Det finnes nå en drøss fine løpeprogrammer du kan laste ned til din Iphone eller Android-telefon (Runkeeper, for eksempel).

Men er du som meg, synes du sånne telefoner er litt tunge å dra på hvis du vil løpe fort. Dessuten: Jeg vil ha telefonfri når jeg trener!

Pulsklokke er det selvsagte alternativet - og som testen av pulsklokker med GPS viser, er utvalget suverent og funksjonaliteten fantastisk.

Men å bruke pulsklokke riktig krever at du har gode kunnskaper om egen puls og trening i soner.

Motivert av Lance

Jeg har brukt Ipod Nano med Nike+-tilbehøret siden i fjor høst. Dette fungerte så bra at det fikk meg alvorlig hekta på løpetrening .

Det er fortsatt motiverende å logge og dokumentere løpeturer og sjekke fart og distanse underveis. Og så er det litt stas på en sånn barnslig måte med innspilte meldinger som "This is Lance Armstrong. Congratulations on your fastest mile yet! Very impressive!"

Men ta deg i akt, Nike!

I år har Adidas lansert sin egen digitale personlige trener, Micoach - Micoach fikk vår løpeskeptiske sykkelfantast av en tester løpsfrelst på et par uker.

Dette er en ny, solid og dønn seriøs utfordrer til mine dingsevaner, og Nike-folket må nå ta noen heftige skippertak om jeg ikke skal melde overgang til konkurrenten.

Lengde og fart

Nike+ består av en sensor du monterer i skoen og en mottaker du kopler enten til din Ipod Nano eller Nike Sportsband.

Du kan også bruke den med en Iphone eller Ipod Touch , og da trenger du bare sensoren.

På denne måten får du målt hvor langt du løper og hvor fort du løper. Ved å plugge Ipoden inn i din pc/mac, får du en statistisk oversikt over dine løp.

Mangler GPS

På Nike-nettsidene kan du også konkurrere med andre løpere over hele verden ved å melde deg på konkurranser (kalt "challenges") eller følge skreddersydde treningsprogram. Jeg har brukt dette en tid, og tar notater slik at mitt treningsprogram blir som en treningsdagbok.

Men to ting har vært mangelvare i den kombinerte treningsdingsen; GPS og pulsbeltet.

Det er vel og bra at det har kommet en Iphone-app med GPS, men som sagt - det er for mye å drasse på en telefon.

Derfor drømmer jeg om GPS-funksjonalitet i min Nano, slik at også løperuta og høydemeter kan logges automatisk.

=

ETTER TUREN: Masse info å hente på Nike-sidene etter løpeturen. for eksempel kan du se hvor lenge du har løpt i en bestemt sone. Men hjelp til å trene riktig får du ikke. © FOTO: skjermdump

Helt OK, men ikke mer

Men pulsbeltet, det kom i sommer. Det er markedsleder Polar som er leverandør, og beltet kan også kombineres med Polars pulsklokker.

Det er ingenting i veien med selve beltet - pulsen registreres i sanntid slik at du kan lese av hvor intenst du har trent nærmest meter for meter, kombinert med fart per kilometer (pace).

Jeg har erfart at Nanoen ikke alltid greier å lese pulsverdiene i sanntid - den talte tilbakemeldingen kommer da uten puls-oppdatering. Men det kan like gjerne skyldes at beltet sitter litt feil.

Det som derimot virkelig mangler er programvare som utnytter alle de fine dataene. For hvordan skal jeg trene med pulsbeltet?

Heller ikke Nikes treningsprogrammer er spesielt hjelpsomme til dette.

For å få nytte av dataene pulsbeltet gir, bør du derfor ha solide forhåndskunnskaper om din egen puls og hvordan du utnytter hjerterytme-informasjon under trening

Ønskelista

Her er en liten smørbrødliste over funksjoner som vil redde Nike/Ipod fra å bli utkonkurrert av Micoach og andre personlige, digitale trenere:

  • Opplegg for å trene i pulssoner, med talte instruksjoner på øret under økten
  • Personlig treningsopplegg tilpasset egen form og puls
  • Programvare for intervalltrening: logging uten å måtte sette øktene i pause
  • GPS-funksjoner; rutetegning med registering av bakkerening/stigning
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!