Annonse

Forbukersak, skalljakke

GOD INVESTERING: Friluftsbekledning fra anerkjente produsenter er kostbart, men kanskje en god investering likevel, med tanke på det ansvaret produsentene tar for feil og mangler. © Foto: John Arne Tungen

Hva om glidelåsen på skalljakka du kjøpte i fjor, ryker helt uforskyldt? Det første som skjer når du henvender deg i butikken hvor du kjøpte jakka, er at det forlanges kvittering. Kvitteringen har du selvfølgelig ikke, men du sier som sant er, at den aktuelle modellen var helt ny i fjor, så jakka kan ikke være eldre enn maksimalt ett år. Holder dette?

Her er det store forskjeller ute og går. Flere steder må du vise kvittering på at du har kjøpt jakka i deres butikk hvis de skal ta den inn og bekoste frakt til produsenten. Noen steder påstås det at man står ytterst svakt uten kvittering, og én butikk kunne (les ville) ikke hjelpe meg uten kvittering.

Jeg fikk også vite at jeg som privatperson ikke kunne henvende meg til produsenten direkte - jeg måtte gå gjennom en butikk. Med andre ord: Situasjonen var helt låst!

Slik gikk vi fram:

Vi har valgt ut noen produktgrupper der friluftsfolk er storforbrukere, og vært i kontakt med produsenter og forhandlere for å sjekke hvordan reklamasjoner blir håndtert. Noen er nevnt ved navn i artikkelen.

Vår hensikt er kun å dokumentere hva som ble sagt og hvilken hjelp som ble gitt - ikke å henge ut noen, eller gi gratisreklame til andre. Butikkene vi var i kontakt med, er ikke nevnt med navn, da det er åpenbart at flere av de vi snakket med, ikke representerer forretningens offisielle holdning.

Ikke alle som jobber i en butikk, er kjent med forbrukerens rettigheter. Desto viktigere er det at du som kunde vet hva du har krav på!

- Kvittering unødvendig!

Ifølge de produsentene vi var i kontakt med, er det bare tull at privatpersoner ikke kan henvende seg direkte til leverandør/produsent.

Norrøna har til og med et eget skjema på nettsidene sine som kan brukes ved reklamasjon, men i utgangspunktet er det ønskelig at kunden kontakter butikken der produktet er kjøpt. Norrøna tar ansvar for produktet uansett hvor det er kjøpt, så lenge det er "ekte" Norrøna-produkt.

Når det gjelder garantier, gir Norrøna i utgangspunktet fem års garanti mot produksjonsfeil, men i praksis gir de livstidsgaranti. Om feilen er selvforskyldt, reparerer de uansett, dog mot betaling. Ved reklamasjon vil skaden først bli forsøkt reparert før kunden eventuelt får et nytt produkt.

Skifte av frontglidelås på ei jakke koster for eksempel 350 kroner, og å få tapet et plagg på nytt koster 300 kroner. Normal behandlingstid oppgis til maksimalt 14 dager. Ikke ille!

Les også: Her er de beste skalljakkene

Kort ventetid hos Bergans

Også hos Bergans strekker de seg langt for å hjelpe, og kvittering trengs ikke. Som regel er de i stand til å se hvor gammelt produktet er, og er de i tvil om jakka er fem eller seks år, skal tvilen komme kunden til gode.

Hvis det ikke lar seg gjøre å reparere produktet, får kunden en ny tilsvarende modell. Skader som skyldes f.eks. glør eller piggtråd, repareres til en hyggelig pris. Bergans har kompetanse og utstyr til å gjøre dette selv, slik at ventetiden blir kort.

Stormberg garanterer kunden nytt produkt ved produksjonsfeil som oppstår på f.eks. sømmer, taping eller glidelåser innen tre år. Dette gjelder all turbekledning fra Stormberg. Kvittering er ikke nødvendig. Og ikke nok med det: Selve reklamasjonsproduktet sendes til fattige gatebarn og familier i Romania og Moldova!

Les også: Få de beste jakketipsene

Når fiskestanga knekker

Fiskestenger skal vare lenger enn de to årene som forbrukerkjøpsloven setter som et minimum. Men det er store forskjeller ute og går, både når det gjelder service, leveringstid og kostnader.

Hos flere leverandører må du beregne flere måneder og til dels store kostnader for en reparasjon eller ny del til stanga. Noen steder ble vi til og med bare henvist videre til utenlandske firmaer som hadde ansvar for service.

Les også: Norges seks beste fjellturer

Zpey imponerer

Den beste løsningen fant vi hos Zpey. Har du ei fluestang fra Zpey, sender de ny del ekspress der du er på fisketur (forutsatt at det er postgang dit). Om du selv har forårsaket skaden, må du selv dekke frakt og reparasjon på cirka 350 kroner.

Zpey imponerte, men det kan også være andre som gir et slikt tilbud. Her lønner det seg altså å sjekke hvilke garantier og service firmaet forplikter seg til før du kjøper.

Hos Hardy Spesialisten AS ble vi henvist videre til et utenlandsk firma for service, men vi fikk vi raske og gode svar på hvordan vi skulle løse situasjonen.

Ikke alle bruker stenger i samme prisklasse som Zpey og Hardy, så vi gjorde en henvendelse til Pure Fishing i forbindelse med ei Berkley-stang, som kostet drøyt en tusenlapp i innkjøp for tre-fire år siden. Stanga smalt rett og slett i to under et ganske så standard kast.

Svaret vi fikk, var at dette ikke kunne ses som en reklamasjonssak, og at modellen dessuten var gått ut av produksjon, slik at de ikke kunne erstatte den knekte toppdelen med en ny. Isteden kunne de tilby ei tilsvarende stang i samme prisklasse - til halv pris. Ikke verst, det heller!

Vi har testet 53 fiskestenger. Les testen her!

Forbukersak. optikk.=

PRODUKSJONSNUMMER avslører når våpen og optikk er framstilt ¿ men ikke når det er kjøpt. Så det kan være lurt å ta vare på garantikort og kvittering. © Foto: John Arne Tungen

Forbukersak. st¯vler=

SKAL VARE: Dyre fjellstøvler skal du ikke behøve å bytte ut annethvert år - men riktig vedlikehold er viktig. © Foto: John Arne Tungen

Våpen og optikk

Våpen og optikk har produksjonsnummer, og derfor skal det ikke være nødvendig med kvittering, ifølge flere butikker og leverandører vi har vært i kontakt med. Det kan likevel være lurt å ta vare på kvitteringen, da én modell kan produseres i mange år, og garantien begynner å løpe fra kjøpsdato og ikke produksjonsdato.

Produksjonsfeil dukker som regel opp ganske kjapt, så om det er tre år, fem år eller livstidsgaranti mot fabrikasjonsfeil, er derfor kanskje ikke så vesentlig for en som bruker et slikt produkt jevnlig. Samtidig er det selvsagt en fordel med så lang garantitid som mulig.

Den mest vanlige feilen på kikkerter er at det kommer dugg i kikkerter som skal være vanntette. På eldre kikkerter som viser tydelige tegn på tøff bruk, vil det brukes skjønn om feilen skyldes en fabrikasjonsfeil eller ytre påkjenningen som slag og støt. En kikkert som brukes jevnlig, vil unektelig vise tegn på slitasje etter hvert. Hvor lenge en slik "livstidsgaranti" i praksis varer, vil derfor i de fleste tilfeller bli en vurderingssak.

Les også: Perfekt våpen - ekstra jaktglede

En gledelig overraskelse

De færreste gidder vel å bry seg om et par sokker som krymper eller slites ut raskere enn forventet. Men er det noe å hente hos produsenten dersom et par ullsokker krymper så mye at de etter hvert ikke passer - til tross for at de vaskes ifølge vaskeanvisningen?

Vi henvendte oss til Swix Sport som en vanlig kunde vedr. et par Ulvang-sokker som i dag koster 99 kroner. Etter å ha brukt sokkene i halvannet år, og uten å kunne framvise kvittering, fikk vi helt nye sokker i retur!

Vi prøvde samme framgangsmåte hos én av postordreaktørene på jakt- og fritidsbekledning i Norge med et par ullfrottésokker som koster 50 kroner i innkjøp. Her var tilbakemeldingen at sokker er en forbruksvare med begrenset levetid, og at det ikke var noe å hente i form av reklamasjon etter såpass lang brukstid.

Les også: Ull eller bomull på tur?

Jakt- og fjellstøvler

Gode fjellstøvler koster gjerne fra 2000 til 4000 kroner, og da bør man slippe å bytte dem ut hvert år! Vi kontaktet flere av de store leverandørene av jakt- og fjellstøvler i Norge, som stort sett er på linje når det gjelder håndtering av reklamasjoner.

Crispi Norge A/S mottar svært få reklamasjoner på sine fjellstøvlene fra La Sportiva. Om støvlene behandles som anbefalt, garanterer Crispi at de holder i minst tre år. Med riktig vedlikehold menes at støvlene vaskes/børstes rene etter bruk, tørkes forsiktig og impregneres jevnlig (både med blank impregnering og vanlig skokrem). Da vil skoens tekniske funksjon opprettholdes. Mindre reparasjoner gjøres vanligvis på én til to uker

Membranbrudd forekommer så å si alltid fra innsiden av skoen. Småstein, barnåler etc. som følger med sokkene kan forårsake punktering eller slitasjebrudd. Gore-Tex- membranen finnes i mange forskjellige varianter, og det er kvaliteten på innerfôr/membran som bestemmer hvor god den er mot mekanisk slitasje og hvor motstandsdyktig fôret er mot punktering.

