=

GOD OVERSIKT: Klokka vil under trening vise 3-4 ulike statuser. Det er mange alternative visninger. Her vises puls, pulssone, kilometerfart (pace) og tilbakelagt totaltid. © FOTO: Polar

=

TO VERSJONER: V800 finnes i blå og svart. © FOTO: Polar

=

GOD OVERSIKT: Polar flow-programmet er stappet med oversikter og analyser, både i web- og mobilutgave. Her vises puls og fart etter en intervalløkt. © Skjermdump

Om testen:

Polar V800 er testet i fire uker av artikkelforfatteren.

Den er brukt til løping, sykling, gåturer og svømming samt til å måle søvnlengde og til døgnovervåking.

Kort sagt:

+ Svært god GPS

+ Suveren batterilevetid

+ Restitusjonsmåling

+ God og lettfattelig meny

+ Fin design


- Ingen spesielle

Jeg har hatt den i fire uker. Jeg har løpt, syklet, gått turer og svømt med den. Jeg har attpåtil sovet med den. 

Polar V800 heter dingsen som er min nye personlige trener. Du lurer kanskje på hva man skal med en dyr pulsklokke når det finnes så mange bra apper som måler fart og kilometer, regner ut kaloriforbruket og skryter av løpeturen din.

Og det er egentlig et betimelig spørsmål. Her er svaret:

Smart jævel

Det er flere ting som gjør denne klokka til noe helt nytt, selv om får neppe dominere dette hele alene. De nye toppmodellene fra konkurrenter som Suntoo og Garmin vil helt sikkert ha mange av de samme funksjonene. De gjorde det skarpere enn Polar sist vi testet pulsklokker.

Hvordan det ligger an i konkurransen mellom de aller nyeste treningsklokkene får du vite mer om i Klikks sammenlignende test av pulsklokker med integrert GPS.

Det aller viktigste først: den integrerte GPS-en i V800 er rask og presis, klokka er enkel å bruke, behagelig å ha på seg og ikke for tung. Batterilevetiden er svært god. Med analog visning får du dessuten en pen klokke.

Men det virkelig banebrytende med denne klokka (og jeg antar, tilsvarende modeller fra konkurrentene): 

V800 er en smartklokke - den kan oppdateres og det vil komme ny programvare med nye funksjoner som utvider mulighetene med klokka.

Det gir helt nye perspektiver på hva en treningsklokke er.

Triatlon

Polars nye toppmodell er en triatlon-klokke, med ferdige treningsprofiler for løping, sykling og svømming. Disse kan justeres separat, slik at du for eksempel kan deaktivere GPS for svømming innendørs. Klokka er vanntett ned til 30 meters dyp.

- Ved utendørs svømming vil GPS-en måle lengde, men det er mest presist for crawl, siden målingen forutsetter at klokka er jevnlig oppe av vannet, sier Petter Andersen, produktspesialist i Polar.

Det skal komme programvareoppdateringer i september som vil kunne definere svømmelengde ut fra svømmetakfrekvens og bassenglengde.

Døgn-registrering

Et av innsalgspoengene med V800 er restitusjonsmåling. For folk som trener mye (mye mer enn meg) er det nemlig avgjørende å hvile nok og riktig, og V800 er ment å hjelpe deg til å treffe presist også med denne delen av treningssyklusen. 

Aktivitetsovervåkingen forutsetter at du har på klokka døgnet rundt. Sover du med pulsbeltet på, får du også målt søvnkvaliteten og frekvensen mellom hjerteslagene.

- Programmene for avansert analyse av disse dataene kommer senere, forklarer Petter Andersen. 

Analysen som finnes nå i mobil-appen ga meg en "score" på 84 prosent avslappet søvn da jeg prøvde RR-målingen, men jeg har en mistanke om at sovingen med pulsbeltet gjorde sitt til å få andelen urolig søvn opp i 16 prosent - det var nemlig ikke spesielt behagelig.

Likevel: Har du på klokka uten pulsbelte, får du også en "døgnoveråking" og klokka kan registrere aktivitetsnivået ditt, søvn inkludert.

- Denne målingen baserer seg på bevegelse. Når klokka har vært i ro på håndleddet en viss tid mellom 18 og 06, defineres tilstanden som søvn, opplyser Andersen.

Så selv uten pulsbeltet, kan klokka fortelle deg hvor mye du har sovet, om du skulle lure på det. Og hvis du orker å sove med selve klokka på.

- Kom deg på trening!

For idrettsutøvere på elitenivå og supermosjonister kan restitusjonsindikatoren i klokka bli et svært nyttig verktøy for å beregne riktige treningsmengder og hvile. 

Kort fortalt registrerer klokka både trening og annen aktivitet. Etter å ha lært seg ditt treningsmønster, skal den mer og mer presist kunne fortelle deg hvor mye din nettopp fullførte treningsøkt vil kreve av hvile før neste trening. 

Visningen "Status" angir om du er "balansert", "belastet", "svært belastet" eller "undertrent".

Jeg har ikke trent hardt nok til å komme opp i "overbelastet" i min testperiode, men fikk streng beskjed om å stå over trening de neste 40 timene etter en slags "mini-triatlon" - sykling, løping og bittelittegranne svømming.

Alt teller med 

Nytteverdien av døgnmålingen for andre enn toppidrettsfolk kan selvsagt diskuteres, men om ikke annet er det en artig opp av sofaen-påminner når status-visningen forteller deg at du er "undertrent". 

Dessuten er det noe å hente her for oss vanlige dødelige som synes vi egentlig aldri får trent nok, men kanskje går turer med familien eller hunden, eller er aktive på andre måter. Det er bare å velge "Annen utendørs"-aktivitet, så måles tid, fart og høydemeter (og puls, om du har beltet på).

Du får da "betalt" for dette i aktivitetsindikatoren. Alle monner drar! 

Nett, mobil og trådløst

V800 synkroniseres enkelt via Bluetooth med Polars treningapp for mobil og pc, Polar Flow. Appen gir deg en utførlig treningskalender der du også kan planlegge enkeltøkter og synkronisere disse med klokka.

Programmene både på web og mobil er oversiktlige og svært informative - bildegalleriet over gir endel eksempler fra treningsoversiktene.

Trådløsstandarden for Polar V800 er Bluetooth Smart. Det betyr at alle sensorer og annet ekstrautstyr, for eksempel til sykling og løping, som følger denne standarden kan kobles til klokka, uavhengig av merke og produsent. 

Tester

Foruten sportsprofilene har klokka flere innlagte tester; kondistest, hoppetest, ortostatisk test og RR-måling. 

RR-test måler ikke bare puls, men også kvaliteten på pausene mellom hjerteslagene.

I overkant nerdete, men nyttig for toppidrettsutøvere. Selv synes jeg soving med pulsbelte var såpass ubehagelig at det nok gikk utover søvnkvaliteten pulsbeltet skulle måle... 

Kondistesten beregner din VO2-max, eller maksimalt oksygenopptak. Ortostatisk test sjekker forholdet mellom hvilepuls og puls i oppreist stilling. 

Her er testkriteriene med karakterer:

Brukervennlighet -  6

Selv om dette er en svært avansert multisportsklokke, er det også den enkleste jeg har prøvd å lære å bruke. Jeg har helt bevisst unngått å se i bruksanvisningen, siden jeg tror de aller fleste kjøpere gjerne unngår det om det er mulig. 

Menyene er selvforklarende og det er enkelt å personifisere både de fysiske innstillingene og sportprofilene.

Du kan skifte mellom hvit på svart og svart på hvit bakgrunn. Fonten er tydelig og lettlest, også med mange momenter oppe samtidig, f.eks. tempo/pace, gjennomsnittsfart, puls og totaltid.

Det er også mulig å få konstant lys på klokka, som naturlig nok vil trekke mye batteri. Ønsker du en etappetid underveis, kan du dunke klokka mot pulsbeltet. Det er lite eller ingenting å trekke for her.

Anvendelighet - 6

Triatlon-funksjonalitet ligger allerede i klokka. Det vil også komme ny programvare, som svømmetakfrekvensmåling, for dem som måtte trenge sånt. Smartklokke-aspektet kan by på mye spennende programvare framover.

Ferdige sportsprofiler for løping, sykling og svømming ligger klare i klokka. I tillegg finnes "annen utendørsaktivitet" som du kan bruke til for eksempel rulleski, langrenn, klatring eller gåturer.

