Metoder mot hikking

Slik blir du kvitt hikke

Her er rådene du kan prøve for å bli kvitt hikken.

GODE RÅD: Det er mange gode råd mot hikking, og et av dem som kan virke er å blåse opp en ballong.

GODE RÅD: Det er mange gode råd mot hikking, og et av dem som kan virke er å blåse opp en ballong. Foto: www.colourbox.com

Publisert Oppdatert

Vi hikker alle i blant. Som foster hikker vi inne i magen til mor, og når vi kommer ut i den store verden fortsetter hikken å komme fra tid til annen.

Noen ganger går hikkingen over av seg selv, mens vi andre ganger må slite med de rytmiske, spasmiske bevegelsene i lengre tid. Det kan være irriterende, og da kan du ty til kjerringråd og andre metoder for å bli kvitt hikken.

Noe må da hjelpe!

En skje med syltetøy

- Mange har faktisk hjelp av kjerringrådene, så de er ikke så dumme de. Bringebærsyltetøy har jeg selv anbefalt pasienter, og de har hatt effekt av dette, sier spesialist i allmennmedisin Kari Løvendahl Mogstad.

Også en skje med honning kan gjøre susen, men hjelper ikke noe av dette kan trøsten være at hikkingen som regel går over av seg selv uansett.

- Man skal heller ikke le av den gamle, gode metoden med å skremme, som vi lærte da vi var barn. En del vil raskt bli kvitt hikkingen av et skikkelig "bø", sier hun.

Noen mener du skal drikke mye vann for å bli kvitt hikke, men for mye vann kan være helseskadelig.

Under ser du et klipp fra youtube.com, hvor du ser bevegelsene når babyen hikker inni magen!

Hvorfor hikker vi?

Men hva er det egentlig som gjør at vi hikker?

Kjerringråd mot hikking:

Spis en skje bringebærsyltetøy

Spis en skje honning

Hold pusten og tell sakte til ti

Blås opp en ballong

La noen skremme deg så du skvetter

Pust i en papirpose

Trykk lett i ørene med pekefingeren i ett minutt

Drikk til du slutter å hikke

Hold pusten og svelg tre ganger

Kilde: www.kjerringrad.com

- Hikke skyldes ukontrollerte spasmer eller sammentrekninger i mellomgulvet, som er en stor muskel som skiller brysthulen fra bukhulen, sier overlege Berit Nordstrand.

En sammentrekning i mellomgulvet trekker luft inn i lungene når vi puster, og ved slike spasmer får du en raskere sammentrekning enn ved vanlig pusting.

- Den raske luftstrømmen får strupelokket til å lukke seg. Det trekkes liksom med i dragsuget, og dette gir den karakteristiske hikkelyden, sier hun.

Avlede hikkingen

- Det er en nerve som heter vagus som styrer disse ufrivillige sammentrekningene i mellomgulvet. For å slutte å hikke, må man stoppe den uhensiktsmessige påvirkningen som nerven har på mellomgulvsmuskelen - altså avlede hikkingen på en måte, sier Løvendahl Mogstad.

Hun kjenner ikke til at noen gruppe i befolkningen hikker mer enn andre, så her er vi alle like utsatt.

- Det må muligens være de som drikker mer alkohol enn andre. Det er nok også noen som er mer sårbare for påvirkninger av mellomgulvsmuskulaturen og vagusnerven slik at de hikker ofte, legger Løvendahl Mogstad til.

Her er enda et klipp av hikking i magen, hentet fra youtube.com: