Om testen:

Brødene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Produktene er kjøpt i ulike dagligvarebutikker i Asker i januar 2017.

 

Vi har ikke testet smak, kun sammenlignet næringsinnhold. Utvalget består av grove/halvgrove speltbrød solgt i vanlige dagligvarebutikker.

Speltbrød er in. Så vi har sjekket hvillke av de butikksolgte brødene som er sunnest.

I denne testen har vi vurdet sunnheten i brødråd ut fra andelen protein, fiber og grovhetsandel. I tillegg gir lav andel karbohydrater og lite salt plusspoeng. Speltbrødene uten hvetegluten/hvetemel og med lite eller ingen tilsetningsstoffer har fått ekstra poeng.

Bakehuset Spelt fullkorn kommer aller best ut i denne testen, mens også brødene fra Jacobs og Coop får høy score. 

Merk at mange av brødene slett ikke inneholder bare speltmel - det enkleste er å sjekke ingredienslisten, om du ønsker et "rent" speltbrød. Husk da at vann utgjør om lag 30-35 prosent av ingrendiensene i et brød. Så når brødene eksemplevis inneholder over 50 % spelt, betyr det i realiteten 80-90 prosent av de tørre ingrediensene.

Sunnere? Tja..

Spelt tilhører hvetefamilien og er et gammelt kornslag som har fått økt popularitet de siste årene. Mange påstår at det er sunnere for oss å velge spelt framfor vanlig hvete.

Men ifølge Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn, finnes det ikke vitenskapelig dokumentasjon for denne påstanden annet enn at spelt inneholder noe mer protein, vitaminer og mineraler. Spelt innholder også litt mer fett og fiber enn vanlig hvete.

For mange med tarmlidelser vil spelt være et bedre valg enn ande kornsorter (mer om dette under), men det har ikke med gluten å gjøre.

Ikke glutenfritt

Siden spelt tilhører hvetefamilien er det også gluten i spelt. Personer med cøliaki kan altså ikke spise spelt.

Det man kan si er at glutenproteinet i spelt er noe svakere i strukturen enn i dagens tradisjonelle hvete, og derfor blir også bakeegenskapene noe annerledes.

Du har kanskje merket at konsistensen på en speltdeig er løsere enn en deig av vanlig hvete? Spelt krever mindre elting, og det senker jo gjerne terskelen for noen av oss for å sette i gang en brøddeig.

Graden av grovhet

Uansett når man skal velge brød, er det graden av grovhet som er viktigst i forhold til sunnhet. Grovhetsandelen bestemmes av andelen fullkorn som er brukt i brødet.

Når det brukes sammalt mel og hele korn følger det automatisk med mer vitaminer og mineraler i tillegg til fiber. Så sjekk det som står med liten skrift under grovhetsskala-merket på brødposen, for det hender at andelen fullkorn er lavere enn man tror.

For eksempel: for å komme i kategorien grovt hvor ¾ av kakediagrammet er fylt, må brødet bestå av 50-75 % fullkorn. I mange tilfeller ligger grove brød rett over grensa på 50 %, og det er jo mer som et halvgrovt å regne.

Brød er en stor saltkilde

Fordi vi spiser mye brød, blir det en nokså stor kilde til vårt saltinntak. Det har vært, og er fortsatt for høyt i forhold til anbefalingene om maks fem gram salt per dag.

Å redusere saltinnholdet i brød kan derfor være en viktig bidragsyter til lavere saltinntak i befolkningen. Produsenter har siste året blitt mer bevisste på dette og gjør endringer etter påtrykk fra blant annet Helsedirektoratet.

Spelt for magen

Personer som har plager knyttet til diagnosen irritabel tarmsyndrom, også kalt IBS, kan ofte tåle spelt bedre enn vanlig hvete, rug og bygg.

Det er primært tungt fordøyelige karbohydrater, såkalte FODMAPs, fra maten, som kan forverre plagene i tarmen slik disse personene opplever, og ikke gluten.

I korn kalles disse karbohydratene for fruktaner. Spelt har et lavere innhold av det enn de andre kornslagene. Derfor tåler mange spelt bedre, men uansett i moderate mengder, for det handler ofte om det totale inntaket av FODMAP fra korn, belgfrukter, grønnsaker, frukt, bær og melkeprodukter i løpet av en dag.

Bruk av surdeig eller langtidsheving vil kunne redusere mengden av disse karbohydratene. For mange kan derfor et FODMAP-redusert kosthold være viktig for å lindre symptomene IBS gir. Men OBS for deg med IBS: Flere av speltbrødene vi testet inneholdt også hvete og rug. Så sjekk ingredienslista eller spør om innhold hos bakeren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!