August er blitt det nye januar: Norske kvinner mest treningsmotiverte akkurat nå.

Halvparten av alle norske kvinner planlegger å spise sunnere og trene mer nå etter ferien. Mens januar er den store slankemåneden, er august tidspunktet da kvinner er mest motivert for å legge om til en mer aktiv livsstil.

- At norske kvinner sier de er mer motivert til å legge om til å bli mer aktive i august enn i januar er overraskende, og et klart trendskifte, sier Anne Marte Sneve, trenings- og livsstilsekspert for TV2 Sporty og Meny.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av butikkkjeden Meny.

- Etter min erfaring er dette ikke en ny trend, men jeg oppfatter dette som en positiv ting; nemlig at trening for flere handler om hele året, og en god livsstil, for det er jo det som gir bedre helse og overskudd. Det er helt naturlig at etter jul og sommerferie der man bryter rutiner at det kreves en restart for å komme i gang med gode hverdagsrutiner med trening og kosthold, sier Christine Thune, , mangeårig treningsekspert i media, utdannet på Norges Idrettshøyskole og kommunikasjonsrådgiver i DNT.

Kvinner mest ambisiøse

Mens omtrent annenhver kvinne har som mål å trene mer i august, er det bare 37 prosent av mennene som sier det samme.  Mens kvinner er mest motiverte i august er januar menns favorittmåned.

Sneve sier at kvinner generelt er mer ambisiøse enn menn, både når det gjelder trening og kosthold. Uansett når på året det er.

- Kanskje henger det sammen med at kvinnene i større grad enn menn også føler et ansvar for familiens hverdagsvaner, sier Sneve.

- Det kommer ikke som noe overraskelse. 35 prosent av voksne kvinner i alderen 20-64 år, oppfyller minsteanbefalingen fra Helsedirektoratet om 30 minutter aktivitet minst fem av ukas dager, men bare 28 prosent av menn i samme alder gjør det samme, sier Thune.

Det viser de siste tallene fra Helsedirektoratet.

31 prosent av alle nordmenn sier for øvrig de aldri er motivert for å begynne å trene eller bli mer aktive.

Vil også spise sunnere

Fire av ti nordmenn har også mål om å spise sunnere nå som sommeren er over. Samtidig er kjønnsforskjellene store. 48 prosent av kvinnene, men bare 33 prosent av mennene har sunnhetsambisjoner etter ferien. August er i ferd med å bli like viktig som januar for nordmenns nyttårsforsetter.

- Fortsatt er januar tidspunktet når flest sier de er motivert til å starte med et sunnere kosthold, men august er en god nummer to. Omtrent hver femte av oss er mest motivert når sommerferien er over, sier Sneve.

Treningseksperten mener likevel at vi ikke må sette for høye krav.

- Det er typisk å overvurdere eller sette for høye krav til hvor flink du skal bli med trening og kosthold. Når hverdagen kommer er det mange som synes det er vanskeligere enn de trodde det skulle være.

Hun mener det er viktig å være realistisk, tålmodig og å ha det gøy.

- Glem strenge dietter og regimer på sunn mat. Tenk heller grønnere, grovere og renere. Selv små positive endringer i kostholdet vil gi resultater over tid. Det viktigste er ikke om det er januar eller august, men at du kommer i gang, avslutter hun.

Ut på tur med app

Last ned og sjekk ut appen «ut.no»,  så har du alltid et godt turtips i lomma:
PÅ UT.no ligger det forslag til ulike aktiviteter i nærheten av der du bor, både for fotturer, sykling, skiturer, padling og klatring. Du kan velge nivå, område, hvem turen passer for (barn, voksne, seniorer), varighet (turer fra 1-2 km og til en eller flere dager) – og for kollektiv transport. Det er fint å utforske området der du bor – eller få gode tips til nye aktiviteter og steder i nærheten som kan gi deg varierte og gode uteopplevelser.

Kilde: Christine Thune, kommunikasjonsrådgiver i Den Norske Turistforening

- Legg en plan

Thune minner om at de mest populære aktivitetene blant voksne er gåing og turgåing. Andre populære aktiviteter er jogging, sykling og styrketrening.

- Dette er enkle aktiviteter som alle kan legge inn i hverdagen og passer perfekt på fine høstdager, sier hun.

- Og det kan være lurt å legg en konkret plan. Tenk gjerne igjennom hva, når, hvordan og hvorfor du vil gjøre denne aktiviteten.

Ska du sykle til jobb? Skal du melde deg inn på et treningssenter? Eller hva med en tur i skog og mark etter jobb eller i helgene?

- Er du så konkret som mulig, er det også større sjanse for å gjennomføre det, presiserer Thune.

- Start med aktiviteter og ambisjoner du mestrer, og deretter kan du legge listen litt høyere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!