SLIK GJØR DU ØVELSEN:

  • Plasser to benker med undersiden opp i "V" form der avstanden mellom benkene er 10 centimeter bak og 60 centimeter i front.
  • Stå med høyre fot på høyre benk.
  • Gjør et lite hopp på høyre benk, land på høyre fot og hopp så direkte over til venstre benk.
  • Land da på venstre fot.
  • Når du er i balanse, gjør et nytt "kontrollhopp" på venstre fot før du hopper over på høyre benk.
  • Ferdighetsnivå avgjør hvor langt du når på benkene.

Se de andre videoene her:

1. Diagonal

3. Balanse

Bedre teknikk

Balanse og tyngeoverføring er avgjørende elementer i langrenn.

- For å bedre teknikk på ski kan det være nyttig å trene på disse ferdighetene. Her viser vi øvelser som kan benyttes som et supplement til trening på ski.

Det sier Thomas Losnegard, førsteamanuensis i skiidrett med doktorgrad i fysiologi/biomeknikk i langrenn fra Norges idrettshøgskole, hvor han også jobber i dag.

Få bedre kontroll på ski

Sindre Wiig Nordby er tidligere langrennsløper, teknikktrener for landslagsløpere og skiimitator.

I videoene konstruerer han hvordan du kan bli bedre på ski med riktig trening.

- Dette er balanse- og koordinasjonsøvelser som etterligner langrennsbevegelser, sier Nordby.

Disse langrennsspesifikke øvelsene vil bedre din skikontroll for deg som føler du har noe å hente på balansen, og for deg som vil vedlikeholde balansen.

Enkelt utstyr

Det er brukt to benker som treningsutstyr, men du kan fint bruke teip på gulvet eller en fortauskant.

Kilder:

Thomas Losnegard, førsteamanuensis i skiidrett med doktorgrad i fysiologi/biomeknikk i langrenn fra Norges idrettshøgskole, hvor han også jobber i dag.

Sindre Wiig Nordby, tidligere langrennsløper, teknikktrener for landslagsløpere og skiimitator.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!