En slynge er et komplett treningsstudio pakket i en liten pose. Slynger er praktisk fordi du dermed kan trene styrke uten treningsstudio

Vårt tips er å ikke la deg lure av prisen, det er nemlig store variasjoner i hva som følger med i en pakke.

Noen slynger har alt inkludert, andre har bare tauene med løkker i enden. Finn først ut hva du trenger, og undersøk deretter hva totalprisen blir.

Dette tester vi

Slynger til trening består av to remmer eller tau som henges opp og brukes til å trene styrke.

Motstanden er din egen kroppsvekt, og med tauene kan du belaste hvilke muskler du vil. Med lealause tau får man enda bedre treningseffekt enn når man gjør øvelser på et stabilt underlag.

Best i test

Testteamet spanderer terningkast seks på tre av produktene i denne testen:

Testerne

Tre styrkejegere har testet tauene:

Malin Iren Haug, som konkurrerer aktivt i triatlon, har vært i norgeseliten i fallskjermhopping og er løpetrener i Idrettslaget BUL

Kari F.Lingsom, personlig trener, slyngeinstruktør, triatlet og en av landets beste open watersvømmere på kvinnesiden (www.fullfartlingsom.wordpress.com)

Maren Haugeto, profesjonell tester og journalist

Redcord Mini: Solid og slitesterkt system

TRX Home kit: Enkel å henge opp over alt

ROPES Black line: Behagelige løkker som ikke gnager

Du kan lese mer om alle ni slyngene vi har testet nederst i artikkelen.

Derfor skal du bruke slynger når du trener

Slyngetrening er en glimrende måte å trene på, uansett hvor sterk du er fra før. Du kan gjøre enhver øvelse lettere eller tyngre ved å regulere slyngene opp eller ned, eller plassere deg annerledes.

Slyngetrening er knallgod trening du kan gjøre hvor som helst, og er kanskje verdens mest fleksible treningsapparat.

Her finner du åtte glimrende øvelser for slyngetrening.

Disse slyngene har vi testet

Slyngene vi har testet kommer i to hovedkategorier: De med ett feste (to tau danner en A-form) og de med to fester (tauene henger parallelt). Det blir litt opp til den enkelte hva som funker best.

Noen synes ettpunktsslynger er en fordel fordi man bare trenger ett punkt å feste dem i. Andre synes ikke dette veier opp ulempen ved at det blir mindre plass til kroppen mellom tauene. Denne typen slynger blir liggende inntil overarmene og gnage når man f.eks. gjør armhevinger. Det er også mer behagelig å bruke bredslynge med topunktsslyngene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!