- For noen kan gruppetimer være et bedre alternativ enn å trene på egenhånd.

Det sier gruppetreningsansvarlig ved SATS Solli plass og utdannet instruktør, Malene Lamark.

- Enkelte synes det er mer motiverende å trene sammen med en gruppe. Samtidig vil økten være ferdig planlagt av instruktøren, så du slipper å lage et eget program, sier Lamark.

En instruktør kan også gi deg en ekstra motivasjon for å fullføre økten, mener hun.

- Det kan også være enklere å komme over dørstokkmila hvis du melder deg på en gruppetime, siden du da føler deg forpliktet til å møte opp.

1. Møt forberedt

Lamark sier at det finnes en jungel av forskjellige gruppetimer, og at ikke alt nødvendigvis passer for alle. Det gjelder derfor å finne ut hva slags type time det er du skal gå på.

- Det er ikke alltid navnet på gruppetimen sier noe om hva slags type time det er. Det kan derfor være lurt å lese en kort beskrivelse av timen, eller for eksempel spørre en resepsjonist hva den går ut på.

Hun sier at noen timer passer for de som har trent mye, mens andre passer for de som liker koordinasjon og dans. Andre timer igjen har fokus på mobilitet.

- Det kan være lurt å velge en gruppetime ut fra interesse og hva du liker å trene. Det vil øke sannsynligheten for at du går på den flere ganger. Jo mer forberedt du er på hva du skal trene, jo enklere blir det å gjennomføre timen.

Vannflaske og et lite håndkle er alltid greit å ta med seg.

- Treningsklær som du føler deg vel i er også et pluss.

2. Ikke ha for høye forventninger til deg selv

Lamark sier at nye ting ofte kan føles litt uvant i starten - også gruppetimer.

- Fortvil ikke hvis du føler at du ikke mestrer alt på første forsøk. Du kan ikke forvente å klare alt med en gang. De fleste gruppetimer holder samme program i en lengre periode, så du får flere sjanser til å mestre øvelsene.

Hun råder deg også til å dra sammen med en venn.

- Det er ofte lettere å prøve noe nytt sammen med noen, og du vil føle deg litt tryggere.

3. Bruk instruktøren

Lamark påpeker noe av poenget med gruppetime: Instruktøren er der for deg.

- Still deg på en plass i rommet hvor du ser instruktøren, og ikke vær redd for å snakke med han eller henne før timen. Hvis du gir beskjed om at dette er din første gang på gruppetime, kan instruktøren være ekstra oppmerksom på deg, samt teknikken og utførelsen din.

Og helt til slutt: 

- Vær stolt over at du har gjennomført din første gruppetime. Dra på samme time en gang til, og test ut flere forskjellige for å finne ut hvilke du liker best.

- Mye morsommere etter første forsøk

Gruppetreningsansvarlig ved Fresh Fitness Trondheim, Ingvild Landrø, sier at varigheten på timene er noe du bør ta hensyn til de første gangene du prøver de ut.

- Dersom du ikke har trent så mye før vil jeg anbefale å ta det litt rolig i starten. Det kan være timer med kortere varighet og lavere intensitet. Ettersom alle har sin egen bakgrunn og interesser, er det naturligvis ulikt for hva som passer hver enkelt best.

- Hva tror du er årsaken til at gruppetimer ligger utenfor komfortsonen til enkelte?

- Mange er skeptisk til å gå på gruppetimer fordi de ikke vet helt hva de går til, og er redde for at de ikke skal mestre det. Jeg vil anbefale alle å gå på samme time mer enn en gang, da det alltid er mye morsommere etter første forsøk. Jeg frykter at vi mister mange som ikke tør å komme inn, eller som kun prøver én gang. Vi voksne er altfor redde for å «øve» på ting.

Fordeler i fleng

Landrø selv ser flere fordeler med gruppetimer.

- Det er gøy, effektivt og du kan enkelt planlegge treningsuken ved å booke timer på forhånd. I tillegg trener du sammen med andre, som gjør at du kan presse deg mer enn om du trener på egenhånd.

Mange timer å velge mellom gir mulighet til å trene veldig variert, fortsetter hun.

- Som ny på et treningssenter er gruppetimer en veldig trygg og fin måte å komme i gang på. Ansatte kan anbefale time ut fra hva du ønsker og har av bakgrunn. Du får dessuten hjelp med teknikk og utførsel. Du behøver heller ikke kunnskap om trening eller lage ditt eget program, og trenger derfor kun å fokusere på din egen innsats.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!