En myk matte, et par tennisballer og et bånd er alt du trenger. © FOTO: Siri Møller

Visste du at ...

... smerter i ryggen eller nakken ofte kan stamme fra stramme muskler i bekkenet eller på baksiden av beina? Flere av øvelsene i somayoga går ut på å strekke ut disse musklene.

Mellom hver øvelse

For at du skal få maks utbytte av treningen, er det lurt å legge seg på ryggen og strekke ut beina mellom hver av øvelsene. Kjenn etter hvordan kroppen kjennes. Hvordan er kontakten mellom ryggen og gulvet? Er den forandret fra før du gjorde øvelsen? Hvordan er pusten? La hjernen registrere forandringen som er skjedd. Da blir det lettere å finne tilbake til nullpunktet, det vil si avspenningen, siden.

NB!

Det er viktig å ligge rett ut i ro et par minutter etter økten for å la øvelsene innlemmes i kroppen.

Vil du vite mer?

Somayoga kan du foreløpig kun få instruksjon i hos Oslo Yoga, men instruktør Jannicke Wiel har lagd en instruksjons-cd som er enkel å følge. Alt du trenger av hjelpemidler er et behagelig underlag og et bånd. Se www.osloyoga.no for mer info.

- Somayoga er en veldig rolig og avslappende yogaform, inspirert av feldenkraismetoden, som vektlegger kroppsbevissthet og avspenning, forteller somayoga-instruktør og grunnlegger av Oslo Yoga, Jannicke Wiel.

Metoden er skapt av franskkanadiske Danielle Munoz, som hadde vært yogalærer i mange år da hun kom over boken Somatics av Thomas Hanna.

- Øvelser i boken hjalp Munoz til å bli kvitt spenninger i nakken som hun ikke hadde klart å få bort med tradisjonell yoga og tøying. Så hun bestemte seg for å kombinere yoga og øvelser fra Somatics og skape en ny yogaform for alle som må være ekstra forsiktige, forteller Wiel.

Hun har tatt instruktørkurs med Munoz i India og er den eneste sertifiserte somayoga-instruktøren i Europa. Selv har hun blant annet undervist i Spania, Israel og Canada. Etter somayogautdannelsen tok Wiel en fireårig utdannelse i feldenkraismetoden, som skal hjelpe kroppen til å finne sine naturlige bevegelsesmønstre.

- Siden har jeg videreutviklet somayoga og lagt til flere øvelser fra feldenkrais enn det Munoz hadde, forteller hun.

Den indre kroppen

Essensielt i Thomas Hannas bok Somatics er skillet mellom kropp og såkalt "soma".

- Soma betyr kropp på gresk. Men når vi sier ordet kropp tenker vi gjerne på den som en ytre form. Altså utseende, fasong, størrelse og tyngde. Thomas Hanna mente det var viktig å skifte fokus fra den ytre formen til den indre opplevelsen av å være i kroppen vår, forklarer Weil.

Det er altså ikke det ytre bildet av øvelsene som er poenget, men hvordan kroppen føles når du gjør dem. Det viktigste er å kjenne etter - å bli kroppsbevisst.

- Jeg møter mange mennesker som sier de har "løpt fra seg selv". Gjennom somayoga kommer de tilbake til kroppen sin, blir mer glad i seg selv og får bedre evne til å ta vare på seg selv. Dermed får de et nytt liv, forklarer hun.

Ekte avspenning

Thomas Hannas hovedtese er at når vi bevisst spenner og avspenner musklene gjennom ulike øvelser, vil hjernen begynne å registrere en forskjell mellom spenning og avspenning. Slik kan den lettere sende signaler til musklene om hva det vil si virkelig å slappe av.

- Ofte er vi unødvendig anspente. Vi går med kroniske spenninger i kroppen, fordi hjernen har glemt å sende ny beskjed til musklene når stressituasjonen er over. Dette kalles sensory motor amnesia - en sensormotorisk forglemmelse. Derfor gjelder det å gjenoppfriske kroppens hukommelse. Når musklene er mer "levende", og hjernen registrerer forskjell på spenning og avspenning, vil kroppen lettere regulere seg selv, og vi blir ikke så lett anspente og stresset, forklarer Weil.

Fyller "sorte hull"

Somayoga girer ned hele kroppen.

- Det parasympatiske nervesystemet, fred og ronervesystemet, blir aktivert. Dette påvirker både søvn, fordøyelse, evnen til å takle stress og spenninger. Jannicke Weil kaller bevissthetsprosessen å fylle de sorte hullene - eller de blinde områdene - i kroppen.

- De fleste mennesker har såkalte blind spots, deler av kroppen som de ikke kjenner eller har kontakt med av ulike årsaker. Dette er det ikke særlig lett å bli klar over på egen hånd, hvis man ikke har noen som leder oppmerksomheten mot de ukjente områdene.

Når de skjulte områdene blir tatt med i bevegelsen og begynner å leve, er det lettere å skape sunnere bevegelsesmønstre.

- Tidligere hadde jeg et område mellom skulderbladene som ofte kjentes stramt eller låst. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle få åpnet det opp, men under feldenkrais-utdannelsen forsvant denne spenningen. Kroppen forandret sin måte å respondere på stress på, sitt bevegelsesmønster. Det samme kan man oppleve gjennom somayoga, mener Weil.

Bygger nye mønstre

Ved kroniske plager, som vond rygg, bekkenløsning, fibromyalgi, kronisk tretthetssyndrom eller lignende, er ikke forandringer gjort på et blunk.

- Det er viktig å praktisere øvelsene over lang tid fordi mønstrene man skal bryte, som skaper smerter og tretthet, gjerne er ganske dype. Men somayoga gir en fantastisk støtte i en forandringsprosess. Man får nye ideer, tanker og ser nye løsninger uten at man har tenkt konkret på det. Fordi kroppens bevegelsesmønstre er nært knyttet til våre tankemønstre. Når spenninger slipper fysisk, slipper også mentale spenninger.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!