Treningstabber

Slik må du IKKE trene

Å trene kan være ekstremsport.

GALT: Er du en av dem som mener at trening er en risikosport? Se hvor galt det kan gå.

GALT: Er du en av dem som mener at trening er en risikosport? Se hvor galt det kan gå. Foto: FOTO: Skjermdump fra YouTube.Com

Publisert Oppdatert

Er det egentlig sunt å trene?

Treningseksperter har definert en liste på 8 klassiske treningstabber som er veldig vanlige, men som i og for seg ikke er direkte helsefarlige. Disse klippene fra YouTube viser derimot hvor innmari galt det kan gå når man endelig kommer seg ut av godstolen for å trene.

Om de bare er uheldige eller dumme, eller om det er teknikken som er gal - resultatet blir det samme for disse treningsentusiastene.

Del

For mørkt

Klikk.no har tidligere skrevet om at det er mange grunner til å trene på ettermiddagen heller enn på morgenen. Flere undersøkelser viser at kroppens reaksjonstid og evne til å ta opp oksygen er på sitt beste mellom klokka fire og syv på ettermiddagen, og indikerer dermed at du får mest ut av treningen da.

Men nå som vi går mot mørkere tider er det viktig å huske på du ikke har like god oversikt når det begynner å mørkne.

En god hodelykt kan kanskje være en løsning for å unngå det som denne mannen opplevde da han jogget etter mørkets frembrudd?

For høy fart

For å få større effekt av treningen, er det viktig å overraske kroppen.

- Den største tabben mange begår, er å løpe dag ut og dag inn i samme tempo på tredemølla, forteller personlig trener Jari Ketola til Klikk.no.

Det har personene i videoen under skjønt. Spørs bare om de ikke ble litt for ivrige - her ser du hva som kan skje når farten blir for høy: