Du må ha en plan og et ordentlig kostprogram.

Tiden etter vekttapet er nesten like viktig å tenke over, som selve slankeperioden. For sunne vaner og vedlikehold av vekttapet må være en del av livet ditt - for alltid.

Det høres nok alvorligere ut enn det er. Det handler mest om den mentale prosessen du gjennomgår før du går i gang, underveis - og når du nærmer deg målet for vekttapet.

Tips til deg som skal ned 10-20 kilo:

Planlegg tiden din.

Bestem deg for hvor lang tid du vil bruke, hva som er realistisk, for å nå målet.

Lag en kostplan.

Vær ærlig i forhold til hva du kan klare, ellers holder det kun i kort tid. Ta heller små skritt.

Vektkonsulentene

GRADVIS: Når kroppen er vant til mindre mat, kan du begynne med styrketrening. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

Del slankeperioden opp i tre:

I første del skal du mosjonere, men ikke med maks intensitet. Kroppen skal venne seg til at den får mindre mat, hvis ikke kan du risikere å miste energi og overskudd til å jobbe mot målet ditt.

I andre del begynner du med styrketrening for å holde forbrenningen oppe.

Og i tredje del skal treningen være en så regelmessig del av ukeprogrammet ditt, at du ikke lenger tenker over det, men gleder deg til det.

Vær klar over utfordringene du vil møte.

Er du godt forberedt på dem, kan ingenting hindre deg i å gå ned de kiloene du ønsker.

Ikke sammenlign deg med andre.

Kun ved å se bakover på deg selv kan du se hvor langt du er kommet! Husk å være stolt av det du har oppnådd.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!