1. Jeg skal på en stor fest med gratis middag og vin.

  • La chips og dipp stå - spis grønt hvis det finns. Og snakk med så mange som mulig, det fjerner fokuset fra godsakene.
  • Spis kjøttet, fisken og grønnsakene. La saus, poteter eller lignende ligge. Det er lov å si nei takk!
  • Drikk bare annenhver alkoholenhet enn det du kanskje pleier. Resten vann.
  • Dans mer, og mer energisk! Det forbrenner masse.

2. Vi skal møte venner til brunsj.

  • Be om fruktsalat og si nei takk til bacon.
  • Spis bare halvparten av osten.
  • Be om lettmelk i kaffe latten.
  • Spis bare rugbrød.
  • Gå en rask tur etterpå, i minst en time.

3. Vi hygger oss alltid i helgen.

  • En sunn og mager lunsj og middag kan man også hygge seg med.
  • Kake, godteri og chips kan erstattes med frukt, grønt og en mager dipp (grønnsakene kan tilberedes på mange lekre snacklignende måter).
  • Legg opp til noe familiemosjon (sykkeltur, svømming, skitur) og suppler med lange, raske gåturer.
  • Drikk maks 1-1,5 glass vin, og resten vann. Nyt vinen, så varer gleden lengre.

Alt er mulig, hvis du vil det. Å alltid velge det sunneste alternativet, er et godt skritt på veien. Og hvert lille skritt teller!

HUSK: Du setter ikke livet på hold eller standby, du kickstarter en versjon 2.

Du får nye, sunne og energigivende vaner. Du får større livsglede og selvtillit, og høyere livskvalitet.

Så hva venter du på?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!