om testen:

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Vi valgte å teste de «rene» kaviartypene, ikke kaviarmikser. Det ble gitt flest poeng for mest protein, umettet fett og andel rogn, og for minst karbohydrater og salt. Produktene er kjøpt i ulike dagligvarebutikker i september 2016. Vi har ikke testet smak, kun sammenlignet næringsinnhold.

Hva skjuler det seg egentlig i en tube kaviar?

Kaviar er et kjent og kjært pålegg som mange har hatt i kjøleskapet og på frokostbordet så lenge de kan huske. Men hva inneholder kaviartuben egentlig? Jo, kaviar består av sukkersaltet og røkt rogn fra fisk og er tilsatt rapsolje, vann, sukker, potetflak, eddik, konserveringsmidler og fargestoff. Torskerogn er den mest vanlige rognen å bruke når man lager kaviar. Rogn er i utgangspunktet rik på protein, omega-3, vitamin D, vitamin B12 og jod. Men det vi ser i denne testen er at mengden rogn som er brukt i disse kaviarene varierer fra 32 til 60 %, og det påvirker selvsagt mengden næringsstoffer i de forskjellige variantene. Kavlis kaviar inneholder mest rogn av alle med 60 %, mens for eksempel Mills Polar Kaviar som markedsføres med ekstra mye omega-3 inneholder 35 % rogn. Den er riktignok tilsatt torskeolje, noe som gir økt omega-3, og det er positivt. Kaviar er et energirikt pålegg, og jo mindre rogn, jo mer energi blir det fordi produsenten må tilsette mer rapsolje. Den positive egenskapen til rapsoljen er at den bidrar med vegetabilsk omega-3 til kaviarene.

Svært like billigvarianter

Billigvariantene, kjedenes egne merkevarer, er alle produsert i utlandet. De tre som er produsert i Sverige (Rema 1000, First Price og Eldorado), er bemerkelsesverdig like. Kaviaren fra Coop er produsert i Danmark. De rimelige kaviarene skiller seg også fra de andre ved at de alle er tilsatt tomatpurè.

Mye salt og sukker

Som annen mat som er konservert ved hjelp av salt, inneholder også kaviar veldig mye salt, men også mer sukker enn vi gjerne forbinder med et slikt produkt. Det kan være greit å vite dersom du spiser mye kaviar, og spesielt hvis du må ta hensyn til et høyt blodtrykk og bør være forsiktig med salt mat. Mange av oss bruker kaviar som smaksetter til annet pålegg som for eksempel egg eller gulost, og da blir det ikke noen stor mengde. Rogn i seg selv er bra, men ulempen med kaviar er altså mye salt og sukker, og paradokset er at jo mer rogn det er i kaviaren, jo saltere blir den.

Bra med mat fra havet

Spiser du ellers lite fisk og sjømat, men liker kaviar, så er det et bidrag til å få i seg litt av de gode næringsstoffene mat fra havet byr på. Men best er det om du i hovedsak velger fisk og sjømat i sin opprinnelige form.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på nyhetsbrevet vårt  her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!