Foto på fisketuren

Ti tips for fiskeknips

Det blir ikke rare fiskeminnet hvis du venter med å ta bilde av fisken til du er hjemme på kjøkkenet – etter at både smilet og fisken har stivnet.

MØRKT OG REGNFULLT: Selv om forholdene er "håpløse" som her, kan du ta gode bilder. Men hemmeligheten er stativ.
MØRKT OG REGNFULLT: Selv om forholdene er "håpløse" som her, kan du ta gode bilder. Men hemmeligheten er stativ. Foto: Foto: Barry Ord Clarke
Sist oppdatert

Her får du ti gode råd som gjør det til en hyggelig opplevelse å bla i fotoalbumet.

1 - Søk støtte

Se på bildet på toppen av siden. Det kunne aldri vært tatt uten et skikkelig kamerastativ.

Stativ hører ikke med i grunnutrustningen til flertallet av norske sportsfiskere, enda det finnes mange små, lette og rimelige teleskopstativer på markedet. Dermed er det mange som sliter med bevegelsesuskarphet i bildene under dårlige lysforhold med lange lukkertider eller under fotografering med lange telelinser. Hvis du ikke er en usedvanlig dyktig rifleskytter med innøvd pusteteknikk, må du derfor utnytte de mulighetene for støtte som finnes rundt deg - for eksempel en trestamme eller en stor stein der du har plassert en jakke eller en ryggsekk slik at kameraet ikke vipper. Her ligger for øvrig også nøkkelen til vellykkede selvutløserportretter. Konklusjon: De skarpe bildene er de beste.

2 - Bruk blits

Blitsen er en del av kamerautrustningen de fleste sliter med å bli dus med. Men det er mye å vinne - rent fotomessig - på å sette seg litt inn i hvordan den ekstra lyskilden kan utnyttes til din fordel. For den er ikke bare til bruk om natta eller innendørs, slik mange åpenbart tror. Den kan med fordel også brukes utendørs - gjerne midt på lyse dagen! De fleste kameraer har nemlig et program for utfyllingsblits som fjerner skygger forårsaket av fiskecapser etc. Utfyllingsblitsen vil også lyse opp motivet på grå og kjedelige dager. Under motlysfotografering, som kan gi spennende bilder, er blitsen også vesentlig. Uten blir hovedmotivet nemlig undereksponert, altså mørkt. Sistnevnte kan imidlertid utnyttes bevisst for å skape en silhuettvirkning. Husk: Å fotografere er å tegne med lys - nok lys.

3 - Vertikalt eller horisontalt?

BLI LYS: Uten blits ville dette kveldsbildet "grodd sammen i grått" - og hans første gjedde fortjener bedre.
BLI LYS: Uten blits ville dette kveldsbildet "grodd sammen i grått" - og hans første gjedde fortjener bedre. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

Tenk deg at fiskekompisen har fått en diger lange. De fleste velger, av gammel vane, å holde kameraet som de pleier, nemlig vannrett. Selv erfarne fotografer synder mot dette punktet. For det skjer nemlig en dramatisk forandring i positiv retning hvis du snur kameraet 180 grader. Da får du nemlig med deg hele fisken, hvis det er et poeng, uten å måtte ta tretti skritt bakover. Når du tar bilder ved vannet, bør du dessuten sørge for at vannlinjen og horisonten bli rett. Det ser nemlig litt komisk ut når vannet renner ut i den ene kanten av bildet¿ Bruk hjelpelinjene i søkeren hvis kameraet ditt har slike. Husk: ta høyde for høydebilder også.

HØYDE ELLER BREDDE? Prøv å forestille deg dette bildet i breddeformat. Det hadde blitt en svært liten mann i et stort landskap.
HØYDE ELLER BREDDE? Prøv å forestille deg dette bildet i breddeformat. Det hadde blitt en svært liten mann i et stort landskap. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

4 - Gå ned på kne

Når du skal ta portrettbilder av en fisker med fangst, blir det som regel best hvis du synker ned på samme nivå som motivet. Hvis den stolte fiskeren kneler ridderlig, bør du også tvinge deg ned i knestående. Prøv å fylle mesteparten av bildet med motivet. Det må ikke være for mye "luft" rundt motivet, men du må heller ikke kutte kanter eller halefinner. Dette grepet trekker automatisk blikket til betrakteren inn i hovedmotivet. Når det er sagt, så trenger ikke hele fisken å være med på alle bildene. Ta noen skikkelige nærbilder av fisken og fiskeren også - før smilet og fisken stivner helt. Husk: Gå tett på - og enda tettere - gjerne i froskeperspektiv.

5 - Tett på detaljene

En fisketur består av mange små detaljer som det er lett å glemme eller overse, som fluer, sluker, utstyr, insekter, skilt etc. Ikke glem å inkludere disse detaljene i fotograferingen din. Hvis du ikke har en makrolinse til nærfotografering, har de fleste kameraer et program for nærbildefotografering, gjerne illustrert med et blomsterikon. Dette programmet kan være nyttig, men det har sine begrensninger, så ikke gå for tett på motivet. Trår du over kameraets nærgrense, blir du nemlig straffet med uskarpe bilder. En ting til: Når du tar bilder av småting, har du vanligvis mulighet til å flytte på dem sånn at lyset og bakgrunnen blir optimal. Velg da en bakgrunn som ikke kommer i konflikt med motivet, og bruk utfyllingsblits hvis det er nødvendig. Hvis du er usikker på om det er nødvendig, tar du noen med og noen uten. Husk: Ikke glem detaljene.

