Hvordan trene med slynge

  • Du trenger en slynge. Her finnes det mange varianter, både TR X (gymline.no), Redcord (redcord.no), AXT (axt.no), Jungle Sports (jungle-sports.com), R.O.P.E.S (ropes.no), Draugr (draugr.no) og Abilica (abilica.no) har gode varianter.
  • Varier gjerne med andre øvelser i slyngene på de dagene du ikke trener dette programmet. Variasjonene er uendelige. TR X opererer blant annet med 350 ulike øvelser.
  • Det finnes utallige måter du kan feste slyngen på, avhengig av hvilken type du har: Rundt en trestamme, over en dør, på en krok på en vegg, på et trappegelender eller i taket.
  • Det avhenger litt av hvilken type slynge du har. De ulike variantene har som regel en bruksanvisning som tydelig viser deg ulike måter å henge den opp på.
  • Det er lurt å tenke at «håndtaket» på slyngen er rundt 50 centimeter fra bakken når du starter. Jo lavere den er i planke-øvelser, desto tøffere blir øvelsen.

Å investere i en slynge kan vise seg å bli ditt smarteste kjøp.

Med slynger i hus trenger du ikke nødvendigvis skifte til fullt treningsutstyr, «treningsstudioet» kan pakkes ned i reisebagen og du kan trene nesten hvor som helst. Du kan fint gjøre unna en knallbra treningsøkt på kort tid nå som du har et bra program (se øvelsene lenger ned på siden).

Det eneste du må fikse for å trene med slynger, er å ha et sted å henge dem, og lære hvordan du gjør øvelser. Begge deler kan løses enkelt. De fleste slyngene kan enkelt henges over noe, som en grein eller en bjelke.

Har du ikke noe å henge den i kan du montere skruer i taket (følger med en del av slyngene). Mange av slyngene kommer med et feste som kan legges over en dør som man lukker. Med døroppheng må du trene ut fra veggen/døren, mens når slyngen henges opp over deg har du et større repertoar av øvelser.

Bare fantasien setter grenser

Vi har testet ni slynger til slyngetrening.

Noen av slyngene leveres med DVD, onlinetjeneste eller treningsplakat som instruerer deg hvordan du skal trene.

Når du har lært noen grunnøvelser, og skjønner konseptet, er det bare fantasien som setter grenser: Det finnes uendelig mange øvelser og varianter du kan gjøre med slynger.

Alle slyngene kommer med løkker i hver ende som du kan holde i, eller tre føttene inn i. Mange av slyngene har i tillegg gripehåndtak, harde rør som kan være mer behagelige å holde i med hendene.

Noen modeller kommer også med bredslynge, et bredt belte som du fester mellom endene av slyngene (som en huske), og som du får plass til hele kroppen i.

De siste årene har det blitt populært med trinser som tauene sklir over, slik at man må belaste begge sidene helt likt for å holde seg i vater. Det gir ekstra treningseffekt. I tillegg åpner trinsesystemer for flere øvelser der man vrir kroppen eller belaster høyre og venstre side av kroppen vekselvis.

Sett og repetisjoner:

Journalist Pia Seeberg og slyngetreningsekspert Monica Øien fra Pilates Room i Oslo, viser deg hvordan du kan trene med slynger.

Du bestemmer selv hvor mange sett og repetisjoner du vil kjøre. Begynn et sted mellom 2–3 serier på én eller flere øvelser, med 6–8 repetisjoner på hver øvelse. Etter hvert som du blir sterkere kan du øke antall repetisjoner.

Etter å ha kjørt disse øvelsene i 6–8 uker bør du prøve ut nye øvelser som kan utfordre deg ytterligere:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!