Før juleselskapet:

  • Spis en mettende frokost. Spis f.eks. en omelett laget av 1 egg og 2 eggehviter samt noen paprikastrimler og 1/2 avokado. Spis 200 g mager kesam rørt opp med vaniljekorn til.
  • Spis et mettende mellommåltid før du drar, så spiser du ikke for mye i selskapet. For eksempel en mettende råkost av gulrot, rødkål og/eller rødbet.
  • Tilby deg å ta med en sunn julesalat av f.eks. rødkål, epler og svisker.
     

Under selskapet:

  • Hold deg til magre kjøtt- og fiskeretter og kokte egg. Proteinene gjør at du ikke spiser deg mett på de andre mer kaloriholdige rettene. 
  • Spis rugbrød. Det metter mye bedre enn hvitt brød og holder blodsukkeret mer stabilt. Del skiven i kvarte, så kan du spise 4 forskjellige påleggstyper pr. skive brød.
  • Drikk vann under måltidet. Hold deg unna alkohol, som gir mye energi og setter hele forbrenningen ned. 
  • Ikke vær redd for å si nei. Det er som bestemmer hva du skal innta. Er det vanskelig, kan du ta en liten porsjon på tallerkenen og smake. Ingen tvinger deg til å spise opp. 
  • Vær sosial. Hygg deg med menneskene rundt deg og bruk tid på å snakke under måltidet. Det fjerner fokus fra maten og gir hjernen tid til å realisere mettheten. 
  • Vær aktiv. Hjelp med opprydningen, lek med barna, dans med andre gjester.
  • Unngå søtsaker. Spis i stedet tørket frukt, noen mandler eller andre nøtter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!