Den enkleste membranen/fôret blir som oftest brukt i lave sko og de med høyere slitestyrke i det "tyngre" fottøyet. Det er viktig at kunden vet hvilken membran som brukes. Det kan forekomme bruk av forskjellige membrantyper i sammenlignbare sko.

Les også: Slik velger du riktig fjellstøvel

Test av ski=

DYRT UTSTYR: Vi forventer at det dyre friluftsutstyret varer en stund, og som forbruker er det viktig å kjenne sine rettigheter når noe går i stykker. På den annen side, har man også selv et ansvar for å behandle og vedlikeholde utstyret på riktig måte. © Foto: John Arne Tungen

Test vanntettheten

Hvis du er usikker på om det er brudd på membranen, anbefales Gores internasjonale test av vanntetthet på støvler med Gore-Tex-membran: Fyll støvlene med papir, og sett dem i et kar med vann som rekker midt opp på støvlene. Sjekk om det har kommet vann i støvlene etter seks timer. Før testen må støvlene være ordentlig rengjort og impregnert.

I Atello forholder de seg til den norske kjøpsloven. Det betyr at de garanterer for feil og mangler som oppstår i løpet av to år, så sant skoene er brukt til det formål de er beregnet på.

Det er ikke reklamasjonsgrunn hvis jaktstøvlene blir utslitt av å brukes i terrenget hver eneste dag. Noen er mer aktive enn andre, både i jobb og fritid, og må regne med å slite ut støvler raskere enn på to år. Atellos erfaring er likevel at de fleste brukerne har fjellstøvlene fra La Sportiva i årevis.

Les testen: Regntøy som tåler en trøkk

Forbukersak. Norges lover.=

© John Arne Tungen

Hva sier loven?

Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende etter 1. juli 2002 er regulert av forbrukerkjøpsloven. Kjøp før 1.7.02 er regulert av kjøpsloven. Det er ingen enkel sak å oppsummere forbrukerkjøpsloven, da den omhandler mange forhold:

"Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparater og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp.

I tillegg til de rettigheter loven gir deg (reklamasjonsretten), kan selger ha gitt deg særskilte rettigheter gjennom en garanti. For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det et krav at garantien gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser."

Reklamasjonsretten gjelder generelt i to år. Om fritidsutstyr kommer inn under "ting som er forventet å vare vesentlig lenger", vil nok defineres noe forskjellig fra produsent til produsent og fra produkt til produkt. Flere produsenter og importører vi har vært i kontakt med, gir garantier ut over disse to årene.

Når det gjelder reparasjoner, prøver de så langt det lar seg gjøre å få butikkene til å ordne dette lokalt, og gjør selv opp med den enkelte butikk. Da spares tid og penger. Om dette ikke går, må skoene leveres i butikken der de er kjøpt, som sendes dem til Atello. De leverer til lokal skomaker og returnerer så raskt det lar seg gjøre uten at det koster kunden noe innenfor garantitiden.

Sømmer skal i utgangspunktet holde, men hvis man "sauser" inn hele skoen med fett og annet kliss i uhorvelige mengder, kan skinnet blir ekstremt mykt og slapt, og sømmene gir seg.

Gore-Tex-støvler garanteres i to år, så sant de har fått et minimum av vedlikehold <hva innebærer det> og ikke er sprengtørket.

- Skolissene skal knytes opp når skoene skal av, og være åpne mens skoene tas på, da unngår man ødelagte hælkapper, sier Ellen Krekling i Atello, som ber kundene ta kontakt hvis de har spørsmål om impregnering og øvrig vedlikehold.

Les testen: Topp allroundstøvler

"Ekstrembrukere" må forvente slitasje

Alfa erstatter eller reparer støvlene uten kostnad for kjøper, i utgangspunktet innenfor en toårsramme. Rent unntaksvis strekker de seg ut over dette hvis skoene er lite brukt. Men heller ikke Alfa aksepterer reklamasjoner fra "ekstrembrukere" - som f.eks. oppsynsmannen som klagde over dårlig kvalitet. Han gikk cirka 50 mil i måneden med fjellstøvlene sine¿

Hvis det ikke er lønnsomt eller mulig å reparere støvlene, får kunden et nytt produkt, og denne avgjørelsen kan butikkpersonalet ta i mange tilfeller. En reparasjon tar én-to uker - alt avhengig av postgang. Reparasjoner koster rundt 150-250 kroner i de tilfellene kunden må betale selv.

De oppfordrer til å ta vare på kvitteringen, men alle deres sko har produksjonsnummer, slik at de kan spore produksjonsdato og hvor de er levert.

Sliter du med å finne det beste utstyret? Les våre friluftstester og finn din favoritt!

Sponsor:

Produkter fra Apotek 1

Trude Susegg, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!