Få bedre kolesterol:

Når du går eller trimmer på annen måte, reduseres det såkalt dårlige kolesterolet i blodet (LDL), mens det gunstige kolesterolet (HDL) øker, noe som er veldig positivt.

Forebygg diabetes:

Mosjon gjør at muskelcellene blir mer følsomme for hormonet insulin, noe som betyr at kroppen klarer seg med mindre insulin for å redusere blodsukkeret. Slik reduseres også risikoen for å bli rammet av diabetes type 2.

Øk blodsirkulasjon:

Når du bruker musklene dine, forbedrer du blodsirkulasjonen og gjør det enklere for kroppen din å bli kvitt avfallsproduktene.

Styrk skjelett:

Skjelettet ditt styrkes av den støtvise belastningen som oppstår hver gang foten din settes ned.

Mindre stress:

Regelmessig mosjon reduserer det negative hverdagsstresset. Dessuten utskilles mer av kroppens eget morfin - endorfiner- når du rører på deg, noe som gjør deg mer gla­d og fornøyd. Når du reduserer stresset, demperdu også en av de faktorene som bidrar til overvekt. Dobbel gevinst, med andre ord!

Reduser kreftrisikoen:

Legger du inn en daglig tur som en del av livsstilendin, reduserer du også trolig risikoen for å få noen former for kreft, som bryst- og tykktarmskreft.

Lev lengre:

En daglig tur er som en livsforsikring. Det finnes mange store studier som viser at den som trimmer regelmessig, svekker risikoenfor å dø for tidlig.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!