Knut Henning Adamsen

Toreador-Mikkel ute

Tyrefekteren fra Finnmark måtte gi tapt for oksen fra Stryn.

Har du lagt merke til hvor andpustne danserne i "Skal vi danse" er etter opptredenen sin? Selv topptrente idrettsfolk som Tore André Flo hiver etter pusten etter å ha svingt seg på dansegulvet. I tillegg til å være utrolig flott å se på, er dans nemlig super trening for hele kroppen!

Hard trening og dans

Nå kan også du lære deg noen moves av en av tv-suksessens proffe dansere.

Therese Cleve har startet konseptet PT Dance by Cleve, som ikke er en ren dansetime, men en hard treningsøkt inspirert av dans.

Med elementer fra dansestiler som samba, cha-cha-cha, rumba og jive får du et variert og morsomt treningsprogram.

Les også:

Partyarmer på tre uker

Tripp, trapp, trappetrening

Therese Cleve

  • Har vært med i hver sesong av "Skal vi danse" på TV2. Hun har danset sammen med Tom A. Haug, Eirik Magnus Newth, Finn Christian Jagge og denne sesongen med Mikkel Gaup.
  • Har vunnet 13 NM-gull.
  • Har bronse i ungdoms-VM.
  • Er Nordisk mester.
  • Har vunnet flere World Ranking-konkurranser.

Personlig trening

PT står for personlig trening, og det legges stor vekt på hva du ønsker å oppnå med treningen. Ut ifra dette setter Therese sammen et treningsopplegg som hun mener passer deg. Det er likevel noen fellestrekk som går igjen i alle timene: fokus på bevegelighet og isolasjon, balanse, styrke, holdning, kondisjon og koordinasjon.

Trener du på dette, vil du få bedre kroppsbeherskelse, en sterkere og smidigere kropp, samt forbedret kondisjon og koordinasjon. Med andre ord full pakke!

Bedre kroppsholdning

Therese ønsker at kundene hennes skal bli mer bevisst på sin egen kropp og forstå hvor mye vi faktisk kan bevege oss. Hun legger også stor vekt på kroppsholdningen, som hun synes er for dårlig hos mange.

- Holdningen har så mye å si for selvfølelsen. I mine timer jobber vi derfor mye med core, altså mage og rygg, for å forbedre dette, sier hun.

DANSEGLEDE: Therese Cleve fra "Skal vi danse" lærer Linn Herredsvela dansetrinn som gir superform. © Foto: Christian Berset

Jeg har aldri prøvd jive før, men jeg skjønner fort at dette er en skikkelig gla'-dans! Jeg er nødt til å smile og le der jeg spretter og sparker

Vi tester

For virkelig å forstå hva PT Dance er, tester jeg ut en time med Therese.

Vi starter med å trene på isolasjon, som er en sentral del av opplegget hennes. Isolasjon handler om kroppsbeherskelse, å kunne bruke kroppen del for del. Og det viser seg å være vanskeligere enn antatt.

Det er faktisk ikke så lett å bevege overkroppen mens hoftene står helt i ro! Jeg spenner beina og føler meg stiv som en stokk.

Når jeg ser meg selv i speilet, slår det meg at jeg gjør en dårlig versjon av robotdansen. Jeg har særlig problemer med å bevege overkroppen skrått fram og tilbake.

Viktig å myke opp

Therese er flink til å gi komplimenter når jeg får det til, og like flink til å gi oppmuntrende ord når jeg ikke får det til - som nå. Hun tar tak i skuldrene mine og skyver dem slik de skal gå, og etter å ha gjort det på denne måten noen ganger, så sitter det endelig!

Etterpå er det hoftene som skal beveges og overkroppen som skal isoleres. Jeg gir ikke Shakira hard konkurranse, men er likevel fornøyd med det jeg får til. Og det er deilig å kjenne hvordan det løsner i kroppen, både i muskler og ledd.

- I dag er det så mange som sitter mye i ro, og da er det viktig å mykne opp iblant. Trener du isolasjon, blir kroppen smidigere, og du kan unngå muskelknuter, stivhet og andre skader, forklarer Therese.

