Nordlys-program på NRK

Suksessprogrammet på norsk fjernsyn

BBC-program om nordlyset lokker nordmenn på ferie i Norge.

ISHOTELL: På Svalbard fikk Joanna Lumley overnatte på ishotell.
ISHOTELL: På Svalbard fikk Joanna Lumley overnatte på ishotell. Foto: Foto: Kjetil Skogli
Sist oppdatert
GOD NORGESREKLAME: Hurtigruten opplevde en flom av britiske turister etter at programmet ”Drømmen om nordlyset” ble sett av millioner av briter.
GOD NORGESREKLAME: Hurtigruten opplevde en flom av britiske turister etter at programmet ”Drømmen om nordlyset” ble sett av millioner av briter. Foto: Foto: Kjetil Skogli

Da den populære komikeren Joanna Lumley (kjent fra TV-programmet "Absolutt fabelaktig") besøkte Norge tidligere i år, hadde hun et TV-team fra BBC på slep. I programmet som nylig ble vist på norsk fjernsyn kunne seerne følge Lumley på sin reise nordover opp gjennom Norge. Seerne fikk se Lumley krysse polarsirkelen og de kunne følge henne på hele ferden til hun til slutt endte på Svalbard.

Stor markedsverdi

At BBC-programmet har hatt stor markedsverdi for Norge, er det ingen tvil om. Millioner av briter satt spikret foran TV-skjermene og fulgte Lumley på reisen i Nord-Norge. I dagene som fulgte opplevde Hurtigruten en storm av telefoner fra reiselystne som ønsket å bestille tur med Hurtigruten. En av grunnene var at de ønsket å se det flotte nordlyset som noen ganger viser seg på himmelen.

Tro på vinterreiser

Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum, gleder seg over at programmet ble vist på norsk TV.

- Det har stor betydning for nordmenn at det er en utlending som forteller hvor fint det er i Norge på vinteren. Nordmenn flest tror at det er helt mørkt i Nord-Norge på vinteren. Vi har stor tro på at Norgesferie på vinterstid er et noe som vil komme til å vokse, og vi tror at nisjeproduktene vi selger vil gjøre at vinteren på sikt vil bli større enn sommeren i Norge, sier Norum.

GOD MARKEDSVERDI: Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum, kunne glede seg over at det ble solgt Hurtigrute-reiser for 10 millioner kroner sist gang programmet ble sendt på britisk TV.
GOD MARKEDSVERDI: Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum, kunne glede seg over at det ble solgt Hurtigrute-reiser for 10 millioner kroner sist gang programmet ble sendt på britisk TV. Foto: Foto: Art Rent AS

Les også:

Her ser du nordlys

Fiske av kongekrabbe

9 millioner så programmet

Da "Drømmen om nordlyset" ble vist på BBC tidligere i år ble programmet sett av utrolige 9 millioner briter.

- Den påfølgende uken solgte vi reiser for 10. millioner kroner. Det pussige med dette var at Hurtigruten ikke ble nevnt med et ord i programmet, men i utlandet er det slik at Hurtigruten blir assosiert med Norge, sier Norum og legger til at det ble planlagt et bredt markedsopplegg i forbindelse med programmet i Storbritannia.

70.000 gjestedøgn

HUNDESLEDE: Joanna Lumley sammen med hunder på hundesledekjøring.
HUNDESLEDE: Joanna Lumley sammen med hunder på hundesledekjøring. Foto: Foto: Andy Boag

I første kvartal av 2008 har Hurtigruten solgt 70.000 gjestedøgn. De fleste gjestene er utenlandske turister hvorav de aller fleste kommer fra Tyskland og England, mens 10-12 prosent av gjestene er nordmenn.

SNØSCOOTER: På turen i Nord-Norge fikk Joanna Lumley kjøre tur med snøscooter for å speide etter reinsdyr.
SNØSCOOTER: På turen i Nord-Norge fikk Joanna Lumley kjøre tur med snøscooter for å speide etter reinsdyr. Foto: Foto: Kjetil Skogli

"Drømmen om nordlyset" vises på NRK1 klokken 20.15 i kveld. Dersom du ikke har mulighet til å se programmet da, skal du vite at det sendes i reprise 1. januar.

Les også:

Spekkhuggere på nært hold

Adrenalinkick på Saltstraumen

Tilbake til Klikk reise

Denne saken ble første gang publisert 07/12 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også