Det er ikke alltid lett - eller mulig - å planlegge overtidsarbeid. Slik står du rustet til å spise sunt på jobben:

- Ha alltid en pose grønnsaker med på jobben. Hvis du vet hvilke perioder det er ekstra mye å gjøre, så ta med ekstra da. Vent med å vaske grønnsakene til du skal spise dem, så bevares friskheten.

- Ha en pakke knekkebrød i vesken eller skuffen. Alltid en sunnere nødløsning. Velg de groveste variantene; dvs. de som har høyest andel av sammalt mel eller fullkorn.

- Skal du bestille takeaway, så velg en salat med kjøtt eller kylling. Be om dressingen ved siden av, samt grovt brød til. Dropp smøret som følger med, og drikk vann til maten.

- Et annet alternativ er grovt pitabrød med salat, kjøtt eller kylling - og ingen dressing. Be om ekstra kjøtt eller kylling, og spis bare halvparten av selve brødet.

Vektkonsulentene

TAKEAWAY: Sushi er et godt overtidsvalg, bare spis litt mindre av risen. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

- Står det sushi på overtidsmenyen, så skjær bort halvparten av risen under fisken - på hver bit.

- Ikke kast deg over kjappe snop- og cola-løsninger. Vann, frukt og grønt er det beste for hjernen - og kroppen.

- Erstatningsmåltider i form av pulvermåltider kan være en lett, kjapp og sunn løsning.

- Har du utsatt middagen til du er hjemme igjen? Spis noe grønt mens du lager et raskt måltid, så ikke sulten tar overhånd. En god idé er å ha litt magert pålegg og noen oppkuttede grønnsaker klart i kjøleskapet. Tørrist det og spis det på rugbrød med masse grønt som tilbehør.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!