Les også:

Slik blir du treningsinstruktør

Lene Alexandra: - Startet dagen med dop

Raske resultater

Med PT Dance merker du fort forbedring i treningen. Jo mer intenst du trener, jo fortere ser du resultater. "Skal vi danse" er et perfekt eksempel på dette. Kun etter noen dager med hardtrening, ser man klar forbedring hos kjendisene. For ikke å snakke om etter uker med trening!

Da Therese danset sammen med tidligere toppalpinist Finn Christian Jagge, fikk hun høre at "dans er jo egentlig ikke trening". Finken måtte fort spise i seg sine egne ord etter noen runder med Therese. Senere sa han til og med at hvis han fortsatt hadde vært landslagstrener, så ville han ha brukt flere av danseøvelsene i treningen. PT Dance er helt ypperlig som tilleggstrening for idrettsutøvere. Therese har blant annet vært innom Norges Toppidrettsgymnas (NTG), hvor hun fikk gode tilbakemeldinger.

Kondistrening med jive

Nå er det på tide å få opp pulsen, og det skal vi gjøre med jive! Therese guffer opp swingmusikken og lærer meg noen steg som vi gjør i hurtig tempo. Beina sparkes fram og tilbake og til sidene, samtidig som vi spretter opp og ned og strekker ut armene.

Jeg har aldri prøvd jive før, men jeg skjønner fort at dette er en skikkelig gla'-dans! Jeg er nødt til å smile og le der jeg spretter og sparker alt jeg klarer.

Jeg har dreisen på dette, så vi avanserer. Nå skal den ene foten settes inntil den andre, før den går ut til siden, for så å krysses over motsatt fot. Deretter bytter vi om og gjør det samme med den andre foten.

Respekt

Stegene er vanskelige nok, og når vi i tillegg skal fortsette å sprette opp og ned, riste på hoftene og svinge armene i den vanvittig raske takten, da blir det litt for mye for meg ...

Det ser slettes ikke så grasiøst ut som når Therese gjør det, og jeg får straks mer respekt for kjendisene i "Skal vi danse". Therese viser meg trinn for trinn i sakte tempo, og til slutt så har jeg det - til om med til musikk! Når jeg først kommer inn i rytmen, går det faktisk veldig bra. Men det krever full konsentrasjon, det er helt sikkert.

SUPER TRENING: Selv toppidrettsutøvere hiver etter pusten etter å ha svingt seg på dansegulvet. © Foto: Christian Berset

Vil du prøve PT Dance?

Til nå har Therese kun hatt enkelttimer, men hun planlegger å starte med gruppetimer. Foreløpig er PT Dance kun et Oslo-tilbud, men er interessen stor nok tar Therese turen dit dere er. Det er for øvrig planer om å lære opp flere trenere. Sjekk ut Thereses nettside for mer informasjon, www.dndbycleve.com, eller send en mail til therese@dndbycleve.com om det er noe du lurer på.

Priser:

En enkelttime koster 950 kr. Du kan kjøpe klippekort som er billigere per time.

5 klipp: 4500 kr

10 klipp: 8500 kr

20 klipp: 16 000 kr

Styrke og balanse

Vi roer ned og går over til styrkedelen av programmet, hvor sit-ups er første punkt. Jeg skal holde magen og beina oppe samtidig, som en slags pilatesøvelse. Hun passer hele tiden på at jeg gjør øvelsene riktig og kommer med råd og tips underveis.

- Høyere opp med beina, kommanderer Therese.

What? Høyere? Jeg strever for ikke å tippe bakover, og kjenner hvordan det strammer i magen. Jepp, Therese liker å blande styrketreningen med balanseøvelser. Det samme gjør hun når vi tar push-ups. Etter hver push-up skal jeg strekke den ene armen opp mot taket mens jeg vender kroppen oppover.

Når dansetimen med Therese er over, er jeg sliten og skjelven i både armer og bein. PT Dance er ordentlig hard trening - jeg la bare ikke så godt merke til det fordi jeg hadde det så morsomt underveis!

Les mer på:

Klikk Trening

Klikk Kjendis

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!