Cyclocross – sykkelen nesten ingen vet om

Fungerer på veien og i skogen

Her er sykkelen nesten ingen kjenner til.

VINTERSYKLING:: Cyclocrossen tåler fint vinterbruk, og kan brukes til å utvide sesongen.

VINTERSYKLING:: Cyclocrossen tåler fint vinterbruk, og kan brukes til å utvide sesongen. Foto: FOTO: Ocaso Protal på Flicker.com. Noen rettigheter reservert.

Publisert Oppdatert

Én norsk utøver

VM i cyclecross arrangeres nå til helgen. Se resultatlista fra i fjor på terrengsykkel.no.

Martin Vestby fra Tønsberg er eneste norske seriøse utøver, ifølge Sykkelmagasinet. Vestby sykler for Team Time-Van Hemert.

Cyclocross er en sykkel med utgangspunkt i en racer for landeveien, men som har lånt egenskaper fra mountainbiken. Det betyr først og fremst fetere dekk og mer robuste bremser. "Gyngehestegenskapene" til en fulldempet mountainbike har ikke fulgt med.

Sykkelen skal være det perfekte valg for dem som liker å variere mellom veier, grusveier og litt sykling i skogen. Likevel er den langt unna mainstream i Norge, og du kan stort sett bare glemme å finne den i de vanligste sportsbutikkene.

Dette kan du bruke cyclocross til:

  • Som racer, sykkelen har landeveisegenskaper
  • På grusvei
  • I skogen (Ikke dempet)

Kort gullalder

Rett etter årtusenskiftet var det flere som fikk øynene opp for å kombinere raske sykler og bukkestyre med tøffe elementer fra terrengsyklene. Cyclocross, også kjent som CX, CCX og cyclo-X, fikk en kort gullalder i Norge. Det ble til og med arrangert konkurranser. Den levende terrengsykkellegenden Rune Høydahl er kåret til uoffisiell norgesmester flere ganger.

BIRKEN: Rune Høydahl har syklet Birken med cyclocross.

BIRKEN: Rune Høydahl har syklet Birken med cyclocross. Foto: FOTO: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Pop i Belgia

- Dette er en kombinasjon av mountainbike og landeveissykkel. Den er veldig anvendelig. Det er egentlig en racer, med landeveisegenskaper. Den har fått kraftige bremser, med plass til mer gjørme. Det går fort på vei og grusvei, og greit nok i skogen, forteller Høydahl til Klikk, og forklarer at ordet godt kan uttales "sykkelcross" hvis du vil snakke norsk.

Mens vi bruker vinteren til å stå på ski, er det cyclocross som gjelder nedover i Europa, og særlig Belgia.

- Jeg har reist til Belgia for å se på konkurransene der. Det er en sinnssyk folkefest. I Belgia er dette stor sport, sier Høydahl.

- Det er få ritt i Norge, men jeg har syklet Birken med cyclocross, sier han. Det var i 2007.

Les mer:

Guide til 250 sykkelruter

Slik velger du riktig ski

Tror på konseptet

Høydahl tror både cyclocross og hybridsykler kommer mer og mer, fordi det begynner å gå opp for mange at de ikke trenger mountainbiker.

- Egentlig bruker mange sykkelen ganske lite inne i skogen, sier han.

FOLKESPORT: Rune Høydahl forteller at cyclocross er folkesport i Belgia.

FOLKESPORT: Rune Høydahl forteller at cyclocross er folkesport i Belgia. Foto: FOTO: Coda2 på Flicker.com. Noen rettigheter reservert.

Dyrt

Den eneste ulempen Høydahl kan komme på, er prisen.

Mens de mest vanlige syklene starter på noen tusenlapper, er inngangsbilletten til cyclocross vanligvis godt over 10 000 kroner. Høydahl tror grunnen til det er at markedet er lite.

Testet i Stayer

Treningsmagasinet Stayer har testet cyclocross, og anbefaler den.

- For meg som er en litt over gjennomsnittet ivrig syklist, løper og skiløper har dette vært en udelt positiv opplevelse. Jeg har klart meg med samme sykkelen til alle formål gjennom hele sesongen, konkluderer Stayers journalist.

Se videoen Cyclocross - an hour in hell:

Les mer:

Klikk Friluftsliv

Klikk Trening

Kilder: Rune Høydahl, terrengsykkel.no, sykkelmagasinet, wikipedia, Stayer

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning