For bilen

Vi tester også GPS-mottagere for bilbruk. Her kan du oppdatere deg på de mest aktuelle modellene akkurat nå.

Enkle tips

  • Når du skal gå fra et punkt til et annet, styr deg fram til det punktet du vil til på GPS-ens kart. Deretter går du til menyen og aktiverer "gå til" eller tilsvarende funksjon. Selv om du ofte får visningen i luftlinje, vil du hele tiden kunne følge med på at du er på riktig vei. Du vil også få se omtrentlig avstand og hvor lang tid det tar før du er framme.
  • Skal du gå utenfor stien eller i vanskelig terreng, merk av hvor du står når du starter. Skulle dagen by på problemer, finner du alltid tilbake.
  • Ta med ekstra batterier. Er det kaldt ute, brukes batteriene mye raskere. Skal du på lengre turer, bør du ha kart og kompass.
  • Test GPS-en grundig hjemme, så blir du trygg på hvordan den virker. Dessuten kan det dukke opp interessante funksjoner du kan bruke på turen.

Kart og kompass

Kart og kompass trenger ikke batteri, og fungerer utmerket i kulda. Se hvordan du legger en kompasskurs her.

I løpet av de siste årene har det kommet en rekke modeller på markedet. Garmin og Magellan har lenge dominert markedet, og kniver om å ha de mest aktuelle modellene. Samtidig kommer merker som Satmap og Lowrance inn med modeller som fort kan bli mer aktuelle for mange turgjengere. Satmap har satset ganske friskt ved å bruke de kjente turkartene i størrelse 1:50 000 som kartmateriale. Lowrance kommer for alvor neste år, og skal være svært enkel i bruk. Både Garmin og Magellan har fordelen av å ha vært kjent lenge på markedet.

Toppmodellene

Har du lyst på noe skikkelig fett, er det fullt mulig å kjøpe en av toppmodellene. Disse er dyre, og derfor er vi også ekstra pirkete når vi tester dem.

Magellans Triton 2000 har "alt". Det vil si kamera, MP3-spiller, lommelykt, diktafon, og ja, GPS-mottager. Se testen av Triton 2000 her.

Garmins Colorado 300 står ikke tilbake for Triton når det gjelder funksjoner. Med denne kan du se kart i "3D-visning", vise bilder, dele veipunkter trådløst og kalibrere den opp mot pulsklokken. Den får skryt for brukervennlighet og signalmottak under vanskelige forhold. Se testen her.

Satmap har kommet med sin Active 10. Den er så dyr at den må plasseres i toppmodellkategorien. Den får kjeft for at det er tungvint å bruke veipunkter, og at knappene er litt harde. Det beste ved Satmap-en er at den viser vanlige, velkjente turkart og er lett å bruke. Se testen her.

Økonomimodellene

Mange av oss ønsker egentlig bare en enkel, stabil og solid GPS - uten alle duppedittene i tillegg. Disse koster om lag halvparten av toppmodellene, og det viktigste ved dem er for mange av de har kartvisning og er presise.

Derfor har vi samlet sammen de mest aktuelle GPS-ene i denne testen.

Eldre modeller

Flere av de litt eldre modellene er fremdeles til salgs, og sikkert svært aktuelle på bruktmarkedet. Høsten 2007 kom denne testen ut. Da var det Magellan og Garmin som regjerte i butikkhyllene. Merk at karakterene blir gitt under de forutsetningene som er der når vi tester produktene - vi endrer dem ikke etter hvert som testene blir gamle. Det betyr at en GPS som får karakteren fem i 2007 trolig er dårligere enn en som får karakter fem i år.

Neste generasjon GPS-kart

Det er ikke bare hardwaren som utvikles. Norske Geodata har utviklet neste kartserie for Garmin. Neste kartgenerasjon er mer lik vanlige turkart, og har kommet mye lenger når det gjelder punkter på kartet. Det ser også ut til at "3D-visning" er fremtiden. Vi har har tatt en prat med Geodata om hva de har levert og hva de ser for seg fremover.

Les mer:

Se alle våre tester av friluftsutstyr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!