Dårlig vær, vanskelig føre, bekmørk skog, overfylte treningssentere - oddsene går imot trening om vinteren. Derfor er mange av oss litt mer stillesittende i vintermånedene - samtidig som vi lurer på hvorfor buksa ikke passer selv om vi er nøye med hva vi spiser.

Les også:

Test av hodelykter

Alt om ski

Går ikke bort

Den gode nyheten, sier dietist Lucy Jones, er at vi ikke legger på oss så mye som vi tror. I realiteten legger vi i snitt på oss et halvt kilo over vinteren. Den dårlige nyheten er at vi ikke får den bort igjen, sier hun til The Guardian.

Dette er en av grunnene til at vi blir tyngre år for år, mener Jones.

- Over ti eller tjue år blir det noen kilo til sammen, sier hun.

Ekspertens råd

Cathrine Borchsenius er klikk.nos egen treningsekspert, og hun har disse rådene til dem som ikke vil ha med deg ekstra vinterkilo:

1. Kom deg på tur eller annen trening hver dag.

2. Spis frokost, og ikke la det gå for lang tid mellom måltidene. Da blir du mindre fristet til å spise godteri.

3. Spis en frukt og drikk en kopp Obtions kakao når de andre tar frem godteri.

4. Drikk maks et glass vin om dagen.

5. Sørg for at det er mye frukt og grønnsaker tilgjengelig.

6. Vær med på å planlegge menyen. God mat trenger ikke nødvendigvis være usunn mat.

7. Drikk vann og lettbrus fremfor brus, juice og saft.

8. Puss tennene hvis du sliter med søtsug.

Under har vi samlet våre mest motiverende saker om aktiviteter du kan gjøre om vinteren. For én ting er ekspertene enige om: Vinteren byr på like mange muligheter til fysisk fostring som det sommeren gjør!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!