Døgnmåling kan funke både for topp-atleter og ruslemosjonister, siden klokka også registrerer dine turer med hunden eller trappegåingen på jobben, med eller uten puls. Klokka lærer seg ditt aktivitetsnivå og vil tilpasse tilbakemeldingene deretter.

Jeg har brukt klokka mest på løpeturer. Etappetid på hver km ligger inne som standard, men kan justeres til f.eks. 500 m eller 2 km. Du kan måle etapper spontant ved å dunke klokka mot pulssensoren. 

Skal du svømme med den, kan det være en idé å skru av høyde debn barometriske høydemålingen, som kan gi noe komiske utslag ("22 meter stigning"". 

Kvalitet på utstyr og GPS - 6

Polar V800 benytter Bluetooth Smart (4.0 Low Energy) for tilkobling av utstyr. H7-pulsmåleren støtter både Bluetooth (2,4 GHz) og overføring på 5 kHz (GymLink).

Jeg opplever GPS-en som pålitelig og med rask responstid. Det tar om lag 30 sekunder fra du setter i gang en treningsøkt til den er oppdatert. Forsinkelsen underveis er på noen få sekunder.

Har ikke opplevd utfall på pulsbelte, bortsett fra noen rare målinger da jeg monterte klokka på sykkelstyret og pulsen stadig spratt opp i 220 mens jeg lå rolig i sone 2. Dette kan skyldes statisk elektrisitet skapt av blafring i tøy eller lignende, ifølge Polar. Pulssensoren skal ha ca. en meters rekkevidde med Bluetooth-koblingen.

Jeg har testet V800 samtidig som jeg har brukt mobil-appen fra Nike Running, for å se om GPS-ene ville forstyrre hverandre. Det gikk helt fint.

I tillegg til pulssensoren får du også kjøpt skrittsensor, tråkkfrekvenssensor for sykler, samt et pedalsett som måler effekt i watt når du er ute og sykler. Alle disse enhetene baserer seg også på Bluetooth Smart.

Batterilevetiden er definert til 15 timer aktiv bruk med GPS. Erfaringen fra testen er at det er batteri nok i massevis, også til lange og kompliserte økter. Batteriet lades enkelt med en klype som monteres i reima og kobles til med en USB-plugg.

For lengre turer, i fjellet for eksempel, kan det være en idé å sette GPS på strømsparemodus, siden GPS er funksjonen som trekker mest strøm. GPS-en kobles automatisk ut når du ikke har klokka i et aktivt treningsmodus.

Samkjøring med mobil/pc og apper - 5

Synkronisering med mobil via Bluetooth. Når mobil-appen er synket, blir pc-appen automatisk synket samtidig.

Mobil/pc-appen gir deg svært gode og mange oversikter der du også kan spore framgang i treningen og få en tilbakemelding på treningskvalitet, som dette:

"Denne treningen økte din anaerobe toleranse. Den forbedret ditt maksimale oksygenopptak (VO2max), hastighet, effektivitet og ytelse. Denne treningsintensiteten anbefales for relativt korte øvelser. Det er viktig å varme opp før og kjøle ned etter treningsøkten."

Du får også en slags "rating" på treningskvaliteten, som "Elite - 61", uten at jeg er helt sikker på hva som ligger til grunn for vurderingen. 

Design og utseende - 5

Selve klokka, med robust "gorilla"-glass, oppleves som svært robust. Den er noe tyngre enn et vanlig armbåndsur, men relativt behagelig å ha på. Og, ikke minst - den ser bra ut!

Les også:

Klare vinnere i vår store rulleskitest

Stor test av hodetelefoner til trening

Supereffektiv trening på fire minutter

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Polar Electro Norge AS
Pris 4 399,00
Vekt
Betjening Betjenes med 5 knapper, menyen er hvit på svart bakgrunn. Rask berøring for umiddelbar pulsinfo.
GPS Integrert i klokken.
Utstyr Vanntett pulsbelte og batterilader er inkludert.
Batteri - type og levetid Batteri innebygd i reimen. 50 timer aktiv bruk oppladet.
Spesielle funksjoner Meny for triatlon, aktivitetssporing og restitusjonsmåling. Smartklokke der du kan installere framtidig programvare og -oppdateringer.
Se alle spesifikasjoner

Konklusjon

Kanskje verdens beste pulsklokke akkurat nå

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!