Utvalget av ferdigmiddager har økt og kan for noen være en enkel og kjapp utvei. Kanskje mest om du bor alene? Alle kan være enige om at det ideelle er å lage middagen fra bunnen av, men alle dager er ikke ideelle og noen dager er det godt nok med en enkel og kjapp løsning.

Vi har sett nærmere på 15 ferdigmiddager med kjøtt, og sammenlignet dem i forhold til næringsinnhold. Noen valg er smartere enn andre.

Saltrike retter

Den største ulempen med ferdigmiddager, eller ferdigmat generelt, er alt saltet. Mye salt i maten er med å øke blodtrykket, som igjen øker risikoen for hjerte- og karrelaterte sykdommer.

Salt er en vanesak som det går an å endre på. Så ta en titt på hvor mye salt produktet inneholder.

Vi er anbefalt et daglig inntak på 5 gram, og i mange av rettene vi har testet får du hele dagsmengden med salt, i noen enda mer.

Saltinnholdet varierer fra 2,6 gram til hele 8,2 gram salt per porsjon.

Mange produsenter jobber nå med å redusere mengden salt i sine retter.

Varierende energiinnhold

Middag bør utgjøre 25-30 prosent av dagens energiinntak.

For en kvinne vil det vanligvis tilsvare 500-600 kcal, for en mann 700-800 kcal, men flere forhold spiller inn. Aktivitet og alder for eksempel.

Fordelingen av ingredienser er også viktig. En god proteinkilde fra kjøtt eller fisk, karbohydrater fra potet, ris, pasta eller andre alternativ, litt fett og ikke minst grønnsaker, som helst bør utgjøre en tredjedel av porsjonen, gjerne mer.

Her kan du regne ut ditt kaloribehov.

Næringsinnhold

Noen påstår at ferdigmat omtrent ikke inneholder næringsstoffer.

I 2013 vurderte Nofima ferdige middagsretter fra Fjordland opp mot tilsvarende hjemmelaget mat. Konklusjonen ble at næringsinnholdet i de ferdige middagsrettene godt kunne sammenlignes med tilsvarende hjemmelaget rett.

Piff opp måltidet

Mange ferdigmiddager kan trenge litt ekstra grønnsaker. For eksempel går det an å la grønnsaker koke sammen med posene fra pakken, eventuelt i mikroen, eller bare som rå ved siden av.

Eller hva med en gulrot som forrett og et eple som dessert? Grønnsaker fyller magen og øker metthetsfølelsen, tilfører mer fiber i tillegg til viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. For ikke å snakke om mer smak.

Slik ble testen utført

Vi har valgt å teste ferdigmiddager med kjøtt, begrenset til 15 varianter. Rettene skal kun varmes.

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per porsjon. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst sukker, minst mettet fett, mest kostfiber og minst salt. Salt telte dobbelt. Ekstra lite og ekstra mye kalorier ga trekk i poeng, samme også med lite grønnsaker. Produktene er kjøpt i dagligvarebutikker i januar 2016.

Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, smak må du vurdere selv.

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!