6 - Lek sersjant

KONSENTASJON: Her er det fisken som er hovedsaken, så konsentrer deg om den.
KONSENTASJON: Her er det fisken som er hovedsaken, så konsentrer deg om den. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

Det er lov å be folk om å flytte seg hit eller dit, uten at du behøver å herje med folk, slik enkelte kjente portrettfotografer har for vane. Fortell personen du tar bilde av - fortrinnsvis i en høflig tone - hvor og hvordan vedkommende skal stå eller hvordan fisken skal holdes. Beveg deg rundt motivet og prøv fra ulike vinkler. Bruk gjerne effekter som et fargerikt skjerf, en hatt eller andre klesplagg som "varmer opp" motivet. Ei skinnende snelle som reflekterer lyset vil også straks gjøre bildet mer interessant. Og når vi først er inne på det: Det er lov å rydde litt i bakgrunnen også. Det er vel ingenting som har ødelagt flere fiskebilder en den evinnelige bæreposen. Det er heller ikke feil å skylle fisken for å fjerne blodrester etc. Og skal du absolutt brekke nakken på fisken bakover, så vent til etter at bildet er tatt. Husk: Gruppebilder av personer mer ryggen til vil vi ikke se.

MER MAKRO: De små, karakteristiske detaljene forteller mye.
MER MAKRO: De små, karakteristiske detaljene forteller mye. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

7 - I farta

Actionbilder hjelper til med å fortelle en spennende fiskehistorie. Slike bilder kan imidlertid være vanskelige å ta, for timingen betyr alt. Du kan selvfølgelig være heldig, men hvis du ikke er født under en lykkestjerne, gjør du lurt i å forberede deg godt og følge noen enkle regler:

  • Ha alltid kameraet klart og i nærheten. Sørg for at det er ladet med ny film eller at minnekortet har nok plass.
  • Hvis du bruker et speilreflekskamera, bør du ha det liggende klart med et zoomobjektiv som dekker de fleste situasjoner. Jeg bruker gjerne et 24-85 mm-objektiv. Med dette kan jeg gå tett på eller skifte til vidvinkel bare ved å skru på objektivet.
  • Ta mange bilder. Hvis kameraet har motorfunksjon, så bruk den. Jo flere bilder du tar, desto større er sjansen for at du i det minste får ett skikkelig blinkskudd.
  • Noen kameraer har "single shot" med fokusprioritet som standardinnstilling slik at utløseren nekter å samarbeide hvis motivet ikke er helt i fokus. Det kan av åpenbare grunner skape problemer under actionfotografering. Setter du kameraet på sportsprogram, som regel illustrert ved en løper i bevegelse e.l., er det imidlertid bare å knipse i vei. Så får du heller bare tåle at ikke alle bildene blir skarpe.
  • Når du fisker sammen med andre, fisk i nærheten av dem, eller spør om de kan rope når de har fisk.

Husk: Action er bedre enn oppstilt.

8 - Fortell en historie

Det er flere ting å ta hensyn til hvis du vil fortelle en historie med bilder.

SE HIT: Prøv å få personen du skal fotografere, til å se mot deg. Ta mange bilder - og snakk "offeret" komfortabelt.
SE HIT: Prøv å få personen du skal fotografere, til å se mot deg. Ta mange bilder - og snakk "offeret" komfortabelt. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

Forsøk å inkludere spektakulære, uvanlige eller interessante landskapsbilder som illustrerer hvor du fisker - enten det er i ei elv, en innsjø eller på havet. Uansett hva slags vær du opplever, få det med på bildene og bruk det til din fordel. Tro aldri at det er umulig å ta bilder! Få også med deg om fisken ble tatt på mark, flue, sluk etc.

BILDE MED SPRUT I: Dette bilder forteller mye om kampen med en sprek fisk.
BILDE MED SPRUT I: Dette bilder forteller mye om kampen med en sprek fisk. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

9 - Tren blikket

Dette krever trening, men jo flere bilder du tar eller ser på, desto bedre fotograf blir du. Det siste gjelder også bilder andre har tatt. Prøv å se ting på en ny måte eller i et nytt lys. Beveg deg rundt motivet og se etter nye, spennende vinkler. Se etter forandringer i skydekket, lyset, refleksjoner og kontraster i farger og skygger. Klarer du å inkludere en eller flere av disse faktorene i et bilde, kan det bety en stor forskjell. Husk: Kameraet kun er et vektøy - det er du som skaper bildet.

10 - Fisk mye

Dette er kanskje det viktigste av alt: Fisk så ofte du kan, og ha alltid et skuddklart kamera med deg. Det er vanskelig å utvikle seg som fotograf hvis kameraet alltid ligger igjen hjemme. Dessuten vet du aldri når storfisken finner det for godt å bite. Som regel skjer det når du minst aner det.

Husk: Hold kameraet klart!

OG HVA HISTORIEN ER? Er bildet så godt at du kan dikte den selv?
OG HVA HISTORIEN ER? Er bildet så godt at du kan dikte den selv? Foto: Foto: Barry Ord Clarke
KAMERAET KLART: Vær som speiderne - alltid beredt - og hold kameraet skuddklart.
KAMERAET KLART: Vær som speiderne - alltid beredt - og hold kameraet skuddklart. Foto: Foto: Barry Ord Clarke

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også