KRAFTIG BATTERI: Et kraftig oppladbart batteri er motoren i Therm-ic systemet. En skyvebryter regulerer varmen og en rød diode forteller når varmen er på.

KRAFTIG BATTERI: Et kraftig oppladbart batteri er motoren i Therm-ic systemet. En skyvebryter regulerer varmen og en rød diode forteller når varmen er på. © Foto: Arne T. Hamarsland

IKKE TIL Å SPØKE MED: Varmeelementet til Therm-ic er ikke å spøke med. På maks styrke leverer det godt over 70 gloheite grader i over to timer.=

IKKE TIL Å SPØKE MED: Varmeelementet til Therm-ic er ikke å spøke med. På maks styrke leverer det godt over 70 gloheite grader i over to timer. © Foto: Arne T. Hamarsland

Kort sagt:

+ Mye varme

+ Varer lenge

+ Rregulerbar


- Må installeres i skoen

- Ni-MH batterier krever stell

Therm-ic kan kjøpes eller bestilles i alle sportsforretninger. Batteripakken Supermax+, koster veiledende 1699 kroner. Et parvarmeelement med cambrelle dekksåle koster veiledende 299 kroner. Forlengerkabel kommer på veiledende 139 kroner.

Slik virker den

Therm-ic er et helt system med varmeprodukter som kan settes sammen for ulike formål. Vi testet batterienheten Supermax + i kombinasjon med Thermicsole trimfit og forlengerkabel.

Pakken inneholder to oppladbare batterier, ett til hvert varmeelement samt en 220 V lader.

Batteriene er av Ni-MHtype uten at det er oppgitt hvor mange milliampere produsenten har greid å stappe inn i dem. Batteriene har klips-bøyle og er buet for å festes på støvleskaftet.

Alternativt brukes forlengerkabelen på 120 centimeter og batteriet henges i beltet eller legges i en passende lomme.

Hvert av batteriene veier 150 gram.

En skyvebryter på batteriet skrur på og regulerer varmen i tre trinn. Batteriet er også utstyrt med et rødt LEDlys som viser når det er skrudd på. Kabelen som sitter på varmeelementet er 70 centimeter lang og selve varmeelementet er trekantformet og måler 6 centimeter både på langs og på tvers.

Varmeelementet må tilpasses sålen i jaktstøvelen. Her må det både skjæres ut ei grop som elementet passer ned i og lages en åpning i sålen slik at kabelen kommer på undersiden av sålen fra tåpartiet der varmeelementet festes og bak til hælen der kabelen kommer opp. Det følger ikke med såle, men et selvklebende cambrellefor som klistres over sålen og elementet og holder det på plass.

Varmeelementet er relativt stivt og med lodda forbindelser. Går du med det i støvler med myk såle, kan bøyingen muligens medføre at det oppstår brudd i kretsene. Dette er ikke testet.

Slik ble den testet

Laderen har to ladeutganger slik at begge batteriene lades samtidig. En rød diode lyser under lading. Når batteriet er fulladet, går laderen over på vedlikeholdslading og begynner å blinke. Normal ladetid er 4 - 5,5 timer.

Ni-MH batterier krever mer stell enn f eks Li-ion batterier. For å beholde effekten i batteriene, må du alltid lade opp batteriene etter bruk. Når batteriene skal lagres, må de være frakoblet og fulladet. Ved langvarig lagring må de tømmes og fullades på nytt hvert halvår.

Dette fungerer muligens i teorien, men neppe i praksis. Hvem tenker på sånt midt i sommerferien?

Den generelle erfaringen med NiMH batterier, er at de ved korrekt stell kan levere 500 - 1000 ganger, så ikke blir skuffet om batteriene takker for seg en god stund før de har passert 1000 ladninger.

I bruksanvisningen er det angitt at du ikke skal bruke trinn tre mer enn et par minutter om gangen, da det kan oppstå fare for forbrenninger. De praktiske testene viste at denne advarselen var på sin plass.

Med fulladet batteri, ble varmeelementet plassert i en dobbel ullsokk og plassert ute i minus 1,5 grader. Det tok bare et par sekunder, så kom varmen i elementet. Etter ti minutter rapporterte temperaturføleren at det var 70 varmegrader i sokken og fem minutter senere var temperaturen godt over 70 grader og displayet viste bare "HI".

Det tok drøye to timer før temperaturen kom ned på 70 pluss igjen. Så lå den relativt stabilt og høyt fram til det totalt hadde gått 4,5 timer.

Da var det brått slutt. På trinn to er temperaturen behagelige 35 plussgrader og denne holdes i cirka 9 timer. Trinn en ga en temperatur på rundt 20 grader, noe som kun opplevdes som en svak lunk ned i skoen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Disse varmesåle med batteri er for den som ofte trenger varme i skoa. Therm-ic varmesåler fungerer best på tur med ingen eller begrenset gåing.

Vår karakter

90 / 100

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!