og fin bakst, poteter og sukker, kuttes så å si ut.

Kroppen vil alltid forbrenne overskytende karbohydrater før den går løs på fettet. Det betyr at hvis du har et høyt inntak av karbohydrater, vil kroppen aldri komme i gang med å forbrenne fettlagrene. Når du har et konstant høyt blodsukker, forbrenner du altså mindre fett. Derfor er det viktig å regulere blodsukkeret når du ønsker å gå ned i vekt.

Etter to uker på kombikuren, kutter du ut fastedagene, og fortsetter med smartkarbomat. Da Lene hadde gjort det i fire uker, veide hun ytterligere to kilo mindre.

Vektkonsulentene=

FØR: Lene ville bli kvitt magen. Det ble lettere enn hun hadde trodd. © Vektkonsulentene

Lett og smakfullt

- Til å begynne med var det masete å veie opp og skrive ned alt jeg spiste. Men det ga meg mange aha-opplevelser, og jeg kom fort inn i det. Den neste store overraskelsen var all den gode maten, sier Lene, som fulgte Vektkonsulentenes opplegg, der hun kunne velge mellom 44 ulike oppskrifter på smartkarbo-dagene og 28 oppskrifter på fastedagene.

- Dette er smakfulle retter som det også er lett å lage, mener Lene.

Nå er grønnsaksskuffen hennes proppfull av fargerike fristelser, og smågodtet er byttet ut med friske jordbær, mager kesam og mørk sjokolade.

- Det har blitt det nye favorittgodteriet hjemme hos oss, forteller Lene.

- 15 gram 70 % mørk sjokolade som hakkes opp i småbiter og drysses over en porsjon med bær og kesam - det er søtsaker nok i massevis. Hvem skulle tro at jeg kunne bli fornøyd med så lite? sier hun med et smil.

Vektkonsulentene=

ETTER: - Nå er det så gøy å shoppe igjen, og plutselig passer de gamle klærne mine igjen, sier Lene. Hun mener hovedgrunnen til suksessen er den gode maten i 5:2-kombi. - Jeg er en matmoms, men med disse oppskriftene føler jeg ikke at jeg går glipp av noe. (Hår og sminke: Silje Anett Haugen) © Vektkonsulentene

Les mer om 5:2-kombi her.

Kiloene slapp taket

Mens man går på denne kombikuren, skal to dager være lett fastende, men de skal ikke være etter hverandre. Den første fastedagen ble ganske tøff for Lene.

- Da jeg la meg den kvelden, var jeg temmelig sulten, og gledet meg til frokost neste dag; omelett med smoothie.

- Men jeg merket jo med en gang at kiloene slapp taket, og det ga meg inspirasjon til å holde ut. Den neste fastedagen gikk bedre, og de to siste var egentlig ikke noe problem. Da hadde magesekken vendt seg til små porsjoner.

Kuren finnes også som bok.

Vektkonsulentene

FÅ BOKEN RETT I POSTKASSEN: I boken får du 72 enkle ""miks & match""-oppskrifter. Send SMS med kodeord VK KOMBI til 2205 (kr 149 + porto kr 29). © Vektkonsulentene

Dette er 5:2-kombi:

  • En to ukers kur som er beregnet på voksne, friske mennesker som trenger et raskt vekttap. Det kan enten være for å få en inspirerende kickstart på en slankekur, eller det kan være som en effektiv omlegging av kosten.
  • Denne dietten kombinerer det beste fra suksessene Smartkarbo og 5:2-dietten.
  • På smartkarbodagene skal du spise fire måltider, og du har 44 forskjellige oppskrifter å velge blant. Totalt kaloriinntak per dag: 1700 kcal for kvinner, 2000 for menn.
  • På fastedagene skal du bare spise tre lette måltider, og du har 28 forskjellige oppskrifter og velge blant. Den proteinrike kosten skal sikre god metthetsfølelse og et høyere stoffskifte. Totalt kaloriinntak per dag: 500 kcal for kvinner, 600 for menn.
  • Den første uken kan du forvente å gå ned 2,5-3 kilo, den neste uken 1-2 kilo. Kuren bør ikke følges i mer enn to uker.
  • Etter to uker på denne menyen er det viktig at du fortsetter å spise sunt og variert, og ikke minst mosjonerer regelmessig, for å holde vekten eller gå ytterligere ned.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!