Om testen

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Utvalget av smøreoster er basert på de som også går under benevnelsen smelteoster, og derfor er ikke kremoster med i denne testen. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst mettet fett og minst salt. Kommenterer også innholdet av kalsium, men dette ble ikke tatt med i vurderingen da flere ikke har opplyst om verdiene på dette. Utvalget er basert på produktene som var tilgjengelig i ulike dagligvarebutikker i oktober 2016. De fleste tubevariantene finnes også i beger og identisk innhold. Vi har ikke testet smak, kun sammenlignet næringsinnhold.

Hva er egentlig smøreost?

Smøreost, eller smelteost som den også kalles, lages av fast gulost som males opp og tilsettes vann og smeltesalter (natriumfosfater). Den varmebehandles og tilsettes gjerne ulike smakstilsetninger som skinke, bacon, reker, krydder og eventuelt andre tilsetningsstoffer. Smeltesalt binder vann og gjør at den ferdige osten ikke skiller seg, men dermed blir den også da saltere enn vanlig gulost.

Ikke bare som pålegg

Vi bruker nok smøreostene først og fremst som pålegg, men de egner seg også godt i matlaging ellers, for eksempel i supper, sauser, omeletter, toast etc. Praktisk å ha med på tur er den også, da den kan oppbevares i romtemperatur i kortere perioder.

Bra næringsinnhold, men mye salt

Generelt så inneholder smøreostene mye protein, moderat med fett og null karbohydrater, men mye salt. I butikkhyllene sammen med smøreostene finner du også kremost. Kremost er ikke med i denne testen, men det kan være greit å vite om forskjellene. En kremost er en ferskost og innholdsmessig litt omvendt av en smøreost (med smeltesalt) siden den har mindre protein, mer fett og karbohydrater, men mindre salt enn smøreost.

Mer nyansert om fett

I det siste har det kommet forskning som indikerer at det mettede fettet i ost kanskje ikke er så uheldig for oss som tidligere antatt. Det skyldes at man ser ulik effekt av ulike mettede fettsyrer, avhengig av hvilke som dominerer i en matvare. Mye tyder på at det mettede fettet i ost har en mer nøytral effekt enn antatt med tanke på kolesterolnivåene i blodet. Mye fett gir uansett mange kalorier, så hvis man prøver å begrense energiinntaket, kan det være smart å velge magre varianter i hverdagen.

De magre variantene er likevel testvinnere.

De magre smøreostene kommer best ut i denne sammenligningen. Det skyldes ikke bare at de inneholder mindre fett og dermed mindre kalorier, men at de også inneholder noe mer protein og mer kalsium enn de som ikke er magre. De fleste smøreostene er magrere enn en vanlig gulost siden gulost her er ”uttynnet” med vann.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på nyhetsbrevet vårt  her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!