Slik er testen gjennomført

Denne testen er gjennomført fra juni til september 2008. Vi har hatt 3 - 5 eksemplar av alle modellene som er med i denne testen. Totalt 8 damer har deltatt. 2 av testerne har testet alle modellene. Type aktiviteter har vært fottur, sykling, jogging, håndball, aerobic, stepp, spinning og styrketrening. Aktivitetsnivået på testerne spenner fra "normal" trimmer til profesjonell instruktør. Dette har vært en ren brukstest hvor testernes samlede vurderinger ligger til grunn for resultatene.

Viktig om resultatene: Resultatene i denne testen er et snitt av hva damer med str. fra A-cup til D-cup mener, opplever og føler er best. Flere av disse modellene er spesielt tilpasset f. eks damer med store bryst. Dette kommer ikke like godt fram når vi presenterer et snitt. Vi har derfor kommentert på flere av modellene hvor dette er et moment.

Dette er vektlagt

  • Passform og komfort - vektet 40 prosent. Tungt vektet da dette er et viktig moment i forhold til hvordan bh-en oppleves i daglig bruk og kan være avgjørende om den faktisk blir brukt eller ikke.
  • Støtte - vektet 40 prosent. Tungt vektet da dette momentet er en av hovedårsakene for å gå til anskaffelse av en sports-BH.
  • Fukttransport - vektet 10 prosent. Selv om fukttransport er et viktig moment på treningsklær er dette vektet forholdsvis lett da vi mener dette kommer i 2. rekke i forhold til støtte og passform.
  • Slitasje og holdbarhet - vektet 10 prosent. Betaler en flere hundre kroner for en BH bør den holde en stund! Vi har likevel vektet dette punktet ganske lett da vi har hatt en ganske begrenset testperiode i forhold til forventet "levetid".

Oppdatert 2011: Ny test av sports-bh-er finner du her

Brystene kan ikke trenes opp til å "holde seg på plass" fordi de ikke holdes opp av muskler. Det eneste en oppnår ved å trene uten en sports-bh er at tyngdekraften får fritt spillerom. Dette er kanskje ikke verdens største problem, men likevel noe de færreste er ute etter. En god sports-bh er derfor en nødvendighet for så godt som alle damer som trener - uansett aktivitetsnivå, størrelse, alder og type aktivitet.

Transporterer fuktighet

I tillegg til å hindre "sig" kan en sports-bh hjelpe deg med riktig holdning under treningsøkten og å hindre vond rygg og stiv nakke etter trening. Et annet moment som handler om komfort er at en vanlig bh som regel ikke har samme egenskaper som en sports-bh med tanke på fukttransport.

Hva trenger du?

Ulike aktiviteter utløser noe ulike behov. Driver du kun med pilates, setter det ikke de største krav til støtte, men heller mer til komfort. Sømmer og bånd bør ikke være for tykke og det bør ikke være spenner på ryggen som gjør det ubehagelig å ligge på gulvet. Til f.eks. aerobic er det et bedre valg med en bh med mer fokus på støtte og bredere skulderstropper som går i kryss bak på ryggen (bryterrygg) for å hindre at skulderstroppene sklir ned. Et bredt bånd i underkant av brystene for å hindre bh-en i å skli opp er også bra ved aktiviteter som innebærer mye hopping og raske bevegelser.

Kjøpetips

Som med alt annet utstyr hvor passform er viktig må en prøve en sports-bh før en kjøper den. Den skal sitte stramt samtidig som det er mulig å puste og å bevege seg naturlig. Hopp litt opp og ned - gjerne prøv å etterligne de bevegelsene du gjennomfører når du trener for å sjekke at den holder "sakene" på plass.

  • Førsteprioritet er at bh-en skal føles behagelig på. Valg av materiale og andre tekniske løsninger må komme etter dette.
  • Bh-en skal presse puppene godt inn mot kroppen - her er det altså et mål å bli så flatbrystet som mulig. Bh-en bør dekke hele brystet for å hindre at "ting ramler ut".
  • Brede skulderstropper avlaster skuldrene. Spesielt om du har store bryster er det en fordel med en bred rem i underkant av brystene for å hindre at bh-en glir opp.
  • For de med store bryster kan det lønne seg å velge en bh som har en kopp til hvert bryst for å sikre god nok støtte.
  • Flere produsenter rangerer grad av støtte på en skala - gjerne fra 1 - 3 hvor 1 er tiltenkt f. eks yoga og 3 er tiltenkt ridning og løping. Tenk gjennom hva du skal bruke bh-en til før du bestemmer deg. I tillegg anbefales selvsagt mer støtte jo større bryster en har.
  • Ikke alle produsenter/merker har modeller som passer til alle. Noen er spesialister på de "storbrystede", mens andre ikke vil anbefale sine modeller om du f. eks bruker DD og skal ha en bh til jogging. Sjekk med en spesialbutikk eller kontakt leverandørene direkte - se under vurderingene på hver modell for kontaktinfo.
  • Ved trening er det selvsagt mest behagelig å ha plagg med god fukttransport, men store størrelser med topp støtte er gjerne laget i såpass tett/tykt stoff at dette momentet må vike i forhold til støtte. Har du mindre bryster kan du velge en modell med tynnere stoff som vil gi bedre lufting og fukttransport.
  • En sports-bh bør ha minst mulig sømmer. De sømmene som er bør være plassert slik at de ikke gnisser og irriterer huden under bruk.
  • En bh med lås på ryggen gir gode tilpasningsmuligheter, men kan gi ubehag om du gjør øvelser som innebærer at du ligger på ryggen.
  • Enkelte må gå ned en størrelse for å få en som gir nok støtte. Pass likevel på at den har riktig passform.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!