HARD KONKURRANSE: De beste multisportklokkene byr på svært mange muligheter for allsidige mosjonister og idrettsutøvere.=

HARD KONKURRANSE: De beste multisportklokkene byr på svært mange muligheter for allsidige mosjonister og idrettsutøvere. © FOTO: John Arne Tungen

Om testen

Testen er utført av Aktivt Testteam, som består av en gruppe av erfarne friluftsfolk og idrettsfolk.

De ulike pulsklokkene har hovedsaklig vært brukt til sykling (landevei og MTB), løping, rulleski og treningsturer til fots i marka og på fjellet.

Testteamet har disponert de fleste modellene i overkant av tre måneder. Kun Ambit3 som offisielt ble lansert i starten av september har vi hatt inne noe kortere enn dette.

Vi har testet de ulike modellene opp mot hverandre for å se om de gir samme resultat med tanke på de data de viser i sanntid og det som er mulig å lese ut fra de lagrete dataene i etterkant. Våre tester viser så godt som identiske testresultater med tanke på fart, distanse, puls, snitt, maksimaltider osv.

Det eneste vi kunne finne var noe avvik på forbrente kalorier, men også disse verdiene lå så nært hverandre at vi har valgt å ikke legge noe vekt på disse i vurderingene av pulsklokkene. Testerne brukte to pulsklokker samtidig for å samle disse dataene.

Vi har også brukt de ulike programløsningene for pc/mac og mobiltelefon som leverandørene tilbyr. Her er det imidlertid forskjeller på hvordan du kan analysere og vurdere dataene. 

I denne testen har vi tatt med pulsklokker med integrert GPS og utvidete funksjoner slik at de kan brukes til ulike typer aktiviteter – multisportsklokker er en dekkende beskrivelse.

Er du ute etter en ren sykkelcomputer eller om du trener kun løping, er det andre modeller som vil være bedre egnet enn de vi har testet denne gangen.

Kjempenes kamp

I kampen dominert av Polar, Suunto og Garmin kom modellen Multi-Sport GPS Watch fra velkjente TomTom i skyggen.

V800 fra Polar og Ambit3 fra Suunto er de nyeste på markedet og kommer med en del nye funksjoner som gjør at en velkjent og bunnsolid modell som 910 XT fra Garmin må se seg slått denne gangen.

For dem som trener variert

I vår test har vi hatt de som trener variert og skifter mellom ulike idretter som hovedmålgruppe.

Birkebeinere som trener både sykkel, ski, rulleski og løping vil finne meget aktuelle modeller blant de beste i denne testen. Triatleter og de som har med svømming som et fast innslag i treningshverdagen, vil ha god nytte av å sette seg nærmere inn i hvilke muligheter flere av disse modellene gir ved trening i vann.

Det samme vil de som driver med seiling, padling og klatring, og toppturentusiaster.

Ambit3 kom best ut

Selv om både Garmin og Polar har meget gode modeller, kom våre testerne frem til at den nye Ambit3 fra Suunto er den beste klokka i dette segmentet.

Utfordringen for Polar og Garmin er at i Ambit3 har Suunto klart å putte de fleste av de særegne funksjonene til Fenix2 og V800 inn i en og samme modell, samtidig som de har klart å beholde et godt brukergrensesnitt.

Et hav av funksjoner

Vi har bevisst ikke ramset opp all informasjon om hvilke muligheter som ligger i alle disse klokkene, da ville ikke denne testen blitt lesbar. Vi har prøvd å trekke ut særegenhetene til de ulike modellene. 

Med en løsning uten GPS-sensor trenger du egne sensorer til for eksempel løping og sykkel, om du ønsker å lese av og lagre informasjon som hastighet og distanse.

Den største fordelen med GPS på en pulsklokke er at du kan få denne informasjonen uansett om du sykler, løper, går på rulleski/ski, seiler eller padler.

Den eneste forutsetningen er at du trener utendørs slik at klokken får lokalisert og kan motta satellittsignaler.

Andre muligheter som åpner seg er at du kan lagre spordata og ved hjelp av programvare som produsentene tilbyr legge inn og se treningsruta på et kart på datamaskin eller en smarttelefon. Slik kan du også dele treningsløyper med venner og bekjente – og motsatt, laste ned treningsløyper fra andre brukere.

Hvorfor trene med pulsklokke

De fleste, spesielt utrente, trener generelt med for høy intensitet.

Det er derfor spesielt viktig at utrente som ikke kjenner sin egen kropp, bruker en pulsklokke for å få riktig utbytte av treningen.

Det finnes mye bra informasjon på nettsidene til de ulike pulsklokkeleverandørene. Olympiatoppen har også informasjon om pulssoner og treningsutbytte.

Generelle kjøpetips for pulsklokke

Ta utgangspunkt i de aktivitetene du driver mest med og sjekk opp hvilke klokker som kan matche disse behovene.

Er du nybegynner kan en av de modellene med integrert treningsprogram vært et smart valg.

En klokke med innebygget GPS er større, tyngre og har dårligere batterikapasitet enn en uten. Trener du mest uten GPS, kan det være bedre å velge en klokke med ekstern GPS-sensor.

Obs: Flere av pulsklokkene er designet slik at de fungerer meget bra til daglig bruk.

Det er ganske store prisforskjeller. På de enkleste pulsklokkene vil en GPS-sensor gjerne doble prisen.

På sykkel er det en fordel å feste klokken til styret. Dette gir mye bedre brukervennlighet og høyere sikkerhet enn å ha den på håndleddet.

Les også:

Stor test av terrengsko for menn - - to får terningkast seks 

Test av terrengsko for kvinner 

De beste sykkelbuksene - sjekk testen!

Les mer om de enkelte GPS-klokkene her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!