Testteamet

Seks ivrige, men ulike løpere fra Löplabbets testteam har løpt 3300 km på 11 par sko fra åtte ulike leverandører, og gjort seg opp en mening.

Vi har testet skomodeller som finnes i sportsbutikker landet rundt. Alle modellene er gode, de leverer godt over minstekravene våre. Men det er din fot og dine preferanser som avgjør hvilken sko som er god for deg. Ta deg god tid i skobutikken, og få hjelp av noen som kan løpesko.

De seks testerne har brukt skoene på treningsøkter i hele vinter. I tillegg er modellene testet på tredemølle med filmopptak for å vurdere stabiliteten. I år har vi også vurdert skoenes tilpasning til naturlig løping.

Testvinneren

To av skoene i testen får toppkarakter:

Saucony Powergrid Triumph 10 og Hoka Stinson Tarmac

Klikk på bildene lenger ned for å lese mer om testvinneren og resten av skoene i testen.

Egenskaper

De viktigste egenskapene for en mengdetreningssko er støtdemping, stabilitet, passform og løpsfølelse. Både komforten og holdbarheten til støtdempingen varierer mye fra modell til modell. Vekten du belaster skoen med har betydning for hvordan støtdempingen oppfattes og kan utnyttes. Stabilitet er skoens evne til å korrigere for overpronasjon.

Halvparten av oss overpronerer, dvs. skjevbelaster foten når vi løper. Noen modeller korrigerer bedre for dette enn andre. Passformen avhenger av formen på foten din, noen har f.eks. flat og bred fot, andre har høy vrist og trenger mye plass til tærne.

Løpsfølelse

Løpsfølelsen er en spesielt viktig egenskap ved en løpesko. Hvordan føles kontakten med underlaget? Er skoen inspirerende å løpe med, eller føles den som et tungt lodd? Lette og smidige sko gir ofte bedre løpsfølelse enn tyngre, stivere sko.

De siste årene har «naturlig løping» vært i vinden. Skoprodusentene utvikler løpesko som er tilpasset denne løpeteknikken, som blant annet går ut på å lande lengre frem på foten. Man ser det spesielt på høydeforskjellen fra hælen til forfoten, hæl-tå-droppet.

Når det blir lavere blir det lettere å løpe riktig. Før var 12-15 mm forskjell vanlig.

I denne testen finner du modeller ned mot 7 mm drop. Vi har målt hæl-tådroppet for alle modellene, og oppgir i tillegg mellomsåletykkelsen i forfot og hæl. Det er viktig info for deg som ønsker å endre løpeteknikken.

Trykk her og følg oss på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Slik blir du en superløper

Løpeprogram for maratonform

Slik tøyer du ut etter løpeøkten

- Jeg vil bygge muskler. Trener jeg feil?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!