Test av rimelig GPS

SLITER I TJUKK SKOG: De fleste GPS-er har problemer med signalmottaket i tett skog. © FOTO: John Arne Tungen

Slik er testen gjennomført:

I startfasen ble de ulike modellene brukt hver for seg for å bli kjent med ulike funksjoner osv. Bruksanvisninger er lest og eventuelt medfølgende programvare for PC er testet. For å få sammenlignbare resultater i forhold til hurtighet og brukervennlighet er modellene brukt parallelt mens de utførte de samme operasjonene. Under testperioden har vi hatt fokus på generelt friluftsbruk på land. Eventuelle funksjoner rettet mot bilbruk er ikke vurdert.

På oppstartstid har vi satt et snitt ut fra praktisk bruk og vi hadde som krav at feilvisningen måtte være mindre eller lik 10 meter før GPS-en ble godkjent som "oppe å gå". For å sjekke nøyaktighet under vanskelige forhold har vi brukt vår faste testrute med flere faste poster som vi vet ligger i grenseområde for hva de fleste GPS-er klarer å yte maksimalt. Mål og vekt er målt av oss og kan avvike noe fra det produsent oppgir.

Kjøperåd:

  • En kan ikke forvente å få det siste og beste som er tilgjengelig på markedet om en er ute etter en rimelig modell. Vi vil likevel anbefale at du velger en GPS med elektronisk kompass og mulighet til å legge inn detaljkart.
  • Detaljkart på GPS-en er unektelig kjekt å ha. Selv om dette ikke er et must, vil du kunne ha mye glede både i for- og etterkant av en tur med f. eks å kombinere GPS-en og et kartprogram til PC. Det er også enklere å plukke ut punkter, f. eks en turisthytte, om du har et godt detaljkart på GPS-en for eventuelt å bruke "Gå til"- funksjoner.
  • Elektronisk kompass gjør at GPS-en peker riktig retning selv om du står stille - kjekt når du sitter og planlegger den videre marsjen eller skal f. eks orientere papirkart riktig i forhold til himmelretningene. Om dette ikke er innebygd må du huske å bevege deg samtidig som du sjekker riktig retning (dette er det mange som ikke er klar over!).
  • Lowrance kommer dårlig ut her bl.a. pga. at de ikke har detaljkart til bruk på land. Skal du derimot bruke GPS-en mest i båt er disse et godt valg da de har stor skjerm og leveres med 12V adapter.
  • Batterikapasitet er et viktig punkt på alt elektronisk materiell, spesielt om du skal bruke det ute om vinteren.
  • Størrelse og vekt er alltid viktig på utstyr som skal bæres med på tur. En GPS til friluftsliv bør kunne gå ned i en bukselomme uten nevneverdige problemer.
  • Tilgjengelighet til ekspertise, servise, råd eller hjelp er alltid nyttig. Er du en fersk bruker så sjekk med forskjellige sportsbutikker før du handler. Selv om du kanskje kan spare noe hundrelapper på å handle på nett kan det være verd pengene å ha et kundeforhold til en lokal sportsbutikk hvor de kan hjelpe deg med f. eks valg av kartverk og annet materiell.

I år har både Garmin og Magellan kommet med nye toppmodeller med til dels innovative løsninger. I tillegg har Satmap blitt introdusert med en toppmodell for det norske markedet. Toppmodellene til disse leverandørene koster rundt 4000 til 5000 kroner. Ikke alle ønsker å legge så mye i en GPS - noe vi kan forstå.

Vi har derfor sett på de noe mer rimelige GPS-modellene som er tilgjengelig. Selv om en velger ikke å kjøpe en av de dyreste modellene bør en nok gå for en modell med mulighet til kartvisning og å legge inn detaljkart. Med dette som bakgrunn kontaktet vi Garmin, Magellan og Lowrance for å få testet deres innstegsmodeller med mulighet til kartvisning av norske kart. Satmap har foreløpig kun en modell og den blir for kostbar i dette selskapet.

Dette får du ikke

Hva skiller toppmodellene fra disse noe rimeligere?

En "mister" selvsagt enkelte funksjoner og muligheter ved ikke å velge det beste og mest avanserte som er tilgjengelig. Barometrisk høydemåler og elektronisk kompass er to typiske funksjoner som ofte ikke er med på de enkleste variantene. Uten elektronisk kompass må du bevege deg for at GPS-en skal vise deg riktig retning. Andre funksjoner og spesifikasjoner som er bedre på de nyeste enhetene er at de har større og bedre skjerm, gjerne enklere brukergrensesnitt, en del nye/utvidede funksjoner som pulsmåler, bildevisning, kamera, trådløs overføring av data, MP3 spiller og enkelte modeller har touch skjerm. Det er også verd å merke seg at flere leverandører nå kommer med nye kartverk med en del nye funksjoner som ikke er kompatibel med de enkleste modellene. Det er heller ikke alle modellene som har mulighet til å legge inn detaljkart ut over basekartet som er forhåndsinstallert.

Ulempene med disse nye enhetene er at de jevnt over er blitt ganske store slik at personer med små hender vil ha problemer med å operere dem med en hånd - de fyller også opp ganske bra i lomma. Skjermene på de nyeste modellene er store og lyssterke - noe som trekker mye fra batteriene. Det krever gjerne også mer tid å lære seg jo flere funksjoner og muligheter en slik GPS har.

Dette får du

Samtidig er det flere momenter som gjør en av de rimeligere variantene som et godt valg fremfor en av toppmodellene. De er for det første rimeligere i innkjøp - ofte godt under halv pris. De er mindre i størrelse og letter slik at de ligger godt i hånden og du kan ha den liggende i lommen uten at du trenger å legge merke til at den er der. Mange av toppmodellene har ganske lang oppstartsekvens slik at det tar mellom ett og to minutter å starte opp uansett hvor gode forhold det er, mens disse enklere modellene har gjerne en varmstart godt under minuttet og enkelte ned mot kan ha en varmstart ned mot 15 - 20 sekunder ved gode forhold.

Batteriene varer slett ikke evig

I forhold til batterilevetid har vi oppgitt de opplysninger leverandørene opererer med - dette vil nok ikke alltid gjenspeile hva en kan forvente under praktisk bruk. Batterilevetid varierer sterk i forhold til hvordan du bruker enheten, hvilke lysinnstillinger du har valgt, hvor kaldt det er og hvilke sparefunksjoner som er i bruk. Ved fornuftig bruk og om du oppbevarer enheten under jakken om det er minusgrader kan du kanskje klare å matche de ytelsene leverandørene oppgir. Ved konstant bruk, høy lysstyrke og 10 minusgrader slukner de fleste etter noen timer.

Kart og kompass

Husk at en GPS ikke erstatter, men kommer i tillegg til papirkart og kompass - uansett om du ferdes til vanns eller på land. Papirkartet "går ikke tom for batteri" og det er mye bedre å planlegger den videre turen med et stort papirkart fremfor seg enn å skulle forholde seg til den lille skjermen på GPS-en.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Test av GPS

Suveren tur-GPS

Garmins nye håndholdte GPS er så langt den beste vi har testet.

Test av Satmap Active 10

GPS med turkart

Du kjenner garantert igjen kartet på denne. Vi har testet Satmap.