Nordmenns ti mest populære treningsformer:

1. Gå raske turer: 77 prosent

2. Går på skitur/langrenn: 45 prosent

3. Sykler: 40 prosent

4. Jogger eller løper: 38 prosent

5. Trener styrketrening: 30 prosent

6. Står slalåm, telemark eller snowboard: 20 prosent

7. Svømmer: 17 prosent

7. Går på aerobic, gym eller trim: 17 prosent

9. Spiller fotball: 16 prosent

10. Spiller volleyball: 8 prosent

(Andel av de intervjuede totalt som har deltatt på ulike aktiviteter, ifølge SSBs Levekårsundersøkelse for 2007.)

Nordmenn holder seg aktive, og hele syv av ti trener eller mosjonerer minst en gang i uka. Trøndelag havner helt på topp som fylket med de mest aktive innbyggerne. Der oppgir 79 prosent at de trener eller mosjonerer minst en gang i uka. Dette ifølge Statistisk sentralbyrås (SSB) ferske tall over nordmenns treningsvaner, hentet fra Levekårsundersøkelsen for 2007 .

Les også: 10 metoder for å få samboeren til å trene

Bruker beina

Av dem som er i aktivitet, går det mest i rask gange. Hele 77 prosent av de spurte går raske turer. Deretter står henholdsvis langrenn, sykling og jogging som de mest populære treningsformene.

Det er dessuten enkelte aktiviteter som er mer populære i noen landsdeler enn i andre. De spiller for eksempel minst fotball i Agder og Rogaland. Dessuten ser det ut til at de som fødes med ski på beina holder til i Nord-Norge, der går de mest langrenn. Muligens har det med en lang skisesong å gjøre ...

I Oslo og Akershus er de landets mest aktive tennis- og squashspiller. De er også ivrigst på å trene på treningssenter, både styrketrening og aerobic. De som er mest glade i galopp derimot, bor i Trøndelag og går oftest på ridning.

Les også: Sex er ikke så god trening som du tror

30 minutter er minimum

I gjennomsnitt er det 73 prosent av landets befolkning som trener eller mosjonerer minst en gang i uka. 11 prosent sier derimot at de ikke trener eller mosjonerer i det hele tatt.

Men hvor mye trim er egentlig nødvendig for å noen helseeffekt ut av det? Ifølge Professor Sigmund Anderssen ved Norges idrettshøgskole , er 30 minutters fysisk aktivitet om dagen det som skal til.

- I prinsippet er all trening eller bevegelse bedre enn ingen. Generelt er det slik at personer som er i lite fysisk aktivitet vil oppnå en betydelig helsegevinst ved å drive en eller annen form for aktivitet i minst 30 minutter, sier Anderssen i nettprat på Aftenposten.no

- For å komme i enda bedre form, vil det trolig være nødvendig med en økning i intensiteten, sier Anderssen.

I tillegg vil det være nødvendig å se på kostholdet og livsstilen ellers, ifølge Wenche Nystad i Folkehelseinstituttet .

- Fysisk aktivitet må også sees i sammenheng med andre levevaner, for eksempel kosthold, røyking og alkoholvaner, sier Nystad, avdelingsdirektør for Folkesykdommer ved Folkehelseinstituttet.

- Legger man om livsstilen, og er aktiv 30 minutter om dagen, skal det kunne gi en helsegevinst, legger Nystad til.

Les også: Designet hjemmetrening

Les også: Trening hjelper mot depresjon

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!