Tenk positivt om deg selv og det du har satt deg som mål. I bunn og grunn skal du nå gjøre noe annet enn du pleier.

Hvis du tenker: "Jeg vil ha en sunn og slank kropp', er det ikke et mål, men et bilde på hva du vil oppnå. Tenker du derimot: "Jeg vil gå ned 15 kilo på 6 måneder", så er det et mål.

5 gode råd:

1) Vær realistisk når det gjelder hvor lang tid du tenker det skal ta å nå ditt endelige mål og dine delmål. En fast plan og en realistisk tidsramme gir deg ro, og kan være veldig motiverende. Planen skal gjelde for hele perioden du har gitt deg selv å nå målet på. Men i det daglige bør du ta utgangspunkt i delmål - det gjør det mer overskuelig, overkommelig og ikke minst motiverende.

Vektkonsulentene

MOTIVASJON: Se for deg hva du vil oppnå med målet ditt. © Illustrasjon: Thinkstock

2) Forestill deg hvordan du kommer til å se ut når du har nådd målet og er blitt sunn og slank. Se alle detaljene for deg, så vet du hvorfor du vil gjøre en stor innsats fort å endre vaner.

3) Sett deg inn i fakta og undersøk ting grundig før du planlegger å gå ned i vekt. Kunnskap om sunn livsstil vil etter hvert gjøre deg så god til å lytte til deg selv at det blir enkelt å ta de rette valgene.

4) Forbered deg på utfordringene du vil møte i hverdagen. For eksempel middagsinvitasjoner, kake på jobben eller familiehygge hjemme. Hvis du tenker gjennom situasjonene og hvordan du vil takle dem, blir det lettere å følge planen.

5) Vær klar over at det kan komme situasjoner der du sprekker. Det er helt normalt, men det betyr ikke at du ikke kan nå målet. Du må bare tilbake på sporet igjen - ikke i neste uke, men med det samme.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!