Lunsj i kantina på jobben er gjerne både enkelt og bekvemt. Men det kan være en utfordring når man skal følge et tilrettelagt kostprogram. Dette bør du passe på:

- Spis en enkelt skive kjøtt eller et enkelt stykke fisk - skjær fettet fra kjøttet.

- Fyll halvparten av tallerkenen med grønnsaker - jo grovere jo bedre, og mindre salat, fordi det inneholder mindre næring. Ta kun litt olje på grønnsakene, så tar du opp de fettoppløselige vitaminene.

- Ta masse friske krydderurter, hvis det finnes, eller gode smakfulle krydder, men spar på saltet.

- Velg brun ris, hele korn etc. - en enkelt spiseskje er nok.

Vektkonsulentene

STYR UNNA: Dressinger og fete sauser. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

- Ta bare en enkelt skive grovt rugbrød, dropp det hvite brødet.

- Unngå sauser og frityrstekt mat.

- Unngå poteter, hvit pasta og hvit ris.

- Hopp over desserten med et smil, og ta i stedet med en frukt eller litt grønt - det vil minske tretthetsfølelsen etter lunsjen.

Spiser dere lunsj ute, kan du velge de sunneste alternativene, og be om å bytte ut for eksempel potetene med grønnsaker. Det er lov!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!