Bli sterk med strikk

Beate Torset viser deg hvordan du holder formen i sommervarmen.

Beate Torset er personlig trener, og her viser hun deg hvordan du kan holde deg i form på hytta, i parken eller på stranda, når du helst vil nyte sola og ikke gå innendørs for å trene styrke.

Hun anbefaler å gå til innkjøp av strikk.

- Den er en god treningspartner sammen med din egen kroppsvekt. Det er mange effektive øvelser på de store muskelgruppene, sier Torset.

Hvis familien har en strikk, kan alle bruke den, selv om ikke alle er like sterke.

- Strikken kan strammes, så desto strammere du har den, desto tyngre vil det være å trene. Dette er en flott måte å vedlikeholde formen i ferien, sier den personlig trener i SATS, Beate Torset.

Hver enkelt øvelse Beate viser deg i denne reportasjen må gjerne ha cirka 10 repetisjoner før du har en pause og så gjentar serien to eller tre ganger. Målet er at du skal bli sliten i hver serie.

Her presenterer vi syv øvelser med strikk. I videoen kan du i tillegg til strikkøvelsene se flere øvelser du kan gjøre utendørs som gir deg sterke mage, rygg, armer og bein.

God trening!

Knebøy

I denne øvelsen står du på strikken og drar strikken opp slik at du har hendene i skulderhøyde og strikken bak armene.

Så setter du deg ned med 90 graders vinkel i beina, som om du skulle sette deg på en stol før du reiser deg igjen.

Gjenta øvelsen 10 ganger.

- Husk å ha en god holdning når du utfører knebøy. Her får du trent store muskelgrupper som sete og forside lår, sier Beate.

Bilde

KNEBØY: Med denne øvelsen får du trent sete og forsiden av lårene. © FOTO: NINA LØDEMEL

Rygg

For å få en god ryggøvelse med strikken kan du feste strikken til et tre eller en lyktestolpe.

Still deg langt nok unna festepunktet, slik at strikken er stram når du har armene strukket foran deg.

Trekk strikken mot deg med armene inntil kroppen, og slipp strikken kontrollert tilbake.

Her er det også viktig med stolt holdning. Øvelsen gjør deg sterkere i ryggen, men også baksiden av skulderen og forsiden av armene jobber med strikken.

Som for de andre øvelsene kan denne gjentas 10 ganger før du tar en pause og repeterer serien to eller tre ganger.

Bilde

RYGG: Stram strikken og hold armene ut fra kroppen. © FOTO: NINA LØDEMEL

Bilde

DRA: Dra strikken mot deg. Her trenes ryggmuskelen, men også baksiden av skuldrene. © FOTO: NINA LØDEMEL

Bryst

For å trene brystet kan du feste strikken bak deg.

Skyv strikken helt frem og slipp den kontrollert helt tilbake.

Denne øvelsen går på brystmuskelen og triceps (bakside overarm).

Bilde

BRYSTET: Fest strikken bak deg og skyv strikken helt frem. © FOTO: NINA LØDEMEL

Bilde

SLIPP: Slipp strikken helt tilbake i en kontrollert bevegelse. © FOTO: NINA LØDEMEL

Skuldre

For å trene skuldrene kan du stå på strikken. Kryss strikken og dra til albuene kommer i skulderhøyde.

Brems øvelsen på vei ned.

I tillegg til skuldrene er også biceps med og jobber i denne øvelsen.

Bilde

SKULDRENE: Dra til og brems armene på vei ned for å få mest mulig utbytte av øvelsen. © FOTO: NINA LØDEMEL

Skulderpress

Stå på strikken og dra den opp bak deg til skulderhøyde.

Press armene opp så langt du kommer før du senker armene ned til skulderhøyde igjen.

- Hvis du vil ha en tyngre øvelse her kan du ha bredere benstilling på strikken, sier Beate Torset.

Denne øvelsen går også på triceps.

- Kanskje du kan avansere utover sommeren med bredere benstilling slik at du må jobbe litt mer og blir litt sterkere, sier Torset.

Bilde

SKULDERPRESS: Hvis du vil ha denne øvelsen tyngre kan du stå med bredere benstilling på strikken. © FOTO: NINA LØDEMEL

Biceps curl

For å trene forsiden av armene gjør du denne øvelsen.

Stå på strikken og ta tak i strikken. Curl armen opp så langt du kommer og brems bevegelsen på vei ned.

Hold armene stødig inntil kroppen når du gjør denne øvelsen.

Bilde

STERKE ARMER: Hold armene stødig inn til kroppen og løft strikken opp. © FOTO: NINA LØDEMEL

Triceps

Hold i det ene håndtaket med den ene hånden og hold omtrent midt på strikken med den andre hånden. Hold strikken bak hodet.

Press håndtaket opp mot taket eller himmelen.

Overarmen skal være så nært hodet som mulig.

Hvis du vil ha en tyngre øvelse strammer du bare strikken mer.

Bilde

TRICEPS: En god øvelse for baksiden av armen. © FOTO: NINA LØDEMEL

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

På forsiden av Guide

Vet du hva som er lov og ikke lov i utmarka?

Sjekk kunnskapene dine om allemannsretten.

ALLEMANNSRETTEN: I Norge har vi en lovfestet rett som heter allemannsretten, og bak den står tanken om at naturen skal være gratis å bruke. Formålet med loven er å sikre allmennhetens rett til ferdsel i naturen, slik at muligheten til helsefremmende friluftsliv bevares.=

Du vil bli overrasket over hvor mye du har lov til

Vet du hva allemannsretten innebærer?

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Flere ganger var jeg dritings med ansvar for et sovende småbarn

«Linda» gikk fra å se på seg selv om en livsnyter til å innse at hun var en alkoholiker.

artikkel bilde

Hørt om stearin-trikset?

Enkelt og genialt!

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør (konst.):

    Andreas H. Carlsen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Guide

Du vil bli overrasket over hvor mye du har lov til

Vet du hva allemannsretten innebærer?

Vet du hva som er lov og ikke lov i utmarka?

Sjekk kunnskapene dine om allemannsretten.